• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Posten suger! Måste skriva av mig och svära.

Vad tycker du om posten?

• Jag älskar posten. De är så himla duktiga.

Röster: 60 25.9%
  • De suger.

Röster: 163 70.3%
  • Jag jobbar på posten.

Röster: 9 3.9%

• Totala väljare
    232
Ett svenskt paket (inte klockrelaterat), var redan uthämtat när jag skulle hämta det. En Kafka-stund uppstår där man undrar om detta verkligen händer.

Då hade ICA-postombudet skickat SMS till en annan person med samma förnamn som mig. Den personen gick och hämtade ut sitt paket. Enligt postens kundtjänst så ser ju allt bra ut i deras system.

Den enda lilla detaljen som räddade mig är att de lämnade ut hela namnet på personen som fick det.

Vad hade hänt om de inte lämnade ut namnet? Vad hade hänt om han inte svarade eller saknade nummer? Eller inte ville ge tillbaka mitt paket?

Efter lite detektivarbete och Hitta.se sökningar så lyckades jag prata med honom och hämta paketet på hans jobb.

Svagheten ligger i att det inte är ett helautomatiserat system, utan postombudet verkar skicka SMS manuellt. Jag såg lite statistik på postnords hemsida som är skrämmande.

"Postnord levererar 90,3% av alla breven!"

Jaha, vad gör ni med resten då? Lite bättre är det för paket, men skulle aldrig skicka en finare klocka med det. Postnord levererar 96.8% av alla sina paket.

Så de tappar bort din klocka 3 gånger av 100.

Om du köper en finare klocka på KS så träffa istället din klocksnack-vän över en kopp kaffe!
Jag säger inget om Postnord eller hur duktiga/dåliga de är. Men jag känner att det är dax för statistikpolisen att komma till tals...

Siffrorna du anger är Postnords leveranskvalitet. Definitionen av leveranskvalitet är andelen brev eller paket som levereras inom utsatt tid. Det är med andra ord inte andelen brev/paket som försvinner.

Med andra ord: 97 av 100 paket kommer fram i tid. De andra blir en dag eller mer försenade (eller försvinner helt.) Hur många som försvinner har jag inte sett någon siffra på.

Vad det gäller klockor så antar jag (vilket kan vara fel) att paket som skickas som värde (alternativt Rek) har mycket högre leveranskvalitet med ännu mindre borttappad-frekvens...

Kan också bidra med en anekdot. Bor sedan 1,5 år på Malta. Skulle skicka ett Rek hit med PostNord från Sverige förra året. Flyger tillbaka till Malta och slår nån dag senare in kollinumret för att se om paketet är på gång.

Döm om min förvåning när jag ser att i mottagaradressen står det nu Marocko istället för Malta, fast med Maltas landskod. Spårningen upphör med "Försändelsen har lämnat Sverige med flygpost". Hej då, paketet. Hoppas du får det bra hos dina nya ägare.

Nu har paketet äntligen kommit!

IMG_0696.JPG

IMG_0987.PNG

Väntar fortfarande. Kinesiska posten verkar långt kvickare än svenska. Paketet är värt ett par hundra bara, och har inte hört nåt från tullen än.

Fick ett paket idag. Dock fick jag åka till andra sidan Göteborg för att hämta ut det... trots att jag fyllde i att jag ville hämta ut paketet här vid mig. Det går bra för Postnord!

Kan också bidra...

Spårningen, REK och andra tjänster fungerar även utomlands, men det beror lite på vilket land man skickar till. Skickade senast till USA och det fungerade bra, fick leveransbesked på mailen när min kund hämtade ut paketet hos sitt ombud i Washington.
Jag skickar väldigt mycket med Postnord och felfrekvensen ökade mycket under 2016 men REK, som är den tjänst jag använder mig mest av, där är leveranssäkerheten 100%. Någon dags försening ibland, men det är allt.

Kan väl fylla på lite jag också då jag gör vad jag kan för att undvika PostNord.

För ett drygt år sedan försvann ett REK på väg till USA men efter en hel del diskussioner med PostNord så fick jag ersättning för det förlorade paketet, strax under 2000 kronor.

Ett flertal gånger under det senaste året har vi fått post i brevlådan som skulle levererats till annan person i kommunen där vi bor. Gatuadressen börjar på samma bokstav som gatan där vi bor men annars finns inga likheter på adresserna. Olika postnummer.

Post som skulle levererats till min hustrus arbetsplats har hamnat hos vänner till oss. I samma kommun och med en gatuadress som börjar på samma bokstav som adressen till min hustrus arbete. I övrigt inga likheter på adresserna och olika postnummer.

Under de senaste 6 månaderna har:

- ett brev med klockrelaterade varor (sålda på tratten) helt försvunnit och jag fick ersätta köparen.
- ett par kuvert som jag skickat varit helt manglade när jag fått dem i retur då adresserna varit oläsliga pga att sorteringsmaskinerna har tuggat på dem. Innehållen någorlunda okej.
- ett par kuvert varit manglade när mottagaren har fått dem. Som tur är har innehållen varit okej.

Flera gånger tar postpersonalen fel pris när man skickar blå lådor/kuvert och vill lägga till tex REK.

Ofta tar det närmare en vecka för vanliga kuvert att komma fram.

Jag har säkert glömt något men detta är lite för mycket för mig så jag försöker undvika PN så gott det går. Det finns ju inte så många alternativ dessvärre men jag har i varje fall lärt mig att om jag måste skicka lite mer värdefulla varor med PN så är det REK eller Värdepost som gäller. Då känns det något säkrare i alla fall. Inte mycket men litet.

Hur är era erfarenheter med tex Schenker? Jag skickar en del med dem och har hittills inte upplevt några problem, förutom att de ibland kan ta lite väl lång tid på sig.

Vänligen

Jim

Posten har blivit sämre på senare år. De presterar dock som sämst när de är underleverantör.. Skulle få ett paket från FedEx som skulle gå via posten, det var hemskt..

:banghead: :banghead: :banghead:

"När Postnord säger att 99,8 procent av breven kommit fram efter tre dagar gäller det alltså efter att de brev som försvunnit räknats bort.
– Man mäter alltså bland alla de brev som kommit fram men de brev som inte kom fram är över huvud taget är inte med i underlaget, förklarar Joakim Levin."

https://www.svd.se/postchefen-ber-om-ursakt--hade-fel-om-forsvunna-brev/om/naringsliv
Visst är statistik kul? :D Kom ihåg bara att 94,7% av all statistik är fel...

Finns bara en lösning. Förstatliga posten, och återinför tjänstemanansvar. Alla som hanterar paket måste scana paketet så att det finns en spårbarhet varje sekund. Förstör du det. Får du betala innehållet, kan du inte får staten betala och det dras från din lön. Det skulle nog ordna upp problemet snabbare än fort.

Mina enda problem jag stött på med PostNord är att de aldrig levererar hem till dörren när de skall samt att det kan ta en jäkla tid för ett paket att anlända.

Vänta, bara vänta.......
Plötsligt bara händer det!
Vi var alla lyckligt ovetande innan.........
Jo men jag har skickat grejer i 20 år utan ett enda problem. Blir det problem någon enstaka gång har jag förståelse för det, även jag gör fel på jobbet ibland.

Senast ändrad:
Update.
Ebay-garantin trädde in. Fick full ersättning inklusive frakt och moms. Var tvungen att skicka in svensk polisanmälan. Jag har 100% feedback sedan 2004 och köpt mängder av klockor, så de förstod väl att jag inte bluffade. Kanon. :)

Men har posten återkommit om reklamationen som lovat? Såklart inte. Postnord suger häst#**##!!!

Hoppas inte säljaren förlorade på detta? Jag vet inte hur det fungerar? Det var 99,9% stulet efter ankomst till Sverige. Men säljaren skrev försäkrad frakt så jag hoppas han/hon inte förlorar pengar.

Fick en euforiskt glädjande notis i appen att paketet kommit, men visade sig tyvärr levererats till ett närliggande post/paketutlämningsställe :( (jag kunde givetvis hämtat ut det även där, men inte enl. Postnord, absolut inte...). Paketet gick tillbaka till Postnordterminalen i Torsvik och sedan till rätt utlämningsställe så jag kunde hämta ut det. Petitesser kanske, och visst kan jag vänta en extra dag, men varför ska sådant behöva ske...?

Fick en euforiskt glädjande notis i appen att paketet kommit, men visade sig tyvärr levererats till ett närliggande post/paketutlämningsställe :( (jag kunde givetvis hämtat ut det även där, men inte enl. Postnord, absolut inte...). Paketet gick tillbaka till Postnordterminalen i Torsvik och sedan till rätt utlämningsställe så jag kunde hämta ut det. Petitesser kanske, och visst kan jag vänta en extra dag, men varför ska sådant behöva ske...?
Ombud får information från sitt interna system(Pablo) som säger till att ett paket med fel postnummer ligger hos dom som ska till terminal för omsortering. Kan vara till ett närliggande ombud eller ett långt bort spelar ingen roll Pablo varnar ändå,

Ombud får information från sitt interna system(Pablo) som säger till att ett paket med fel postnummer ligger hos dom som ska till terminal för omsortering. Kan vara till ett närliggande ombud eller ett långt bort spelar ingen roll Pablo varnar ändå,
Jo, jag förstår att rätt ska vara rätt, men varför i h...e. kan jag inte hämta ut paketet när det ligger på hyllan där bakom, måhända på fel ställe, men de fakto står jag ju där och paketet några meter från mig?!
Ska väl dock inte egentligen alls klaga, fick paketet en dag senare efter en hel del extra CO2 emissioner, sväranden o.s.v., så allting gott och fint ;)

Tillbaka
Topp