• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Premiumklocka under finanskris

Tycker detta är en sjukt intressant tråd, jag tror personligen inte att värdet kommer att sjunka. Det kommer alltid finnas köpstarka personer som vill ha lyxvaror, även under en finanskris. Däremot kommer kanske vanliga svenssons inte unna sig lyxkonsumtion vid svårare tider.

Tycker detta är en sjukt intressant tråd, jag tror personligen inte att värdet kommer att sjunka. Det kommer alltid finnas köpstarka personer som vill ha lyxvaror, även under en finanskris. Däremot kommer kanske vanliga svenssons inte unna sig lyxkonsumtion vid svårare tider.
Tråden startade och jag tror att majoriteten svarar utifrån en klocka för 50.000 kr, mao en rätt folklig nivå även om det också står premium i texten vilket är motsägelsefullt.

Tror dels man ska göra skillnad på nytt och begagnat dels på olika varumärken. Nya klockor från starka varumärken kommer knappast röra på sig eftersom det alltid finns folk som har råd med lyxvaror oavsett konjuktur. Däremot kanske svagare/billigare varumärken kan få svårare att sälja och då måste minska produktionen eller rea ut befintligt lager. Begagnatmarknaden tror jag fungerar på samma sätt, samlarobjekt finns det alltid köpare för men en helt vanlig sub som köptes av Svensson på smslån bör ju ha färre köpare (och en mer stressad säljare) vilket innebär lägre pris.

Har man kunnat köpa klockor billigt i Ryssland efter att medelklassen fått det krasst? Ja.

Kommer man kunna köpa billiga klockor om en lågkonja slår emot hela världen? Vem vet

Eh tvärtom "Folk" är ju klart överbelånade som aldrig förr. När räntan stiger på så blir det "kul"
Criss Cross missade att skriva ”ironi” ??
Tänkte mer på folks aktieinnehav. Men jag kanske är omgiven av för vettiga människor i jobbet och privat. Om räntan är låg nu, under en högkonjunktur, har jag svårt att se att den ska gå upp under en finanskris. Vi är low for long.

Nu trollar du bara!:p Eller tror du på allvar att en tidsvisare för 50 000 riksdaler är "folklig nivå"?
Ja, när elektrikern på bygget har en TT Daytona så...
ok ok jag bor och jobbar i Stockholms innerstad men jämfört med allt annat som ”vanligt folk” har så nej, jag trollar inte.
Jag åker t-bana kors och tvärs under veckorna, Rolex, Breitling och Omegor.

ok ok jag bor och jobbar i Stockholms innerstad men jämfört med allt annat som ”vanligt folk” har så nej, jag trollar inte.
Då har nog du och jag helt enkelt väldigt olika uppfattning vad som räknas som "folkligt"!:)

Hittar du ingen köpare är svaret tyvärr noll, det gäller även i högkonjunktur.
Få minns 1992 dessvärre, mycket fanns att köpa men bankerna var rätt ensamma om att köpa.
Trist svar ?
Jag hade kamrater som försökte sälja saker och jag hjälpte en konkursförvaltare med värdering av lite saker 1993, nattsvart.
Jag minns 1994. En kompis köpte då en bostadsrätt i Åre för 1 krona. Fanns åtskilliga till salu, men få vågade köpa.

Jag skulle säga nästan ingenting. Vid den förra riktigt stora finanskrisen gjorde höga räntor att väldigt många fick sälja sina lägenheter/fastigheter till förlust. Räntorna kan aldrig bli lika höga igen eftersom vi inte längre har en fast växelkurs att försvara. Däremot har vi en belåning som är skyhög och dessutom jobbar otroligt många människor med låtsasjobb. När krisen smäller till, trollfabrikerna i Ryssland o Kina eldar på så kommer över halva befolkningen att vara arbetslös. Då är en klocka inte mycket mer värd än som tidvisare.

Vad är låtsasjobb? Konsulter?

Inte för att skrämma någon, men jag såg det här idag. Har finanskrisen redan börjat?
kris.png

https://www.uret.se/invicta-bolt-svart-gulguldtonat-stal-o55-mm-p-23191.html

Precis, och det är det som kommer upphöra när det blir kärvare tider. Händelsekedjan, oj jag har 120k på kontot, men 5mille i lån, äh va fan jag köper en rolle, inträffar bara i högkonjunktur och minusränta.
Och när vanligt folk slutar köpa "folk rolex" så kommer kölistan på "stålsportisar" också sluta existera. Vilket gör att att man som tredje ägare inte kan bjuda ut en snart två år gammal klocka på forumet för 5k under listpris med motiveringen att man bara vill ha det man gav för den för ett halvår sedan.

Hämtar det sig? Kolla motorcykelförsäljningen, den kom aldrig igång igen efter 2008, harleyhandlaren överlever på att sälja rosa mopeder...

• Like
Reactions: HLG
Har du någon statistik på det där eller vad grundar du det på?
https://arbetet.se/2015/03/24/fattiga-och-rika-i-byggsvangen/
35’ per månad i snitt. Troligen lättare att jobba svart för de hantverkare som vill än för tex lärare, sjuksköterskor eller tjänstemän.
Då snittet för hantverkarna ligger ganska nära brytpunkten blir svartjobb snabbt väldigt lönsamt.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
Så inte omöjligt att ”hantverkare generellt drar in mer än de flesta” inräknat svartjobb.

Jag är övertygad om att just andrahandsmarknaden på t.e.x. stålrolexar kommer droppa markant vid en större finanskris, däremot de riktigt dyra varianterna typ Lange o.s.v. tror jag kommer hålla värdet bättre.

Om jag skulle spekulera skulle jag säga att Rolex och övriga märken i mellanlyx-segmentet samt vintage har störst fallhöjd. Det går inte att fynda om man själv blir av med jobbet dock. I slutändan kokar hela frågeställningen ner till något ganska självklart - om alla andra får det sämre än en själv får man en relativt högre köpkraft.

Precis, och det är det som kommer upphöra när det blir kärvare tider. Händelsekedjan, oj jag har 120k på kontot, men 5mille i lån, äh va fan jag köper en rolle, inträffar bara i högkonjunktur och minusränta.
Och när vanligt folk slutar köpa "folk rolex" så kommer kölistan på "stålsportisar" också sluta existera. Vilket gör att att man som tredje ägare inte kan bjuda ut en snart två år gammal klocka på forumet för 5k under listpris med motiveringen att man bara vill ha det man gav för den för ett halvår sedan.

Hämtar det sig? Kolla motorcykelförsäljningen, den kom aldrig igång igen efter 2008, harleyhandlaren överlever på att sälja rosa mopeder...
Harley säljer ingenting längre eftersom deras målgrupp numera sitter på ålderdomshem. De har så att säga misslyckas med att förnya sin målgrupp.

Ja fast elektriker (hantverkare generellt) drar in fler än de flesta om vi räknar med de svarta inkomsterna.
Även utan. Folk underskattar fortfarande hantverkares löner. De tjänar bra numera.

Kom att tänka på när Canada goose-jackor var väldigt inne för runt 10-15år sen. Gick för runt 4-5000kr då. Nu trots att hypen sjunkit går de för dubbla. Kolla priserna på Stone Island. Köpte en jacka för 4000kr för bara typ 3år sen. En liknande den med samma material går för dubbla nu.

Jag tror att när väl bubblorna spricker kommer nog priset på exempelvis en klocka för runt 50.000kr ligga rätt stabilt dvs. inte öka i värde mycket på bara ett år som det är nu. Men inte tokdyka heller.

Edit: är ju rena spekulationer. Men jag tror alltså det är bättre att köpa en klocka för 50.000kr idag än att vänta på att bubblan spricker. För när (om) den väl gör det är den klockan uppe i mer pengar. Vi leker med tanken att den då går för 70.000kr, tror inte den kommer sjunka till 50 då utan snarare ligga kvar ett tag runt 70. Om det inte blir finanskris typ imorgon.

Harley säljer ingenting längre eftersom deras målgrupp numera sitter på ålderdomshem. De har så att säga misslyckas med att förnya sin målgrupp.
Yes, de som hade mc-kort gratis och plötsligt ett hus för fem miljoner är gamla. De flesta på mitt jobb som borde köpa en klocka för att fira sin chefsposition har en garminklocka och bränner pengarna på att träna ihjäl sig för att få bilder till Instagram. Det finns numera oändligt med statushöjande attribut för 50 tusen och efter en finanskris väljer många kanske något annat. För att klockan ska vara status behövs det att omgivningen uppfattar den så. Faktiskt klockintresse driver nog inte så stor del av efterfrågan

Tillbaka
Topp