• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Posten struntar i tull och moms för paket från Kina

Jag förstår inte riktigt... Om en vara skickas från Tyskland så får väl svenska statskassan inte in någon moms? Bara den tyska staten om jag förstår det hela. Så om det stämmer så förstår jag principiellt inte varför varor från tex Kina ska behandlas olika avseende moms?
En union likt EU med fri rörlighet fungerar bäst om länderna som ingår är någorlunda jämbördiga, samt är reciproka.

Förstår fortfarande inte sakproblemet och varför inte det går att ha med alla länder? Utebliven moms är väl utebliven moms oavsett om paketet kommer från Tyskland eller Kina? Kan man tycka iaf.
Se ovan + Tror du att du kan skicka saker till Kina utan att de tar ut avgifter? Kineserna driver en extremt "egoistisk" nationalistisk ekonomisk linje - självklart fritt för dem att göra detta, men om vi inte möter med samma "mynt" kommer de köra över oss. Titta texten nedan hur de designat sitt system för att mjölka andra länder på kunskap. Och som pricken över i:et kan de exportera till Sverige med extremt subventionerat porto. Helt orimligt.

The Chinese government charges a 25% duty on all the imported cars, plus a 17% value-added tax on top of that. To avoid the 25% tariff and lower its price, Tesla would have to form a joint venture and start manufacturing cars in China.
https://www.barrons.com/articles/why-teslas-cars-cost-50-more-in-china-1492193073

Jag är uppriktigt sagt upprörd över denna utveckling. Postnord kompenserar dels för sina inte helt obetydliga förluster i Danmark men även för att de inte varit förberedda på volymerna. Frimärkskostnaden höjdes ju också precis från 7kr till 9kr vilket är helt orimligt då Postnord blivit sämre och sämre år för år.. Vad får vi som kunder för valuta för pengarna? Ingenting så vitt jag vet!

Postnord stryper i princip handeln från Kina då gissningsvis minst 95% av alla små inköp kommer falla bort med omedelbar verkan så fort den nya prissättningen träder i kraft. Vilket får mig att undra, när är de goda tiderna slut egentligen?
Postnord är inte så dåliga som det sägs, de har levererat paket och brev till mig i princip utan några fel alls de senaste 10 åren. Det kinesernas låga subventionerade porto är orimligt, Postnords åtgärd är rimlig motåtgärd.

Ja bygga murar fungerar ju utmärkt i längden... Historien är väl full av bra exempel där det fungerar långsiktigt?
Nu droppar jag detta för det börjar bli politik av frågan och det var inte min mening. Ursäkta TS och hoppas att alla får en trevlig lördagskväll! Lördagsklockan är på:)
BA1D5524-9282-46F3-B700-F0C789F80835.jpeg
Du gör ett strikt politiskt uttalande, och skriver sedan att du slutar diskutera för det blir för politiskt? För att svara på din fråga, ja ett framgångsrikt land har "murar", dvs gränsskydd, så landet kan välja vilka som kommer in i landet. Det innebär inte att man inte skall släppa in några, men man skall göra det med selektion, på samma sätt som du har en dörr till din bostad, och är noga med vem du släpper in hemma hos dig. Det är ingen mänsklig rättighet att få komma in hos dig, och på samma sätt är det ingen mänsklig rättighet att få komma in i t.ex. Sverige.

Verkar inte som Postnord vill ha något att göra.
125:- per försändelse och 9:- för ett frimärke.
Hade de tagit 10% av deklarerat värde på Kinapaketen hade de tjänat bra med pengar.
Täckt sin årliga förlust.
Även om varan är värd 1000:- och angivet värde är 100:-.
Det hade jag kunnat gå med på.

Posten har ju blivit betydligt sämre sen det blev PostNord. De här nya avgifterna är högre än rimligt enligt min mening. Borde rimligtvis kunna gå att få till för ca hälften och då är det fortfarande ganska dyrt. Bättre att ändra avtalen i så fall så att det ligger på från början.

Jag fick nyligen mitt "kinapaket", kom i brevlådan. Tog runt 30 dagar för frakten. Helt sjukt hur billigt det är, 12 kr med frakt. Posten hade inte lagt på några extraavgifter.

Tillbaka
Topp