• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt årsklocka

Donkii

Boushh
2-Faktor
16750, 16760, 16753 ligger nära till hands måste jag säga. Oavsett årsklocka eller ej så är det klockor som definitivt skulle skapa myslimpa här hemma.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har efter alla år av köp tröttnat lite på "jakten" så då bestämde jag mig för att "om klockan jag vill ha tillverkades under mitt födelseår" så var jag tvungen att hitta en från rätt årtal. Det gjorde jakten lite mer spännande.
Blev tvungen att bestämma mig för om jag skulle köra "såld" eller "tillverkad" året jag föddes och då jag inte bryr mig så värst om box/papper blev det lättast med tillverkningsår.

Väntar dock fortfarande på att jag ska springa på en med papper med rätt dag/månad/år men det blir nog en livslång jakt.

I samlingen idag:

Rolex Radial Dial GMT 1675
IMG_8963_zpsba57192f.jpg

Rolex Sea-Dweller 1665
IMG_20130208_094912_zpsd97bced6.jpg

Seiko 6309-7040 (år och månad)
IMG_20121015_165226.jpg


Sålda
Rolex Submariner 1680
IMAG0258.jpg

Seiko 7549-7010

IMG_2773.jpg

Omega Speedmaster 1978
Speedy_1.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Härlig tråd med en skön tanke. Vissa årtal är lättare än andra förstås, men jag gillar att man har en årskeeper. Det är ju ett jävla flippande annars och man kan lätt förlora "hjärtat" eller "själen" i de klockor man har eftersom man redan har huvudet på nästa. Sen är det ju inte alla som gillar vintage vilket det oftast blir. När går föresten gränsen för vad man kan kalla vintage? Är det som veteranbilar som får kallas "veteran" när det gått 30 år?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Årsklocka är coolt men man måste ju inte låsa fast sig vid bara Rolex.


Absolut inte.. Hade älskat att plocka en Heuer men då dessa inte bjuder på världens kanske fetaste utbud just då så får man riktiga blickarna åt annat håll.

Få klockor dock som håller designmässigt under lång tid som t.ex. Rolex.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Min årsklocka.
Ruskigt nöjd med att ha valt en med en design som jag tror kommer hålla läääääänge. :)

Dock... Eftersom jag är född -75 under Rolex 4-miljoner-serier och Rolex serviceboetter har 4-miljonernummer har jag varit på väg att gå på några minor på vägen... :)

mQaAcUO.jpg

YMojEdX.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Fanns fortfarande nipple dials på 16753 root beer -85? Annars är det ju bara en massa tråkiga saker med vitgulsindex från den tiden om man kollar sportrolex.. Är lockad av idén med årsklocka men finns det inget självklart val så hade jag hellre köpt en klocka jag trånar efter från ett annat år. Svårt att lära sig älska något som egentligen inte är rätt.

Ser ut så...
img59162226.jpg


Men kör en 16758 istället, det kommer du bli mycket gladare av.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Tveksam. Jag trodde sista nipplarna kom ca -82?
Jag är inte en expert på området. Googlade runt lite snabbt.
Antagligen har du rätt. Men klockor som påstås vara från typ 85-86 med nipple dail, ersättnings tavlor eller bara någon som försöker sälja klockan som lite nyare och hoppas på att köparen inte kör sin resarch ordentligt (som jag nu).
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tveksam. Jag trodde sista nipplarna kom ca -82?
Man kan nog påstå att 1985 inte är någon överdrivet rolig årgång för Rolexar. Vitguldindex var introducerat på alla modeller utom Explorer 1016. Möjligen känns det lite roligare om man kan hitta en av de sista manuella Daytonorna, men då räcker inte budgeten till... Överhuvudtaget så var det ju quartz som gällde då, så en OQ (om det ska vara Rolex) kanske? Oavsett val, så får man nog slå ett slag för kombinationen guld/stål. Mina minnen från 1985 är att manuella/automatiska verk var så föråldrat, särskilt om det satt plexi på. Enda - och jag menar verkligen enda - undantaget var Omega Speedmaster - samt förstås Rolex (som alltid varit en statusmarkör), men här rullade ju safirglas ut på sportisarna och helguldsmodellerna.

Som sagt: Högkvalitativt quartz i tvåton tycker jag känns väldigt rätt tidsmässigt. Kanske inte så kul, men är man född 1985, så är man. Det är inte jag (som tur är)... :)

A
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag är inte en expert på området. Googlade runt lite snabbt.
Antagligen har du rätt. Men klockor som påstås vara från typ 85-86 med nipple dail, ersättnings tavlor eller bara någon som försöker sälja klockan som lite nyare och hoppas på att köparen inte kör sin resarch ordentligt (som jag nu).
Inte heller expert. Jag har en -83:a utan nipple. Körde också en koll på C24 och hittade inga nipplar efter -83 vid ett snabbsök. Därav min tro att de försvann ca -82/83.

Nån annan som kan doktorera på området och ge facit?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Man kan nog påstå att 1985 inte är någon överdrivet rolig årgång för Rolexar. Vitguldindex var introducerat på alla modeller utom Explorer 1016. Möjligen känns det lite roligare om man kan hitta en av de sista manuella Daytonorna, men då räcker inte budgeten till... Överhuvudtaget så var det ju quartz som gällde då, så en OQ (om det ska vara Rolex) kanske? Oavsett val, så får man nog slå ett slag för kombinationen guld/stål. Mina minnen från 1985 är att manuella/automatiska verk var så föråldrat, särskilt om det satt plexi på. Enda - och jag menar verkligen enda - undantaget var Omega Speedmaster - samt förstås Rolex (som alltid varit en statusmarkör), men här rullade ju safirglas ut på sportisarna och helguldsmodellerna.

Som sagt: Högkvalitativt quartz i tvåton tycker jag känns väldigt rätt tidsmässigt. Kanske inte så kul, men är man född 1985, så är man. Det är inte jag (som tur är)... :)

A


Hänger med i ditt resonemang och är till stor del beredd att hålla med. Hade en OQ 17013 som inte gick av för hackor :) Såldes dock, det där tickandet gjorde att klockan många ggr blev liggandes.

Speedmastern känns som ett tråkigt val i det stora hela, får se vad jag kan hitta på tillsammans med er hjälp :)

Tack för din input.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Inte heller expert. Jag har en -83:a utan nipple. Körde också en koll på C24 och hittade inga nipplar efter -83 vid ett snabbsök. Därav min tro att de försvann ca -82/83.

Nån annan som kan doktorera på området och ge facit?

Jag gjorde en snabb sökning på C24 också och hittade nipplar från -85, länk.
Kan nipple ha varit kvar på 16758 längre?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul idé!
2001 som är årgången på min äldsta dotter får det bli:)
Rolex Explorer II ref 16570, black dial känns rätt
//W



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Topp