• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Problem med Continental 2550

HenrikC

Basic
Hejsan, jag vet inte om jag skriver på rätt stället men jag testar för att inte gå sämre än vad det gör…
Skulle hjälpa en kompis byta batteri i sin gamla klocka som hon tror är trasig men jag vill gärna försöka laga den. Fick bytt batteri utan problem men den vill inte fungera ordentligt. Jag tycker mest det är kul att pilla och gillar att fixa saker men går det inte så går det inte. Men hoppas på nåt bra tips!
När jag knackar på klockan går den 10-20 sekunder sen slutar den.
Testade att skruva åt skruv ”1”, då funkade den nästan i en minut så gissar att det något med det att göra men jag kan tyvärr noll om klockor. Tips??
Sen är jag nyfiken på vad skruv nr ”2” gör.
IMG_0436.jpeg

@Lilavati kanske har koll? Annars kan du prova att fråga i fix-tråden:

Kan tyvärr inte ge något stalltips om enkel lösning. Nr 2 är antagligen motståndet till IC, alltså den som påverkar hur fort eller långsamt den tickar. Nr1 kan vara skruven som håller spolen fast i ”main plate”, de andra skruvarna är till skyddsplåten runt spolen. Skruvarna ser oxiderade ut, man undrar hur resten av urverket ser ut då det tas isär? 😱 Leta ett nytt urverk om klockan är värd att rädda skulle vara den väg jag skulle välja

Gissar att det bara stannar för att det är skitigt. Står sekundvisaren och rycker lite en gång per sekund när den stannat? Vill man fuska lite och kanske få den att gå utan en riktig service så kan man till exempel testa att lyfta ur uppenbart skräp med en bit Rodico, både från verket och det som ligger löst i boetten så det inte hamnar i verket senare, och tvinga runt mekanismen med en avmagnetiserare eller kvartstestare. En liten droppe kemiskt ren bensin på axeltappar man kommer åt kan hjälpa ibland om friktionen beror på något klet i lagret. Det finns någon spray som är specifikt för fusk med kvartsverk också. Byt till ett färskt märkesbatteri och se till att kontaktblecken är rena om det gamla batteriet hade läckt. Eller öva lite på andra klockor tills du vågar ge dig på att demontera och göra rent ordentligt. Det är ingen enorm investering i verktyg om du tycker det här är kul. Enklast är nog att kolla om det finns något lättillgängligt nytt verk med samma mått och bara byta.

"Skruv" 2 är en trimkondensator som används för att justera gången.

Yes den står och rycker lite när den stannat.
Rodico är något jag kommer testa! Vet du någon bra kvartstestare för en rimlig peng om jag vill skaffa en sådan? Försökte googla lite efter verk men kände mig helt lost vilket inte är så konstigt eftersom detta är första gången det inte hjälper att bara byta batteri på klockan. Det med kemiskt ren bensin är nog lite över min kunskap men rodico ska jag beställa hem och även titta efter sprayen du nämnde! Tack tack!

IMG_0438.jpeg
såg faktiskt nu att den rör sig fram och tillbaka hela tiden, kan jag som en glad amatör få bort glaset på ett säkert sett för att göra rent där? Har införskaffat mig en sån ”väska” med blandade verktyg som kostar runt två hundringen.

Yes den står och rycker lite när den stannat.
Rodico är något jag kommer testa! Vet du någon bra kvartstestare för en rimlig peng om jag vill skaffa en sådan? Försökte googla lite efter verk men kände mig helt lost vilket inte är så konstigt eftersom detta är första gången det inte hjälper att bara byta batteri på klockan. Det med kemiskt ren bensin är nog lite över min kunskap men rodico ska jag beställa hem och även titta efter sprayen du nämnde! Tack tack!
Googla ISA 369 vilket verkar vara namnet på urverket

Tillbaka
Topp