• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PP-reklamen

Sond

Patek
Inspirerad av en annan tråd om att ge klockor till barnen och med inspiration en tråd på ett internationellt forum så kör jag min uppfattning om PP-reklamen här.

PP har en strålande slogan om att en PP äger man inte, man förvaltar den bara till nästa generation. Jag tycker det är en underbar slogan.

Ofta träffad de dessutom rätt i bildvalet. Men ibland går det helt fel. Som i dessa:
patek-philippe-advertising-1.jpg


Alltså, när jag ser dessa bilder tänker jag att jag aldrig, aldrig kommer skaffa mig en PP.
Men så ser jag dessa och tänker mig att en PP måste jag bara ha...
PP_Brand_Men_2011_5960P_SP_medium.jpg

patek_philippe_fathers_and_sons.jpg

patek-philippe-office-600-21621.jpg


Den med pappan och sonen på perrongen ger dock lite "boarding school" vibbar så den sätts upp på reservationslistan..;) Lite mycket Lundsberg över den... Men jämfört med de första här ovan passerar den utan anmärkning.

Vad säger ni? Reagerar ni på de första bilderna eller tycker ni att de på ett fint sätt smälter in i PP:s bildspråk?
 

axel_

Breitling
Noll känsla i dom översta bilderna, ingen alls!
Grabben längst till höger verkar ju har satt sig på någon form av pinne..
Personligen gillar jag perrong motivet bäst :)
 

rzc

Omega
Ett par brats på de två första bilderna, vet inte vad de vill förmedela riktigt haha ;)
Bilden på perrongen är trevligast :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
En skitbra slogan, helt klart. Kan tänka mig att många rättfärdigar priset lite mer just pga. av den. De två första bilderna gillar jag inte alls. Speciellt inte den andra. Den yngre av dem kunde väl ha försökt sig på åtminstone ett litet leende? Här får jag Lundsbergs-vibbar. Och det är aldrig något bra. De övriga är dock helt OK. Sista bilden osar framgång, tänk Barack Obama.

obama_phone_photo.jpg
 

Sudo

Breitling
Gillar reklamen rent generellt, men de första bilderna var verkligen dåliga. Inte alls rätt känsla. Den sista med sonen på skrivbordet är min klara favorit.

Gillar även denna:
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Alla fyra på de två översta bilderna ser nyrika och dryga ut. Var är bandet mellan far och son?
 

PP5712

Breitling
Som varumärkesbyggande kan jag förstå upplägget på generationskampanjen men personligen tycker jag att den är rätt så gräslig.
 

10past10

Omega
Jag garvar alltid när jag ser dom.

Jag väljer att (elakt och felaktigt) tolka copyn som en direkt motsägelse:

Först säger man att klockan är ett arvegods som går i generationer för att komma till mig. Som jag efter att ha tagit hand om den, på ett patriarkalt sätt skall skicka vidare den till min son. Och till sin.

Sen säger man plötsligt i andra hörnet av annonsen att jag skall vara rebell och "Starat min Egen tradition". Skit i det som varit - gör din grej, det är du som står vid rodret, lixom.

Va fan bestäm er, skall jag vara med och bevara en tradition - eller hitta på en helt egen?

Nåja. Jag förstår givetvis vad dom menar, men med dom löjliga bilderna och den högtravande tonen kan man inte låta bli att le i mjugg.
 

fredrikb

Cartier
De två översta bilderna är vidriga.

Om det nu handlar om familj, arv, tradition och en kärlek till kommande generationer - vad gör de då på kontoret i slips och kavaj? Är det där de träffas? Har ungen bokat tid med farsan?

Man får känslan av att när bilden är tagen går farsan in på kontoret och stänger dörren, medan en lätt snyftande morsa sätter honom på tåget till internatet: "vi ses till nästa jul...".
 

David

Bödeln
Seriemördarvarning på de två första, perrongen och kontoret är tekniskt bra bilder, men känns inte äkta. Läxbilden gillar jag.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Spännande observationer i den här tråden! Visar hur viktigt det är att tänka igenom sitt budskap och kombinera med rätt bildmaterial. Är för övrigt oundvikligt att associationerna går i riktningen överklass, givet prisläget för PP.

För övrigt tycker jag att en Omega eller Rolex känns som ett bättre alternativ, om man tänker sig en klocka som ska vandra mellan generationer (och användas till vardags).

A
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag garvar alltid när jag ser dom.

Jag väljer att (elakt och felaktigt) tolka copyn som en direkt motsägelse:

Först säger man att klockan är ett arvegods som går i generationer för att komma till mig. Som jag efter att ha tagit hand om den, på ett patriarkalt sätt skall skicka vidare den till min son. Och till sin.

Sen säger man plötsligt i andra hörnet av annonsen att jag skall vara rebell och "Starat min Egen tradition". Skit i det som varit - gör din grej, det är du som står vid rodret, lixom.

Va fan bestäm er, skall jag vara med och bevara en tradition - eller hitta på en helt egen?

Nåja. Jag förstår givetvis vad dom menar, men med dom löjliga bilderna och den högtravande tonen kan man inte låta bli att le i mjugg.

Bra notering.
 

Sond

Patek
Kul reflektioner. Bilder är alltid extremt starka, nästa oavsett, hur de används. De två första bilderna går dock så ned i diket att jag bara häpnade när jag så dem.

10past10 fångar annars mycket av vad jag kan känna när jag ser mer än just bilderna. Ska det vara rebelliskt eller traditionellt? Men buskapet går att hantera om man har en varsam hand. Men den riktigt stora frågan är vad ska vi säga till våra döttrar?
PP_Brand_Ladies_7008_1A.jpg


Jo, de har en del riktat mot kvinnor/tjejer. Personligen skulle jag tycka att det kunde bli otroligt starkt om man bytte pojkarna ovan mot tjejer. Tänk perrongen, läxorna eller skrivbordet. En pappa och en dotter. Otroligt fint i mina ögon.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man får tänka på målgruppen och att de måste ha lite variation. Folk som ser ned på Lundsberg är förmodligen inte målgruppen. Med det sagt tycker jag inte de två översta är fullträffar, men bättre än de två sista.
 

Sond

Patek
Man får tänka på målgruppen och att de måste ha lite variation. Folk som ser ned på Lundsberg är förmodligen inte målgruppen. Med det sagt tycker jag inte de två översta är fullträffar, men bättre än de två sista.
Personligen tror jag målgruppen är klart bredare och att det definitivt finns tänkbara kunder även bland de som är väldigt kritiska till "boarding school". Du nosar nog på en av mina tankar. Det gäller för tillverkare som PP att inte bli kvar för länge i det förgångna. Och det är extremt svårt att successivt vrida varumärkets olika signaler så man inte tappar de klassiska värden men inte heller blir så fast i det gamla att man tappar kontakten med verkligheten.

Det som också är intressant är att på det forum jag tog inspiration från, jag tror det var Rolexforums, var betydligt fler väldigt positiva till de två översta bilderna. Hmm...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Sen är frågan hurvida dom menar reklamen som "direktsäljande" eller mer varumärkestyrkande och livsstilsinriktad.

Förmodligen det senare och då kanske den specifika annonsen spelar mindre roll då det hör till ett större sammanhang.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Personligen tror jag målgruppen är klart bredare och att det definitivt finns tänkbara kunder även bland de som är väldigt kritiska till "boarding school".
Det som också är intressant är att på det forum jag tog inspiration från, jag tror det var Rolexforums, var betydligt fler väldigt positiva till de två översta bilderna. Hmm...


svenska män är väl (tillåts vara) 100ggr mer intresserade av att knyta an till,ta ansvar för och vara med sina barn än rolexforumssnubbarna? det är ju det som avspeglas i de senare bilderna, och som jag tycker är mycket sympatiskt, och som tydligen dessutom appellerar till avg PP-köpare.

De två första bilderna är ju patetiska... "kolla min son NiklasArvid III ....en exakt klon av mig, som är en exakt klon av min far... grabben ska börja i firman efter studierna... och jag o Gugge har redan snackat om hur bra hans dotter skulle passa..."

Vet inte om jag är målgruppen egentligen, men jag är väl en sån som tycker att man bör lägga ner skolor som torterar barn... och har en Patek...

sen gillar jag inte sloganen på engelska... konstig kalvinistisk självförnekelse? du äger inget, du är en materialförvaltare? "merely look after it"... dumt...

Den tyska regerar, innehåller lite glädje:


Eine Patek Philippe gehört einem nie ganz allein. Man erfreut sich ein Leben lang an ihr, aber eigentlich bewahrt man sie schon für die nächste Generation

du glädjer dig åt din PP hela livet, men egentligen delar man den och bevarar man den redan för nästa generation typ...

senaste reklamen från i våras, kanon!:




 
Topp