• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med lås - Mottura

KXII

Cartier
Tjenare,

Fått problem med mitt lås, märket Mottura. Låset går endast runt 3/4 av första varvet, och kommer inte runt till andra varvet. Kikade med låssmed som sa att det landar på cirka 6000 för att byta låset....

Har det hänt er, hur löste ni det? Någon som har nå tips?

Tack på förhand!
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag hade samma problem med mitt tillhållarlås nyligen, då plockade jag isär det och plockade ut en liten liten grusbit som kilat fast sig i kistan eller vad det heter. Dock ett ASSA-lås av vad jag tror är standardmodell.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det låter ju helt galet med 6K. Vad är det för Mottura modell, bild? I värsta fall får du byta cylindern och det borde du kunna göra själv med kort instruktion. Innan du funderar på ny cylinder så pröva följande. Slå på cylindern och runt den med en gummihammare/klubba. När jag skriver runt så menar jag på själva dörren i direkt anslutning till cylindern. Spraya med låsspray rätt rikligt upprepa bankningarna. Du ska ta i lite men inte ge allt. Det ska låta så grannarna börjar undra vad han gör...
 

KXII

Cartier
Jag hade samma problem med mitt tillhållarlås nyligen, då plockade jag isär det och plockade ut en liten liten grusbit som kilat fast sig i kistan eller vad det heter. Dock ett ASSA-lås av vad jag tror är standardmodell.
Mottura har lite mer komplexa lås, så kan va lite bökigt?
Det låter ju helt galet med 6K. Vad är det för Mottura modell, bild? I värsta fall får du byta cylindern och det borde du kunna göra själv med kort instruktion. Innan du funderar på ny cylinder så pröva följande. Slå på cylindern och runt den med en gummihammare/klubba. När jag skriver runt så menar jag på själva dörren i direkt anslutning till cylindern. Spraya med låsspray rätt rikligt upprepa bankningarna. Du ska ta i lite men inte ge allt. Det ska låta så grannarna börjar undra vad han gör...
Ska testa!
Dock inte med sprayen.
20200703_103239.jpg

tmp-cam-5870024587039029226.jpg
tmp-cam-8350949380319812396.jpg
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Fortfarande problem med skit-låset. Känns drygt att behöva betala 6k för ett lås...någon som har nå mer tips?

Tack på förhand!
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Fortfarande problem med skit-låset. Känns drygt att behöva betala 6k för ett lås...någon som har nå mer tips?

Tack på förhand!

Tja, ta ut det ur dörren, plocka bort täckplåten från ena sidan och se om du kan öppna upp och se om något ligger mellan tillhållarna? Jag har svårt att tänka mig att den delen inte är utbytbar, däremot kanske det är lite komplicerat. Men det värsta som kan hända är att du får köpa ett nytt lås :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Börja skruva, löser du det inte eller om du tar sönder det är det bara lägga 6k, du verkar dock inte ha så många andra möjligheter nu.. Öppna upp och kolla hur det ser ut ifall det är något uppenbart.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tjenare,

Fått problem med mitt lås, märket Mottura. Låset går endast runt 3/4 av första varvet, och kommer inte runt till andra varvet. Kikade med låssmed som sa att det landar på cirka 6000 för att byta låset....

Har det hänt er, hur löste ni det? Någon som har nå tips?

Tack på förhand!
Antar att du testat med en annan nyckel?
 
Topp