Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tråden startade och jag tror att majoriteten svarar utifrån en klocka för 50.000 kr, mao en rätt folklig nivå även om det också står premium i texten vilket är motsägelsefullt.Tycker detta är en sjukt intressant tråd, jag tror personligen inte att värdet kommer att sjunka. Det kommer alltid finnas köpstarka personer som vill ha lyxvaror, även under en finanskris. Däremot kommer kanske vanliga svenssons inte unna sig lyxkonsumtion vid svårare tider.
Tror dels man ska göra skillnad på nytt och begagnat dels på olika varumärken. Nya klockor från starka varumärken kommer knappast röra på sig eftersom det alltid finns folk som har råd med lyxvaror oavsett konjuktur. Däremot kanske svagare/billigare varumärken kan få svårare att sälja och då måste minska produktionen eller rea ut befintligt lager. Begagnatmarknaden tror jag fungerar på samma sätt, samlarobjekt finns det alltid köpare för men en helt vanlig sub som köptes av Svensson på smslån bör ju ha färre köpare (och en mer stressad säljare) vilket innebär lägre pris.Tycker detta är en sjukt intressant tråd, jag tror personligen inte att värdet kommer att sjunka. Det kommer alltid finnas köpstarka personer som vill ha lyxvaror, även under en finanskris. Däremot kommer kanske vanliga svenssons inte unna sig lyxkonsumtion vid svårare tider.
Eh tvärtom "Folk" är ju klart överbelånade som aldrig förr. När räntan stiger på så blir det "kul"Tror inte det kommer slå lika hårt nästa gång börsen går ned mycket. Människor är inte lika fartblinda och riskexponerade numera. Tror jag... Från 50 till 45 kanske?
Criss Cross missade att skriva ”ironi” ??Eh tvärtom "Folk" är ju klart överbelånade som aldrig förr. När räntan stiger på så blir det "kul"
Eh tvärtom "Folk" är ju klart överbelånade som aldrig förr. När räntan stiger på så blir det "kul"
Tänkte mer på folks aktieinnehav. Men jag kanske är omgiven av för vettiga människor i jobbet och privat. Om räntan är låg nu, under en högkonjunktur, har jag svårt att se att den ska gå upp under en finanskris. Vi är low for long.Criss Cross missade att skriva ”ironi” ??
Det kan man fråga sig!Varför är det ens intressant att spekulera kring vad en icke nämnd klocka skulle kosta under s.k finanskris?
Nu trollar du bara!Tråden startade och jag tror att majoriteten svarar utifrån en klocka för 50.000 kr, mao en rätt folklig nivå även om det också står premium i texten vilket är motsägelsefullt.
Ja, när elektrikern på bygget har en TT Daytona så...Nu trollar du bara!Eller tror du på allvar att en tidsvisare för 50 000 riksdaler är "folklig nivå"?
Då har nog du och jag helt enkelt väldigt olika uppfattning vad som räknas som "folkligt"!Ja, när elektrikern på bygget har en TT Daytona så...
ok ok jag bor och jobbar i Stockholms innerstad men jämfört med allt annat som ”vanligt folk” har så nej, jag trollar inte.
Jag åker t-bana kors och tvärs under veckorna, Rolex, Breitling och Omegor.
Jag minns 1994. En kompis köpte då en bostadsrätt i Åre för 1 krona. Fanns åtskilliga till salu, men få vågade köpa.Hittar du ingen köpare är svaret tyvärr noll, det gäller även i högkonjunktur.
Få minns 1992 dessvärre, mycket fanns att köpa men bankerna var rätt ensamma om att köpa.
Trist svar ?
Jag hade kamrater som försökte sälja saker och jag hjälpte en konkursförvaltare med värdering av lite saker 1993, nattsvart.
Jag skulle säga nästan ingenting. Vid den förra riktigt stora finanskrisen gjorde höga räntor att väldigt många fick sälja sina lägenheter/fastigheter till förlust. Räntorna kan aldrig bli lika höga igen eftersom vi inte längre har en fast växelkurs att försvara. Däremot har vi en belåning som är skyhög och dessutom jobbar otroligt många människor med låtsasjobb. När krisen smäller till, trollfabrikerna i Ryssland o Kina eldar på så kommer över halva befolkningen att vara arbetslös. Då är en klocka inte mycket mer värd än som tidvisare.
Så santSmåfräsare! Missta inte klockor för att vara rimliga investeringar. Den enda likheten klockor och investeringar har är att du inte bör satsa kapital du inte kan förlora rakt av.
Nja, om verksamheten rullar på även om vissa arbetsuppgifter utförs är det en varningsklocka(!).Vad är låtsasjobb? Konsulter?
Precis, och det är det som kommer upphöra när det blir kärvare tider. Händelsekedjan, oj jag har 120k på kontot, men 5mille i lån, äh va fan jag köper en rolle, inträffar bara i högkonjunktur och minusränta.Ja, när elektrikern på bygget har en TT Daytona så...
ok ok jag bor och jobbar i Stockholms innerstad men jämfört med allt annat som ”vanligt folk” har så nej, jag trollar inte.
Jag åker t-bana kors och tvärs under veckorna, Rolex, Breitling och Omegor.
Har du någon statistik på det där eller vad grundar du det på?Ja fast elektriker (hantverkare generellt) drar in fler än de flesta om vi räknar med de svarta inkomsterna.
Inte för att skrämma någon, men jag såg det här idag. Har finanskrisen redan börjat?
![]()
https://www.uret.se/invicta-bolt-svart-gulguldtonat-stal-o55-mm-p-23191.html
https://arbetet.se/2015/03/24/fattiga-och-rika-i-byggsvangen/Har du någon statistik på det där eller vad grundar du det på?
Harley säljer ingenting längre eftersom deras målgrupp numera sitter på ålderdomshem. De har så att säga misslyckas med att förnya sin målgrupp.Precis, och det är det som kommer upphöra när det blir kärvare tider. Händelsekedjan, oj jag har 120k på kontot, men 5mille i lån, äh va fan jag köper en rolle, inträffar bara i högkonjunktur och minusränta.
Och när vanligt folk slutar köpa "folk rolex" så kommer kölistan på "stålsportisar" också sluta existera. Vilket gör att att man som tredje ägare inte kan bjuda ut en snart två år gammal klocka på forumet för 5k under listpris med motiveringen att man bara vill ha det man gav för den för ett halvår sedan.
Hämtar det sig? Kolla motorcykelförsäljningen, den kom aldrig igång igen efter 2008, harleyhandlaren överlever på att sälja rosa mopeder...
Det var väl att ta i, drygt 240.000 cyklar sålda 2017 är väl tufft att kalla ingenting.Harley säljer ingenting längre eftersom deras målgrupp numera sitter på ålderdomshem. De har så att säga misslyckas med att förnya sin målgrupp.
Även utan. Folk underskattar fortfarande hantverkares löner. De tjänar bra numera.Ja fast elektriker (hantverkare generellt) drar in fler än de flesta om vi räknar med de svarta inkomsterna.
Yes, de som hade mc-kort gratis och plötsligt ett hus för fem miljoner är gamla. De flesta på mitt jobb som borde köpa en klocka för att fira sin chefsposition har en garminklocka och bränner pengarna på att träna ihjäl sig för att få bilder till Instagram. Det finns numera oändligt med statushöjande attribut för 50 tusen och efter en finanskris väljer många kanske något annat. För att klockan ska vara status behövs det att omgivningen uppfattar den så. Faktiskt klockintresse driver nog inte så stor del av efterfråganHarley säljer ingenting längre eftersom deras målgrupp numera sitter på ålderdomshem. De har så att säga misslyckas med att förnya sin målgrupp.