• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Premium, low key, 10 bar, klassisk, vad har vi?

Hej,

På jakt efter något som inte är lätt att hitta och som troligen inte ligger på den trendiga topplistan. Har letat förgäves på Chrono24 och vänder mig nu till Er.

Letar efter en pjäs att ta med på resor som innehåller bad, opera och fina middagar. Hade jag kunnat ta med min Reverso Tribute (blå) hade jag gjort det men med sina 3 bar så passar den inte ändamålet. Vill ha en klocka som går under radarn, får gärna andas klassiskt, minimalistiskt, kulturellt och kunna följa med på en opera. Pris inte mer än hundringen (ca).

Har idag en Daytona 116520 som inte flyger under radarn och kanske är för "prålig" för min önskan, En Panerai 683 som är väl bufflig och min Reverso Tribute som klarar looken perfekt men inte har specifikationen för att klara ett bad.

Närmast jag hittat som klarar behovet är Breguet Marine 5817 som med sina 39 mm och romerska siffror andas klassisk utan att vara burdus (se bild) dock har jag aldrig haft den på armen. Den har kanske en väl kraftig konstruktion runtom klockan men svårt att veta på bild.

https://www.perequera.com/biblioteca/items/16442/5817ST125V8.jpg

Vad har ni älskare av klassiska klockor och kanske opera för one-watch att klara bad och klassisk middag i provence eller så? :)

5817ST125V8.jpg

Sinn, Sjöö Sandström, Grand Seiko, IWC(?), är spontant märken jag kommer på som få utanför klocknörderiet vet vad det är. Sedan hade jag inte rest utomlands med 100kkr runt armen, men det kanske bara är jag.

Min badbusklocka är en Cartier Pasha, men det är ju lite udda och vulgär. De har dock en viss elegans ändå. Men Cartier är iaf ett tips.
1635783030188.png

Vad roligt, denna är ju helt rätt! för ändamålet, dock rockar min nuvarande kvinna en sådan och hon är tänkt som sällskap på bad/opera-resorna. Känns lite väl gulligt att båda rockar en Santos. Men klarar den verkligen 10 bar, hade för mig den var en 3 bar klocka.

Vad roligt, denna är ju helt rätt! för ändamålet, dock rockar min nuvarande kvinna en sådan och hon är tänkt som sällskap på bad/opera-resorna. Känns lite väl gulligt att båda rockar en Santos. Men klarar den verkligen 10 bar, hade för mig den var en 3 bar klocka.
De nya, större modellerna, är vattenresistenta upp till 10.

IWC Ingenieur? Stilig men samtidigt sportig, finns även med GMT så kan du hålla koll på hemtiden på semester! Något stor med sina 43mm men finns även 40mm varianter.

Bild snodd från Chrono24.

1635860928968.png

Hej. Kanske hör till god sed att uppdatera tråden när beslut och inköp skett. En Breguet (se bild) blev det som köptes på Chrono oprovad. Jag är mer än nöjd och det finns en faktor i det hela som jag hade missat och som blev en glad överraskning för mig. Hantverket och detaljrikedomen på klockan gör att en klassisk Rolex upplevs som en Volvo i jämförelse med Breguen. Upplever snarare att klockan närmar sig upplevelsen av en Patek och Lange, även om den inte når hela vägen. Detta är min vackraste klocka hantverksmässigt i samlingen om än inte den dyraste.

IMG_7901.PNG

Hej. Kanske hör till god sed att uppdatera tråden när beslut och inköp skett. En Breguet (se bild) blev det som köptes på Chrono oprovad. Jag är mer än nöjd och det finns en faktor i det hela som jag hade missat och som blev en glad överraskning för mig. Hantverket och detaljrikedomen på klockan gör att en klassisk Rolex upplevs som en Volvo i jämförelse med Breguen. Upplever snarare att klockan närmar sig upplevelsen av en Patek och Lange, även om den inte når hela vägen. Detta är min vackraste klocka hantverksmässigt i samlingen om än inte den dyraste.

IMG_7901.PNG
Grattis! Fin klocka och det kanske mest anrika märke som finns. Antar att den tickar alla boxar som badbar och så.

IMG_7901.PNG
Roligt val, fin klocka.

Grattis! Fin klocka och det kanske mest anrika märke som finns. Antar att den tickar alla boxar som badbar och så.
Tack så mycket. Ja det stämmer, klockan klarar 10 bar. Dock är det inte en beater på långa vägar. En vacker klocka att glida ner i en infinity-pool eller något är den vattenaktivitet den passar för vill jag tro.

Fin klocka! Det enda problemet med Breguet är man ser ut som man klivit rakt ut från 1800 talet. Nästan oavsett vilken modell man väljer. Annars hade den stått först på min inköpslista nu. Kvalitet och finish verkar grym!

Fin klocka! Det enda problemet med Breguet är man ser ut som man klivit rakt ut från 1800 talet. Nästan oavsett vilken modell man väljer. Annars hade den stått först på min inköpslista nu. Kvalitet och finish verkar grym!
Haha roligt du är och du har definitivt en poäng. Klockan låg på min inköpslista länge innan jag slog till just av det skäl du nämner. Jag har dock andra klockor för andra behov och denna är ett vackert mästerverk för min njutning. Mao ingen all-in-one-watch.

Haha roligt du är och du har definitivt en poäng. Klockan låg på min inköpslista länge innan jag slog till just av det skäl du nämner. Jag har dock andra klockor för andra behov och denna är ett vackert mästerverk för min njutning. Mao ingen all-in-one-watch.
Nej men sannolikt bland det bästa man kan köpa sett ur pris/prestanda perspektiv. Lite som Grand Seiko fast "lite" mer klassiska. Jag jobbar faktiskt lite på att börja gilla designen för i allt övrigt skulle jag gärna ha en Bregue och även jag har modernare alternativ. Så kanske.... 🙂

Ja fast den är nu ingen dykare även om det är en sportig klocka. Men den tycker jag är en bra kompromiss som skulle funka lite överallt. Har varit lite sugen på en sådan själv men tycker glasringen är väl bred.
Jo, allt är lite beroende på hur pass mycket "klockfascist" man är. Hårdrar man dressare skall de ju kanske inte bara vara tunna och kunna glida undre manschetten på en välsydd (skräddarsydd) skjorta som verkligen inte har fladdrande manschetter som en butiksskjorta i regel har. Även ha romerskt/streckindex och definitivt inte ha varken datum eller sekundvisare. I min bok i alla fall ;)
En klocka med datum är alltid för arbete/vardag.
Så även om Bregueten ovan är en otroligt fin klocka, jag hade gärna haft den, så hade jag nog kategoriserat den som en klocka för vardag. Pga datumet och inte minst vattentåligheten.
På fest behöver man inte hålla koll på vilket datum det är, och att sitta och räkna sekunderna är väl möjligen acceptabelt på nyårsafton.
Dvs en dressare, mer dekoration och mindre funktion.

Sen är det ju upp till var och en hur man drar sina gränser och även vad som är acceptabelt i kretsarna man cirkulerar.

Men en klocka till alla tillfällen är svårt utan att kompromissa. Man kan ju alltid hävda att opera är en del av ens vardag :) Och det är ju en otrolig skillnad vart i världen man går på opera vad klädkoden är.

Instämmer! Fast på nyår skall man Citizen Chronomaster o se när datumet glider över EXAKT på tolvslaget 😁

Tillbaka
Topp