• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pris för en pam 000

BadkarsPiraten

Vacheron
Men bilden du la upp på 111 ser ut att ha målade index. Finns 111 med båda?

Mitt fel, 111an finns med både och
2002-2005 har målade index
2006 och framåt Sandwich...

111.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mitt fel, 111an finns med både och
2002-2005 har målade index
2006 och framåt Sandwich...

111.jpg
Det här med panerai är då inte lätt... Var övertygad om att det var en 392 jag ville ha. Sedan en 005a.... Och så dök en 183a upp :)

Är det kanske en 111a med sandwich som är snyggast... Är det den jag skall ha... Som sagt inte helt lätt.

(Sorry för trådkap)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Eller så kanske du kan delge? Skulle vara intressant.

Rolex tillverkar alla sina verk in-house och som några av de tåligaste verken som existerar. Panerai har haft in-house sedan 2009 och har dessutom kvalitetsproblem med dessa verk. Sedan är ju frågan vad som menas med komplicerat. Det är rätt komplicerat att skapa så robusta verk som håller hög precision år ut och år in utan service.

Jag antar dock att Tim menar komplicerat som i komplikationer och där har Panerai faktiskt en Tourbillion men i sin allra dyraste modell. Rolex har eget kronografverk, automatverk sedan 30-talet, annual calendar osv och har dessutom uppfunnit en hel del komplikationer som är självklara i många modeller idag.

Rolex dekorerar inte verk nämnvärt men å andra sidan är dekoration av underordnad betydelse om verket i sig är baserat på ett generiskt verk som man kan finna i klockor för 1500 kr.

Sedan har Panerai på 40- och 50-talet använt sig av Rolex urverk och det kan man läsa rätt mycket om om man googlar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Eller så kanske du kan delge? Skulle vara intressant. Gillar verkligen både rolex och panna och om inte jag ät fel ute så hade väl panna rolex urverk från början ?


Ja det vore kul om han kunde göra det.
För just nu klankar han ner på något som är åsiktsbaserat och försöker få ena parten (mig) att ha fel.
Kommer inte att hända.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Rolex tillverkar alla sina verk in-house och som några av de tåligaste verken som existerar. Panerai har haft in-house sedan 2009 och har dessutom kvalitetsproblem med dessa verk. Sedan är ju frågan vad som menas med komplicerat. Det är rätt komplicerat att skapa så robusta verk som håller hög precision år ut och år in utan service.

Jag antar dock att Tim menar komplicerat som i komplikationer och där har Panerai faktiskt en Tourbillion men i sin allra dyraste modell. Rolex har eget kronografverk, automatverk sedan 30-talet, annual calendar osv och har dessutom uppfunnit en hel del komplikationer som är självklara i många modeller idag.

Rolex dekorerar inte verk nämnvärt men å andra sidan är dekoration av underordnad betydelse om verket i sig är baserat på ett generiskt verk som man kan finna i klockor för 1500 kr.

Sedan har Panerai på 40- och 50-talet använt sig av Rolex urverk och det kan man läsa rätt mycket om om man googlar.
Tack för info, uppskattas.

Har panerai även haft problem innan 2009? Är det bättre att köpa en beg innan 2009?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för info, uppskattas.

Har panerai även haft problem innan 2009? Är det bättre att köpa en beg innan 2009?
Innan 2009 fanns inga in-houseverk hos Panerai. Allt är baserat på Unitas, Valjoux, Zenith osv.

Tror att mycket av problemen ska vara lösta nu men har läst mycket om problem med p.9000-verket bland annat. Dock inte helt uppdaterad på de nyaste verken men å andra sidan brukar problemen visa sig efter ett tag.
 
Rolex dekorerar inte verk nämnvärt men å andra sidan är dekoration av underordnad betydelse om verket i sig är baserat på ett generiskt verk som man kan finna i klockor för 1500 kr.

Å andra sidan så visar Rolex inte heller sina verk förutom något undantag i Prince serien så att dekorera det känns överflödigt...

Ja det vore kul om han kunde göra det.
För just nu klankar han ner på något som är åsiktsbaserat och försöker få ena parten (mig) att ha fel.
Kommer inte att hända.

Känns mer som du borde utveckla din tankegång...Zed har ju gjort det...

Panerai har förutom dom väldigt tidiga verken från Rolex och dom som har kommit på senare tid med deras egna in-house verk bara använt sig av väldigt enkla manuella basverk (inget fel alls i det, när dom kom så var dom ju inte alls så dyra som dom är idag heller)och att lägga dessa i samma fack som Rolex egna automatiska kalibrar är nog inte rätt...
 
  • Like
Reactions: Zed

Vesper

Rolex
Troligtvis mer komplicerad än gemene Rolexen, men ändå så kan du betala det priset för en Rolex?
Äger ingen rolex och har inga direkta planer på det heller finns andra märken som kittlar mer. Men Rolex har iaf inhouse, och panerai är på g med mer och mer inhouse vilket är kul. Jag resonerar ungefär likadant när det kommer till iwc ingy 3239 också, tycker helt enkelt inte man får tillräckligt mkt klocka för pengarna fastän den sitter som en käftsmäll på handleden.
 
Topp