• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Posten struntar i tull och moms för paket från Kina

Kugghjul

Silver
https://www.svd.se/miljarder-forsvinner-nar-postnord-bryter-mot-tullregler

Skattesubventioner för miljarder till kinesisk e-handel. Det blir följden när statliga Postnord bryter mot tullreglerna och distribuerar miljontals kinesiska postordervaror till svenska hushåll – utan att moms betalas.
– Volymerna har tagit både oss och Postnord på sängen, säger Åsa Wilcox på Tullverket.

Frågan är om det gäller alla försändelsvärden?

https://www.svd.se/miljarder-forsvinner-nar-postnord-bryter-mot-tullregler

Skattesubventioner för miljarder till kinesisk e-handel. Det blir följden när statliga Postnord bryter mot tullreglerna och distribuerar miljontals kinesiska postordervaror till svenska hushåll – utan att moms betalas.
– Volymerna har tagit både oss och Postnord på sängen, säger Åsa Wilcox på Tullverket.

Frågan är om det gäller alla försändelsvärden?
Bara låga värden, beror också på med vilket bolag det skickats om jag förstått det rätt.

Gränsen för moms går väl vid 400kr inkl fraktkostnad vilken i princip är gratis.

Gissar att de absolut flesta köper mobilskal, laddare, sladdar och annan billig skit vilket sällan når upp till 400kr. Jag beställde själv nyligen 2st reseadaptrar, totalt 18kr inkl fri frakt. Då blir det ingen moms på det, inget att gnälla över och absolut inte brottsligt.

Gränsen för moms går väl vid 400kr inkl fraktkostnad vilken i princip är gratis.

Gissar att de absolut flesta köper mobilskal, laddare, sladdar och annan billig skit vilket sällan når upp till 400kr. Jag beställde själv nyligen 2st reseadaptrar, totalt 18kr inkl fri frakt. Då blir det ingen moms på det, inget att gnälla över och absolut inte brottsligt.
Precis, så det enda som skulle hända om de kontrollerade alla försändelser är att det kostar ännu mer och tar ännu längre tid.

Inte enligt SvD artikeln som var länkad första posten.

Inte enligt SvD artikeln som var länkad första posten.
Den är felaktig.

Lagen lyder något liknande:
"Alla varor som är köpta och skickas från ett land utanför Europa är momspliktiga"

(Där slutar svd artikeln)

De glömmer att det finns tillägg till lagen. "Alla varor är momspliktiga undantag varor:" bla bla, bla bla, och varor av ett lågt värde ( yonsson har redan nämnt 400:- )

Den är felaktig.

Lagen lyder något liknande:
"Alla varor som är köpta och skickas från ett land utanför Europa är momspliktiga"

(Där slutar svd artikeln)

De glömmer att det finns tillägg till lagen. "Alla varor är momspliktiga undantag varor:" bla bla, bla bla, och varor av ett lågt värde ( yonsson har redan nämnt 400:- )
Står iofs bara att man inte behöver betala tull vid lägre belopp, moms på alla belopp. Men det vet vi ju alla att det inte stämmer. Ibland varierar det om man får betala moms eller ej, men vid låga belopp har jag aldrig fått betala.

Det som fascinerar mig mest är att staten, som i övriga fall är vansinnigt sugna på att dra in skatt, bara struntar i att plocka denna lågt hängande frukt.

Det ligger kvar gamla avtal från när Kina var ett u-land, postnord vill givetvis få fram nya avtal, så att dom tjänar på alla försändelser som skickas därifrån.

Står iofs bara att man inte behöver betala tull vid lägre belopp, moms på alla belopp. Men det vet vi ju alla att det inte stämmer. Ibland varierar det om man får betala moms eller ej, men vid låga belopp har jag aldrig fått betala.
Försökte hitta partiet med att moms utgår på lägre belopp, var helt säker på att jag läst det någonstans. Kanske fantiserade och att du har rätt...

https://www.breakit.se/artikel/1104...t-overens-ska-bli-dyrare-att-handla-fran-kina

nu har de kommit överens. Ny avgift på 125kr per paket plus momsen. Lär döda den handeln effektivt. Hur de kan motivera en kostnad på 125kr per paket i administrationsavgift hade varit intressant att veta
Dom lär ju få anställa nytt folk för att administrera detta.
Men det har ju vart helt sjukt egentligen, att kunna köpa hur billiga saker som helst för noll frakt från andra sidan jordklotet...

https://www.breakit.se/artikel/1104...t-overens-ska-bli-dyrare-att-handla-fran-kina

nu har de kommit överens. Ny avgift på 125kr per paket plus momsen. Lär döda den handeln effektivt. Hur de kan motivera en kostnad på 125kr per paket i administrationsavgift hade varit intressant att veta
Hmm känns ändå ganska rimligt tycker jag. En avgift som är ok att betala om det är något man måste köpa från kina men samtidigt för dyr för att utnyttja en miss i systemet där ingen betalar för sig.
Det kommer gynna våra lokala e-handlare utan att det faktiskt är en riktig straffskatt på utlandshandel.

Hmm känns ändå ganska rimligt tycker jag. En avgift som är ok att betala om det är något man måste köpa från kina men samtidigt för dyr för att utnyttja en miss i systemet där ingen betalar för sig.
Det kommer gynna våra lokala e-handlare utan att det faktiskt är en riktig straffskatt på utlandshandel.
där går våra åsikter isär, jag ser det som just en straffskatt... och ett sätt för Posten att slippa hantera den ökade mängden paket.

där går våra åsikter isär, jag ser det som just en straffskatt... och ett sätt för Posten att slippa hantera den ökade mängden paket.
Fast man kan väl inte säga att det är en straffskatt att täcka kostnaderna för hanteringen? Köper du något från USA så lägger de ju på en hanteringsavgift plus moms så det är väl bara rimligt att det gäller även från andra länder?
Skickas det med en annan budfirma, t.ex. ups eller dhl så gör man ju en deklaration i deras frakthandlingar och hanteringen bakas in i det priset för att det bara är det bolaget som är inblandat. Det blir ju svårare med post då det är så många aktörer inblandade och därför kommer det som en avgift på mottagaren när denne hämtar ut sin försändelse.

Fast man kan väl inte säga att det är en straffskatt att täcka kostnaderna för hanteringen? Köper du något från USA så lägger de ju på en hanteringsavgift plus moms så det är väl bara rimligt att det gäller även från andra länder?
Skickas det med en annan budfirma, t.ex. ups eller dhl så gör man ju en deklaration i deras frakthandlingar och hanteringen bakas in i det priset för att det bara är det bolaget som är inblandat. Det blir ju svårare med post då det är så många aktörer inblandade och därför kommer det som en avgift på mottagaren när denne hämtar ut sin försändelse.
Jag ifrågasätter att det skulle kosta dem 125kr per paket. Det tror jag är betydligt mer än vad det egentligen kostar dem.

Jag ifrågasätter att det skulle kosta dem 125kr per paket. Det tror jag är betydligt mer än vad det egentligen kostar dem.
Nja, det har du nog rätt i. Förmodligen har man räknat på ett medelvärde och sen satt ett pris där de kan ligga kvar ett tag och fortfarande täcka kostnader plus marginal.
Man får se det som så att det är en hel del händer som faktiskt hanterar paketen och administrerar momsen och de personerna kostar ju också pengar.
Hanteringskostnaden för två pall mobilskal i en försändelse blir marginellt större än för ett mobilskal i kuvert för dem, på samma sätt som kostnaden slår procentuellt olika på mig om jag köper ett skal eller två pall skal då den knappt blir märkbar spridd över två pall men vida överstiger varuvärdet på ett skal i kuvert.

Väldigt rimligt med en avgift på 125 kr för något som kostar 8 kr med frakt.

Tillbaka
Topp