Följde det där projektet och jag gillar verkligen att du gick din egen väg med det, otroligt bra jobbat och fina bilder. Hittar jag absolut rätt objekt så är en helrenovering inte omöjlig! Grattis till ett grymt val av klocka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Årsklocka är coolt men man måste ju inte låsa fast sig vid bara Rolex.
Fanns fortfarande nipple dials på 16753 root beer -85? Annars är det ju bara en massa tråkiga saker med vitgulsindex från den tiden om man kollar sportrolex.. Är lockad av idén med årsklocka men finns det inget självklart val så hade jag hellre köpt en klocka jag trånar efter från ett annat år. Svårt att lära sig älska något som egentligen inte är rätt.
Tveksam. Jag trodde sista nipplarna kom ca -82?Ser ut så...
![]()
Men kör en 16758 istället, det kommer du bli mycket gladare av.
Jag är inte en expert på området. Googlade runt lite snabbt.Tveksam. Jag trodde sista nipplarna kom ca -82?
Man kan nog påstå att 1985 inte är någon överdrivet rolig årgång för Rolexar. Vitguldindex var introducerat på alla modeller utom Explorer 1016. Möjligen känns det lite roligare om man kan hitta en av de sista manuella Daytonorna, men då räcker inte budgeten till... Överhuvudtaget så var det ju quartz som gällde då, så en OQ (om det ska vara Rolex) kanske? Oavsett val, så får man nog slå ett slag för kombinationen guld/stål. Mina minnen från 1985 är att manuella/automatiska verk var så föråldrat, särskilt om det satt plexi på. Enda - och jag menar verkligen enda - undantaget var Omega Speedmaster - samt förstås Rolex (som alltid varit en statusmarkör), men här rullade ju safirglas ut på sportisarna och helguldsmodellerna.Tveksam. Jag trodde sista nipplarna kom ca -82?
Inte heller expert. Jag har en -83:a utan nipple. Körde också en koll på C24 och hittade inga nipplar efter -83 vid ett snabbsök. Därav min tro att de försvann ca -82/83.Jag är inte en expert på området. Googlade runt lite snabbt.
Antagligen har du rätt. Men klockor som påstås vara från typ 85-86 med nipple dail, ersättnings tavlor eller bara någon som försöker sälja klockan som lite nyare och hoppas på att köparen inte kör sin resarch ordentligt (som jag nu).
Man kan nog påstå att 1985 inte är någon överdrivet rolig årgång för Rolexar. Vitguldindex var introducerat på alla modeller utom Explorer 1016. Möjligen känns det lite roligare om man kan hitta en av de sista manuella Daytonorna, men då räcker inte budgeten till... Överhuvudtaget så var det ju quartz som gällde då, så en OQ (om det ska vara Rolex) kanske? Oavsett val, så får man nog slå ett slag för kombinationen guld/stål. Mina minnen från 1985 är att manuella/automatiska verk var så föråldrat, särskilt om det satt plexi på. Enda - och jag menar verkligen enda - undantaget var Omega Speedmaster - samt förstås Rolex (som alltid varit en statusmarkör), men här rullade ju safirglas ut på sportisarna och helguldsmodellerna.
Som sagt: Högkvalitativt quartz i tvåton tycker jag känns väldigt rätt tidsmässigt. Kanske inte så kul, men är man född 1985, så är man. Det är inte jag (som tur är)...
A
Inte heller expert. Jag har en -83:a utan nipple. Körde också en koll på C24 och hittade inga nipplar efter -83 vid ett snabbsök. Därav min tro att de försvann ca -82/83.
Nån annan som kan doktorera på området och ge facit?
Jag gjorde en snabb sökning på C24 också och hittade nipplar från -85, länk.
Kan nipple ha varit kvar på 16758 längre?
Låter inte otroligt. Hittar bara fler och fler anledningar till att köra helguld...Ja, helguldarna var nog längre. 16808 hade väl med nipple en bra bit in på -80-talet?
Själv kammade man hem årsklockan tidigare idag, fortsättning följer i nästa vecka...