• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med Quartsklocka. Batterifel?

Makkanxd

Rolex
En quartsklocka jag ägt i kanske 1 år ish har börjat strula. Den går i ca 5 min sen stannar den och tickar 1 sec fram och 1 sec bak, eller ibland stannar helt. MEN när jag drar ur kronan och ställer om tiden nån sec eller nån timme så börjar den gå igen. Borde väl inte vara så enkelt som ett batterifel?
Tacksam för hälp
/Makkan
 

plattfot

Rolex
Är klockan ett år gammal eller köpte du den begagnad?
Låter som den behöver en översyn av rörliga delar i verket vilket brukar ta ett antal år på en kvartsklocka.
 

Makkanxd

Rolex
Klockan är 1 år. Något hobbymärke som jag köpte i USA, för ca 300 spänn men jag gillar den verkligen så vill få den att fungera schysst igen.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Klockan är 1 år. Något hobbymärke som jag köpte i USA, för ca 300 spänn men jag gillar den verkligen så vill få den att fungera schysst igen.

Det skulle säkert vara möjligt att byta urverk i den. Kan det vara så att du har fel storlek på batteriet i nu? Och att det hittills fungerat fint men på senare tid hoppat lite snett? Och därför lett till att gången blivit dålig.
 

Makkanxd

Rolex
Har precis beställt ett batteri fåse om det löser problemet. Vill helst inte lämna in den om det nu kostar skjortan för en klocka för 300 spänn.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har precis beställt ett batteri fåse om det löser problemet. Vill helst inte lämna in den om det nu kostar skjortan för en klocka för 300 spänn.

Vilken är din definition av "kosta skjortan" gällande service? Det finns några verkliga skräckexempel på forumet där servicear kostat rejäl huggorm!:hungover:

Edit: Det jag menar är att gillar man klockan så gör man, oavsett om den är värd 300 eller 30k.
 

Makkanxd

Rolex
Absolut, jag gillar klockan men tänker inte lägga samma kostnader som jag lägger ner på min planet ocean eller min Tag. Nu tror jag inte det skulle ligga i de prisklasserna men kostar säkert en bra slant om man måste byta ut uret.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Absolut, jag gillar klockan men tänker inte lägga samma kostnader som jag lägger ner på min planet ocean eller min Tag. Nu tror jag inte det skulle ligga i de prisklasserna men kostar säkert en bra slant om man måste byta ut uret.

Tror inte att det behöver vara snordyrt, ett quartzverk går att köpa löst på nätet, och en hobbypulare eller kvartersurmakare kan säkert fippla i det i boetten... Jag hade lätt kollat upp möjligheten iaf om det inte räcker med batteribyte.
 
Topp