Jag säger inget om Postnord eller hur duktiga/dåliga de är. Men jag känner att det är dax för statistikpolisen att komma till tals...Ett svenskt paket (inte klockrelaterat), var redan uthämtat när jag skulle hämta det. En Kafka-stund uppstår där man undrar om detta verkligen händer.
Då hade ICA-postombudet skickat SMS till en annan person med samma förnamn som mig. Den personen gick och hämtade ut sitt paket. Enligt postens kundtjänst så ser ju allt bra ut i deras system.
Den enda lilla detaljen som räddade mig är att de lämnade ut hela namnet på personen som fick det.
Vad hade hänt om de inte lämnade ut namnet? Vad hade hänt om han inte svarade eller saknade nummer? Eller inte ville ge tillbaka mitt paket?
Efter lite detektivarbete och Hitta.se sökningar så lyckades jag prata med honom och hämta paketet på hans jobb.
Svagheten ligger i att det inte är ett helautomatiserat system, utan postombudet verkar skicka SMS manuellt. Jag såg lite statistik på postnords hemsida som är skrämmande.
"Postnord levererar 90,3% av alla breven!"
Jaha, vad gör ni med resten då? Lite bättre är det för paket, men skulle aldrig skicka en finare klocka med det. Postnord levererar 96.8% av alla sina paket.
Så de tappar bort din klocka 3 gånger av 100.
Om du köper en finare klocka på KS så träffa istället din klocksnack-vän över en kopp kaffe!
Siffrorna du anger är Postnords leveranskvalitet. Definitionen av leveranskvalitet är andelen brev eller paket som levereras inom utsatt tid. Det är med andra ord inte andelen brev/paket som försvinner.
Med andra ord: 97 av 100 paket kommer fram i tid. De andra blir en dag eller mer försenade (eller försvinner helt.) Hur många som försvinner har jag inte sett någon siffra på.
Vad det gäller klockor så antar jag (vilket kan vara fel) att paket som skickas som värde (alternativt Rek) har mycket högre leveranskvalitet med ännu mindre borttappad-frekvens...