• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prissättning klockor

För mycket vilda spekulationer och gissningar.

fuck-this-thread-im-outta-here.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Läste på ett forum, tror det var ett Rolex forum att en klocka kostade 35-40% av försäljningspriset att tillverka inklusive allt omkring det. Vet inte alls om det stämmer, låter väldigt högt eller? Det innebär att en klocka som säljs i butiken för 70.000 kr kostar dryga 30.000 kronor att producera inklusive rubbet (allt från material till kostnader för urmakare). Men som sagt, jag tycker det låter väldigt högt.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Läste på ett forum, tror det var ett Rolex forum att en klocka kostade 35-40% av försäljningspriset att tillverka inklusive allt omkring det. Vet inte alls om det stämmer, låter väldigt högt eller? Det innebär att en klocka som säljs i butiken för 70.000 kr kostar dryga 30.000 kronor att producera inklusive rubbet (allt från material till kostnader för urmakare). Men som sagt, jag tycker det låter väldigt högt.

Stämmer säkert inte.
På 90- talet hade en polare tillgång till Omega, Longines mm, på den tiden importören hette SMH. Han hade 40 % rabatt utan att vara handlare. Alltså, SMH borde ha tjänat en hacka trots att de lämnade 40%. Inköpet från Schweiz borde alltså legat på minst 50% av kundpris.
Jobbigt att man inte var intresserad då
 
Jag kan lova dig utan minsta tvekan att de kostar mycket mer. Skulle de kosta så pass lite, vilket de inte gör för ett faktum,

Shit vilket belägg, inte ett dugg spekulativt utan siffror eller källor.

Sen är kostnaden att tillverka var enskild spiral rätt hög. Den är gjord i en högst ovanlig och svårtillverkad legering och utgör antagligen en ganska stor del av kostnaden.

Även här sprutar siffror och källor. Är det din erfarenhet som gör att du gissar? Att tro på att spiralen står för en procentuellt stor andel av kostnaden av klockan är vansinnigt.

Skillnaden mellan dig och mig, är att det jag sagt är inte spekulationer och att jag har erfarenhet från branschen både genom mina studier och genom både nuvarande och tidigare jobb.

Du har inte redovisat någonting som tyder på varken erfarenhet eller kunskap.
 
Topp