• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisstabil vintageklocka för 15-20k?

Ako

Guld
2-Faktor
Tycker jag! En fröjd att äga men långt ifrån att sitta ok på mina handleder tyvärr.
Jag testade guldvarianten på Bukowskis o den satt som en smäck på mig , jag har iofs ganska grovs handleder...


Aurum - lägg du några tips med , vi får jämföra prisutvecklingen om ett par år.

@jakobdala , kom igen !
 

Ako

Guld
2-Faktor
image.jpg

Lite guld kanske?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag testade guldvarianten på Bukowskis o den satt som en smäck på mig , jag har iofs ganska grovs handleder...


Aurum - lägg du några tips med , vi får jämföra prisutvecklingen om ett par år.

@jakobdala , kom igen !
Enkelt, skippa 70-talarna och kör på universellt harmoniska ur. Breitling har en del jäkligt bra kronografer, sk. calatravor från Longines, Omega, UG osv kommer sticka. Heuer bund, Yema/leJour och andra dykarkronografer, Eternor, Longines Czech, Certina ph-500 och militärur i allmänhet.
 

Ako

Guld
2-Faktor
Enkelt, skippa 70-talarna och kör på universellt harmoniska ur. Breitling har en del jäkligt bra kronografer, sk. calatravor från Longines, Omega, UG osv kommer sticka. Heuer bund, Yema/leJour och andra dykarkronografer, Eternor, Longines Czech, Certina ph-500 och militärur i allmänhet.
Jag har ju alltid personligen gillat 70-talarna o tycker att dessa har varit undervärderade , jag fattar tex inte varför en flightmaster kostar lika mycket som den billigaste speedmastern (moon)
Det är väl därför jag tror o hoppas att dessa går upp i pris..

Men jag håller med om militärur o UG o certina dykare .
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Guld
2-Faktor
Hur står sig en Tudor Prince Day Date i fråga? Känns som en roligare och något billigare Rolex DD.
 

Denke

Brännström
2-Faktor
Är inte grejen lite att bra vintage (fräscht, oskadat, hyfsat original och servat samt någorlunda bärbart "alltid" är en bra investering? Tycker mig inte se att bra vintage blir billigare, tvärtom. Givetvis skiftar det mellan modeller och märken, men rent generellt så verkar ju inget bli direkt billigare.
 

PJW

Guld
2-Faktor
Är inte greje lite att bra vintage (fräscht, oskadat, hyfsat original och servat samt någorlunda bärbart "alltid" är en bra investering? Tycker mig inte se att bra vintage blir billigare, tvärtom. Givetvis skiftar det mellan modeller och märken, men rent generellt så verkar ju inget bli direkt billigare.
Jag tror att du har helt rätt i det du säger. Kan man då se några särskilda tendenser i prisutvecklingen mellan särskilda årtionden/typer av klockor? Jag tycker mig se att just 60-70-talskronografer, de flesta drivna av något Valjoux 77-verk, rusar i pris per idag.
 

Denke

Brännström
2-Faktor
Jag tror att du har helt rätt i det du säger. Kan man då se några särskilda tendenser i prisutvecklingen mellan särskilda årtionden/typer av klockor? Jag tycker mig se att just 60-70-talskronografer, de flesta drivna av något Valjoux 77-verk, rusar i pris per idag.

Jag tror att det är rent generellt. Eftersom klockintresset verkar öka och det av förklarliga skäl inte dyker upp mer vintage än vad som redan finns så blir det ju en naturlig utveckling att priserna ökar.
 
  • Like
Reactions: PJW
Nypris på klockor blir dyrare också vilket antagligen driver andrahandsmarknaden lite uppåt också, även för äldre ur. Sen har vi ju det där med att växlingskurserna USD/SEK och USD/EUR är åt helvete jämfört med för något år sedan.
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp