• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Praktexempel på annons att undvika (aka, jag trodde de hade mer koll på Kaplans)

Kikade lite på Kaplans idag och sprang på den här:

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1073455

Ser rätt schysst ut skulle man tycka? Fräsch och glänsig.

Tyvärr är det ett prima exempel på en totalt aftermarket-guttad klocka, från urtavla och händer till
insert och länk, med risigt polerad boett. Vill inte ens tänka på hur urverket ser ut inuti. Tycker synd om den stackare som köper denna värdelösa rishög.

Jag erbjuder en tumregel jag fått av en vän: skippa alltid klockannonser med professionellt tagna bilder. Man kan dölja de mest uppenbara fel med bra foto & ljus. Been there, done that. Stay safe!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kikade lite på Kaplans idag och sprang på den här:

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1073455

Ser rätt schysst ut skulle man tycka? Fräsch och glänsig.

Tyvärr är det ett prima exempel på en totalt aftermarket-guttad klocka, från urtavla och händer till
insert och länk, med risigt polerad boett. Vill inte ens tänka på hur urverket ser ut inuti. Tycker synd om den stackare som köper denna värdelösa rishög.

Ur en utbildningssynpunkt så tycker jag det är bra (och kul) när sådana här trådar dyker upp. Jag är Seiko-novis (och klock-auktions-novis för den delen också), så jag försökte jämföra Kaplans bilder med andra bilder på nätet. Ärligt talat så har jag svårt att se "uppenbara" fel och brister - möjligen kan jag ana länken. Skulle du inte kunna vara lite mer tydlig och detaljerad så att jag och andra lär oss?

Jag erbjuder en tumregel jag fått av en vän: skippa alltid klockannonser med professionellt tagna bilder. Man kan dölja de mest uppenbara fel med bra foto & ljus. Been there, done that. Stay safe!

Och det är precis av den anledningen som jag tänker skippa Henry Graves PPn som Sotheby's skall auktionera... ;)
 
Ur en utbildningssynpunkt så tycker jag det är bra (och kul) när sådana här trådar dyker upp. Jag är Seiko-novis (och klock-auktions-novis för den delen också), så jag försökte jämföra Kaplans bilder med andra bilder på nätet. Ärligt talat så har jag svårt att se "uppenbara" fel och brister - möjligen kan jag ana länken. Skulle du inte kunna vara lite mer tydlig och detaljerad så att jag och andra lär oss?



Och det är precis av den anledningen som jag tänker skippa Henry Graves PPn som Sotheby's skall auktionera... ;)

Font (typsnitt & tjocklek), färg, minutmarkeringarna, osv. Polerade case är alltid en varningsklocka för mig. Chronotimvisaren sitter snett. Länken ser inte ut att smalna av som den ska, och låset är definitivt aftermarket. Inserten saknar markeringar.
 

MBx

Cartier
Font (typsnitt & tjocklek), färg, minutmarkeringarna, osv. Polerade case är alltid en varningsklocka för mig. Chronotimvisaren sitter snett. Länken ser inte ut att smalna av som den ska, och låset är definitivt aftermarket. Inserten saknar markeringar.

Varför lägger du inte upp bilder från Kaplans med utgångspunkt för vidare diskussion? Om x månader har Kaplan tagit bort bilden och denna tråd är helt meningslös.:meh:

Just my two cents!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Font (typsnitt & tjocklek), färg, minutmarkeringarna, osv. Polerade case är alltid en varningsklocka för mig. Chronotimvisaren sitter snett. Länken ser inte ut att smalna av som den ska, och låset är definitivt aftermarket. Inserten saknar markeringar.
Ok. När jag jämför med ett foto från watchuseek så ser jag siffrornas placering i sub-dials, minutmarkeringarna. och dag-fonten. Krono-timvisaren antar jag skulle kunna vara en justering (om inte de andra signalerna hade varit där).

Tack för infon. Nu har jag lärt mig något i dag också :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kaplans:
canvas.png


Watchuseek:
BH_01.jpg
 
"Alltid" känns väll aningen överdrivet? Kan väll även vara så att dom faktiskt bara har en bra kamera och gillar att ta bra bilder som många på Klocksnack?

Vad som är bra i en bild är subjektivt. I annonser ska en bra bild visa klockan så verklighetstroget som möjligt. Låt mig ge några exempel från eBay:


Flashig rishög
: Åtråvärd gammal Seiko GMT. Ser fin ut va? Dock: caset sjukt överpolerat. Ingen bild på urverket. Antagligen aftermarket glas, alt. överpolerat gammalt. Garanterad besvikelse för det priset. Här ser man även en annan klassisk "tell" för klockor, särskilt Seikos: smutsig lume. Det tyder ofta på att fukt varit i klockan, och fukt är det värsta man kan få i ett urverk.
$_57.JPG


En till: Ser skitsnygg ut. Polerad, fina reflektioner i varje bild, lagom grynigt när man zoomar så man inte ser några små detaljer. Ingen bild på urverket. Vem vet var alla delarna kommer från. Go figure.
$_57.JPG



Såg att någon postat en bild på en äkta bullhead också. Tack! Här är en eBay-annons för ännu en äkta Bullhead, vad jag kan se. Även här ser man korrekt font på t.ex. modellnumret och "chronograph automatic", samt på minutstrecken.
$_57.JPG


En annan vanlig tell på aftermarket Seiko-urtavlor är grövre streck. Original Seiko har väldigt crispa markeringar. Här är ett exempel på en tydlig aftermarket dial:

Exempel 1
$_57.JPG


Så här ska den se ut i original:
Seiko6309-7049_04.jpg
 
Topp