• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Presentation och lådöppning

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Haha, ytterligare en stackare på väg ner i träsket....välkommen.....Snygg, stilren klocka och bra presentation. You will do well young padawan. :)
 

sharetracker

Cartier
Grattis! Trevlig tidlös dinka, är det den som har dubbla fjädrar?

Jag får väl villigt erkänna att jag inte kan speciellt mycket om klockor överhuvudtaget men jag fann det här på en engelsk sida iaf .

"To achieve such an impressive power reserve, ETA engineers made of number of improvements. They were able to save energy by reducing the operating frequency from 4 to 3Hz (28,800 vph to 21,600 vph). Additionally, the use of a high-performance synthetic material (likely silicon) for the escapement also allows friction to be reduced, thus wasting less power. Furthermore, a reduction of the diameter of the barrel-arbor's core made it possible to lengthen the mainspring, thereby allowing for an increased power reserve."

På ren svenska - de har pillat med frekvensen med fjädern och kletat på lite smörjolja :)
 

sharetracker

Cartier
Tjena!

Är du gammal Skandia anställd??

Hade inte wealthbuilder i så fall varit ett ännu koolare användarnamn?

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2574869.ece

Det skulle man kunna tro men så är det inte. Jag har dock lånat namnet från just Skandias bonusprogram, faktum är att jag använder mig av "wealthbuilder" på nätet också fast jag tyckte inte att det var så passande just i detta sammanhang eftersom att jag inte har någon förmögenhet. Vill ju inte att Ni ska fundera alltför mycket på varför jag inte köper en bling-bling rolex :)
 

Optimisten

Cartier
Det skulle man kunna tro men så är det inte. Jag har dock lånat namnet från just Skandias bonusprogram, faktum är att jag använder mig av "wealthbuilder" på nätet också fast jag tyckte inte att det var så passande just i detta sammanhang eftersom att jag inte har någon förmögenhet. Vill ju inte att Ni ska fundera alltför mycket på varför jag inte köper en bling-bling rolex :)

:D

"Förmögenhet" är ju ett relativt ord. Det finns ju alltid någon som har mer och någon som har mindre pengar!

Certina gör helt OK klockor. Jag brukar likna dem vid Volvo-bilar. Fina slitvargar som man inte behöver skämmas för att använda.
 

Optimisten

Cartier
:D

"Förmögenhet" är ju ett relativt ord. Det finns ju alltid någon som har mer och någon som har mindre pengar!

Certina gör helt OK klockor. Jag brukar likna dem vid Volvo-bilar. Fina slitvargar som man inte behöver skämmas för att använda.
Byt ut Certina med Rolex i meningen. Hit me!

Tja, Certina kan ju ses som en V40 och Rolex en V70 eller kanske XC70?

Det är roligt att jämföra bilar och klockor. Men vad motsvarar en Patek? Ja, kanske en Rolls Royce, men då får det vara en av de dyraste varianterna. De billigare Patek kan väl närmast jämföras med t.ex. MB s-klass.

Snackar vi om MB a-klass kommer jag att tänka på Hublot. (Oj, nu var jag elak!)
 
Topp