• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt: One small step

Kassörn

Breitling
Hej KS!

Jag är än så länge okänd på detta fora och jag känner på mig att jag står inför kommande motstånd till mina eskapader. Jag är en ung och nyfiken horology-amatör som gillar att investera sig fullt ut och anta alldeles för stora risker. Förr i tiden spelade jag nätpoker semi-professionellt, och jag skulle vilja påstå att urmakeri är förvånansvärt likt för den som tacklar hobbyn med helt fel inställning! Men mer om det senare, nu till syftet med denna tråd:

Jag har fastnat för Omega's atmosfärbrytande guldkorn, nämligen Speedmaster'n. Historien, estetiken, kapaciteten för utmärkt vintage-karakteristik och slutligen hantverket som är Lemania 1873. Men, jag har inte ens närheten till så mycket pengar att spendera på en klocka på en gång, och det är alltid roligt att utöka spanarbetet. Därför fick det rationella beslutet bli att tillfälligt övervinna intellektet genom att portionera ut kostnaderna över ett antal inköp, nämligen de olika komponenter som krävs för att bygga en vintage Speedie!

Jag har en tendens till att skriva oerhört långa trådar, så jag ska försöka hålla detta kort och svara på eventuella frågor i nästkommande inlägg. Ni kanske undrar vad jag har för kvalifikationer till att göra detta? Nada. Vad jag har för moral som vågar utmana Omega som tillverkare, att påstå att mitt eget hantverk skall prydas av deras mäktiga märke? Absolut inget. Samtidigt tycker jag inte ett företag har rätten att bestämma över hur material de säljer skall brukas till eget bruk av marknaden. Jag älskar Omega, och anser att detta blir en högst personlig högsta hyllning, en homage i dess bättre bemärkelse, till deras anrika berättelse. Den som inte håller med hoppas jag inser att jag respekterar er åsikt men önskar er att inte förvandla denna tråd till en utmaning av detta ställningstagande.

Mitt klockintresse började för två år sedan, och har visat en tämligen exponentiell tillväxt. Idag äger jag 4 köpta klockor, och detta blir mitt tredje hemmabygge. Jag har ungefär 8.000kr i verktyg, alldeles för mycket, och knappt några urverk arbetade på under bältet. Min senaste beställning inkluderade allt jag behöver för att ge en fullständig service, komplett med oljor, tvätt, och allt mikro-ingenjören kan tänka sig behöva inför en betydande mekanikrevision. Jag hoppas bara klockverket på KS inte har för många invändningar!

Så, vad har jag inhandlat? Vad ska göras?

Inhandlat
  • En komplett 30XXXX Speedmaster Mark II, med trasig main spring. Ca 1969-1971. Behöver antagligen allmän service.
  • En (enligt uppgift) 1969 tritium urtavla.
  • Ett fullständigt 145.022 case med case back 145.022-74st
  • Framtida inköp: Display case back, extra vit urtavla, för att det är sexigt.
Att göra
  • Byta fjädern på 861 urverket, samt ta isär, rengöra och olja verket.
  • Transplantera det in i den nya boetten.
  • Sälja MKII boetten och MKII urtavlan för att rädda min personliga ekonomi.
Total kostnad: 11.500kr om jag lyckas sälja boetten och tavlan till ett rimligt pris. Givetvis endast för själva klockdelarna, och inte verktygen.
Planen
Tanken är att jag, i och med att jag aldrig formellt gett service till ett urverk förut, skall testa mina nyinköpta rengöringsverktyg på stegvis nyare verk. Jag har ett riktigt skitverk, ett ok, och till sist ett ETA 2824. Steget efter det är att ge sig på 861:an.Jag har väntat fram till och med att jag får min nyinhandlade Timegrapher på måndag, för hur jävla kul är det att mecka utan att kunna kvantifiera resultaten?
-------------------------------------------------
TL;DR Ska bygga en vintage Speedmaster från komponenter. Bristande erfarenhet. Bristande förnuft. Bilder kommer vid tidigast lämpliga tillfälle. Lördagskvällen kom tyvärr inte med det nödvändiga orket till att fotografera allt.
Så, KS, jag förväntar mig att ni kommer med både den kritik jag förtjänar men även med förnuftiga resonemang till hur jag maximerar den producerade nyttan av detta projekt. Jag vill försäkra er om att min riskbenägna inställning till detta projekt är grundat av en oerhört överdriven analytiskt, learning by reading, perspektiv. Jag har säkerligen lagt >200 timmar på research på detta projekt, så underskatta inte min vilja eller förmåga att strukturera upp problemet. Det kommer bli av, och vi kommer ha kul tillsammans :)
Om någon är taggad på att peka mig mot fler begagnade verk att träna på så uppskattas det varmt. Om någon befinner sig i Linköping vore det även kul att dela detta intresse, eller den ultimata sekundärhobbyn, Bonsai-odling.
Trevlig helg KS!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej,

Ska bli intressant att följa och jag finner inget att invända på.

Det vore ytterst trevligt om Professor Chaos fortlöpande fotade och delade med sig av projektet!
Kör hårt och lycka till!
 

Kassörn

Breitling
Hej,

Ska bli intressant att följa och jag finner inget att invända på.

Det vore ytterst trevligt om Professor Chaos fortlöpande fotade och delade med sig av projektet!
Kör hårt och lycka till!
Ska försöka få upp lite bilder denna vecka! Har tenta-vecka på universitetet men timegraphern kommer imorgon - vi får se hur motståndskraften ligger till.

Glöm inte bilderna och lycka till.
^^
Ska bli kul att följa denna tråd! [emoji106]
Ska göra mitt bästa att leverera lite intressant material. Mina fotokunskaper är inte dem bästa så jag ska se om jag inte kan hinna läsa någon bra guide innan jag drar igång.
En klassisk franken mao. Blir problematiskt den dag den säljs, kommer inte kunna servas hos AD tex. Med det sagt önskar jag dig lycka till!

Tack! Spot on med kritiken, jag är väl medveten om problematiken utifrån sett. Jag kommer aldrig sälja denna klocka, och heller aldrig serva hos en AD. Detta är min skapelse och kommer så förbli. Om något kommer jag i framtiden inskaffa mig fler speedies :)

Lite kan jag allt bjuda till med några bilder på den sedan tidigare inhandlade Mark II:

Händerna skall återanvändas till projektet, boett och dial skall rengöras och säljas!
vAhs6uv.jpg

YySe1EJ.jpg


jx7zYfW.jpg

83q8fhv.jpg

RbkZ8nZ.jpg

XLRlvev.jpg
 

Kassörn

Breitling
Tyvärr ingen Timegrapher på posten idag. Nu har det gått 5 arbetsdagar sedan den var "Dispatched for international export" i England. Ringde upp support på Yodel och de verkade inte ha en aning. Surt.

x74257-ab8ad6c9dd57739c0450d5b916516cf9.jpg.pagespeed.ic.VvGabyZpYx.jpg

Här är förövrigt urtavlan jag köpt till projektet. Tycker patinan passar perfekt till händerna, och tror resultatet kommer bli mycket mysigt :)
 

Kassörn

Breitling
Tar gärna emot tips på rengöring av urtavlor, då som ni ser på bilden så finns det vissa små fläckar som gärna tas bort under förutsättningen att man inte skadar resterande del av tavlan.
 

rogart-63

Patek
Rodico som sagt är en bra början att rengöra tavlor och annat med . Finns i grått och grönt . Vet inte riktigt skillnaden men jag föredrar den gröna . Och du glöm inte bort att återanvända händerna annars blir det svårt att pilla med klockor i fortsättningen .:) Ser fram emot fortsättningen av bygget även om jag tycker Omega Mark II redan är så snygg den kan bli .
 

Kassörn

Breitling
Jag har faktiskt både grå och grön rodico samt cleaning paste from A&F. Lite överdrivet må tycka men ska se vilken som fungerar bäst. Har endast jobbat med den gröna på urtavlor förut, vilket givetvis fungerade ganska bra.

Och du glöm inte bort att återanvända händerna annars blir det svårt att pilla med klockor i fortsättningen .:)

Jag känner mig trög, men jag förstår faktiskt inte vad du menar? :confused:
 

rogart-63

Patek
Jag har faktiskt både grå och grön rodico samt cleaning paste from A&F. Lite överdrivet må tycka men ska se vilken som fungerar bäst. Har endast jobbat med den gröna på urtavlor förut, vilket givetvis fungerade ganska bra.



Jag känner mig trög, men jag förstår faktiskt inte vad du menar? :confused:
Det är jag med mitt dumma skämtsinne. Med händerna menar jag dina händerna som sitter på armarna . Känns som om du gjort en översättning från engelskan. Hands blir händerna. Jag skriver visarna. [emoji1]
 

Kassörn

Breitling
Det är jag med mitt dumma skämtsinne. Med händerna menar jag dina händerna som sitter på armarna . Känns som om du gjort en översättning från engelskan. Hands blir händerna. Jag skriver visarna. [emoji1]

Haha, jag brukar faktiskt få den kommentaren. En gång under en pågående intervju, avbryter intervjuaren mig och frågar om jag är tvåspråkig. Han fortsatte med att utveckla att han märkte att jag ibland använde engelska prepositioner, och var orolig över hur det skulle påverka mitt arbete. Jag fick inte det jobbet.
 

rogart-63

Patek
Haha, jag brukar faktiskt få den kommentaren. En gång under en pågående intervju, avbryter intervjuaren mig och frågar om jag är tvåspråkig. Han fortsatte med att utveckla att han märkte att jag ibland använde engelska prepositioner, och var orolig över hur det skulle påverka mitt arbete. Jag fick inte det jobbet.

Du är inte ensam :) När man läser mycket på engelska är det lätt att bara översätta rakt av . Att det skulle vara nåt negativt tycker jag inte . Kan bli lite roligt ibland bara :D
 

Kassörn

Breitling
Har ingen egen sån avancerad kunskap eller verktyg men ska bli intressant att se och höra hur det går!

Kul, desto fler desto trevligare!

Tentorna är avklarade (läs: skrivna), timegraphern väntar en unboxing ikväll, och boetten har hunnit ta sig till Stockholm. Det börjar vankas bygge :pompus: Återkommer säkert redan ikväll med en uppdatering på hur pass off 861:an är och annat smått och gott.

Bjöd även precis hem 4st ej fungerande dinkor på tradera. Försöker uppa arsenalen av provur så att jag inte förstör något ur ren ovilja att vänta. Å andra sidan, vad vore inte allt detta utan lite adrenalinfylld spänning? ;)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Ska bli kul att följa, räknar med att få lära mig en hel del.
Bjussa bara på mycket bilder nu!
 

Kassörn

Breitling
Boetten kom som ett de facto brev på posten idag. Urmakarens djävul, ivrigheten, tog över och tog ur verket ur MKII:an för att stoppa in direkt i Speedien. Alltså med fel urtavla. Jävla klåpare.

JAG ÄR KÄR! If curiosity killed the cat, it was satisfaction that brought it back. This shit is FUN.

Aldrig med mina andra klockköp så har jag blivit så paff. Jag vågar knappt börja arbeta på den i rädslan att det kommer fördröja tiden tills jag får ha den på armen!

Lite småproblem dock. Jag trodde boetten skulle komma med allt, men både spacer och stem saknades. Detta borde jag ha vetat, tänkte inte riktigt till. MKII ringen verkar vara aningen för tjock, och inte gjord för boetten. Jag antar att stjälken är samma då det borde vara urverket som styr. Märkte även i processen att kronan på min MKII såg väldigt fake ut i jämförelse till Speedien.

Det visade sig även efter gårdagens lek med nya oscillografen att tiden hölls relativt bra av 861:an. Dock verkade amplituden vara något låg (antagligen pga den brutna fjädern, endast 1/3 wind går att uppnå), samt beaten såg lite smått irregulär ut. Får se vad som löses eller förvärras av min kommande ren - *slakt* -göring.

Vill KS ha några smygbilder? Känns som jag spoilar hela tråden då ;)
 

Kassörn

Breitling
Jag står lite inför ett vägval. Nu när jag inte har en fungerande boett med tanke på avsaknaden av verkhållare (verket sitter dock förvånansvärt stadigt ändå), så måste jag hitta en lösning. Tanken var att i framtiden investera i en äkta omega display case back. Dessa brukar tyvärr kosta en slant och är inte något jag vill investera i nu. Valen är då dessa:

  • Köpa spacer + dust cover från cousins för 30 pund med frakt.
  • Köpa en Thomas Preik display case back antingen ny för €109 eller på bayen för ca 55 pund.
  • Vänta och köpa omegas glasbaksida.
Val nr 1 känns bra då jag egentligen gillar locket som sitter på nu. Däremot vill jag verkligen se urverket, och kommer i framtiden uppgradera mig. Då känns det aningen slösaktigt att köpa. Alternativ nr 2 känns bra, förutom att jag är inte helt såld på själva locket. Ser lite väl aftermarket ut enligt mig. Preik är min enda nutida lösning för att få se urverket, vilket jag efter det arbete jag tänker lägga ner förmodar att jag vill kunna göra.
Slänger in en bild för good measure (klocka 3 är ett original-lock)
OmegaSpeedmastermovements_zpse47d73e7.jpg
 

Turbotom

Omega
Jag skulle inte köpa någon annan displayback än Omegas egen. Tycker ingen annan gör klockan rättvisa! Som du säger så kostar de en slant, men jag tror det är värt det!
ImageUploadedByTapatalk1414786033.783249.jpg


Borde det inte gå att svarva till en verkhållare?
 

Kassörn

Breitling
Hej allesammans!

Jag har haft helt fullt upp senaste månaden, och därför inte kunnat ägna mycket tid åt detta projekt. Men här kommer en mindre uppdatering. Jag lovar att ladda upp lite bilder i eftermiddag. Tyvärr blir varenda bild jag tar urusel, och nästan oanvändbar, då jag sitter och mekar på kvällen med endast gult ljus till min hjälp.

Målet denna gång var att få in urverket i nya boetten med den nya urtavlan, utan att ge mig på den mer ingående servicen av att rengöra och byta mainspring. Detta lämnas till ett senare tillfälle. Lite tråkiga nyheter nedan, but what is a watch without some colorful baggage?

Något jag behöver hjälp med är att förstå stem-apparaturen på 861:an. Det första som hände efter jag lossade på skruven och drog ut stammen var att jag inte lyckades få tillbaka den. Kanske skruvade jag för långt och satt keyless works ur spel. Några timmar senare har jag gått igenom den, vad jag får säga är mycket tradigare än på icke-kronografer, processen av att ta isär hela keyless works och sätta ihop allt igen. Jag tror jag spenderade totalt sett 1h krypandes på golvet efter fjädrar och små skruvar. Jag har tyvärr ingen arbetsbänk, utan jobbar på en bar, med öppet både framför och bakom mig. Detta leder till roliga träningspass vid fingerofärdighet.

Det positiva med arbetet var att jag nu känner att jag har full förståelse för hur både kronograf-funktionaliteten fungerar men även själva keyless works for 861:an. Om någon är intresserad finns en väldigt bra beskrivning här: (Lite längre ner i inlägget finns gifar som visar)

http://omega.watchprosite.com/show-...de-the-omega-speedmaster-professional-part-2/

Efter detta stöter jag på ytterligare ett problem, nämligen att pushersarna i boetten är för långa för att urverket ska få plats. Efter mycket research hittar jag några uttalanden som säger att dessa är för långa från start, och tar en leap of faith och börjar fila ner på stackarna. Efter ett långt tag är de precis korta nog för att verket ska få plats.

Urtavlan har nu bytts ut från MKII tavlan till den inhandlade vintage tavlan av rättare modell. Sista momentet är nu kvar, att sätta på de fina visarna som jag kommit att tycka så mycket om. Det här är mitt absoluta hatmoment, och det gjordes inte lättare av alla jävla små-visare som ska på subdialsen. Tyvärr hade jag lyckats böja sekundvisaren då jag tog av den vid avtagning av gamla urtavlan, vilket jag senare försökt reda ut genom att platta till den på en bit pithwood.

Efter alla händer är på plats, och bara boetten ska på, så märker jag att sekundvisaren sitter aningen lågt vid spetsen. Som absolut sista revidering använder jag en tandpetare för att böja upp spetsen så lite jag bara kan.

Då bryts sekundvisaren av på mitten.

Efter detta försöker jag case-a klockan hur som helst, ur ren tristess. Då visar det sig att jag inte får in stem-en igen, precis på samma vis som innan jag tog isär och satt ihop keyless works igen. Denna gång är jag i princip säker på att jag inte skruvade upp lossnings-skruven för långt. Jag inser även då att den nog är för lång för 145.022 boetten, vilket jag tänker undersöka vidare.

Bilder kommer förhoppningsvis senare idag, så håll ut om ni vill titta på mina misstag :)

-----------------------------------------------------------------------

TL;DR Jag behöver hjälp med några saker:
  • Går det att laga en avbruten sekundvisare? Hur ska jag få av den korta änden som sitter kvar, det finns knappt tillräckligt kvar att greppa på ena sidan av posten.
  • Vad gör jag för fel med stem-en? Finns det något jag missar vid avlägsningen?
  • Någon som sitter på en fin gammal sekundvisare som passar en 861:a?
  • Visst är jag inte ute och cyklar med att stem-en borde kunna vara kortare för en 145.022 jämfört med en 145.014?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Fantastisk tråd även om den ger mig lite ångest! Men du verkar ha rätt inställning även när saker barkar söderut så kör hårt :D
Jag är tidigare Linköpingsbo och numera Norrköpingsbo, har noll koll på klockmek och köper enbart klockor baserat på mögelmängd, estetik och grupptryck. Men du kanske tycker om kaffe eller öl? Du borde i alla fall komma på nästa östgöta-gtg!
 

Kassörn

Breitling
Återigen får jag be om ursäkt för bildkvalitén. Dessa är tagna med en iphone men även då jag tar med en riktig kamera blir det uruselt på grund av det dåliga ljuset. Ni får även blunda för allt damm som gör sig synes, urverket ska ändå rengöras vid senare tillfälle ;)

Urverket med MarkII tavlan som nu ägs av rogart-63 :)
0XRbMVO.jpg


Sekundvisare avtagen. Den satt så jävla hårt, ungefär lika hårt som ångesten som slog mig vid den grava böjningen som resulterades i då den äntligen kom av.
MPqxSz1.jpg


En liten bit patina-mögel / lysmassa ramlar ut då minutvisaren åker av. Jag tror det är dags för mig att införskaffa bättre visaravtagare. Indisk variant av namn Anchor. Resterande verktygs-arsenal är förvånansvärt Schweiziskt med tanke på min studentbudget.
C7Hgj58.jpg


Ingen större skada synes på sekundvisaren efter jag böjt den till rätta mot en bit pithwood. Ack så fin patina dock :(
kSZtn0I.jpg


Alla visare borttagna. Notera att urtavlan, som nu inte är i min ägo, är av mycket gulare karaktär än det vita i denna bild:
7vGmDoY.jpg


Den nya urtavlan prövas!

hflVtPz.jpg

Gotta love the side shot

a83y47N.jpg


Urtavla av, dags att undersöka varför kronstammen(?) lever sitt egna lilla liv:
4xEM5bS.jpg


Verkhållare för 861-verket. Investeringskostnaden för detta kommer ALDRIG täcka resultatet för den som undrar:

z0S3IPX.jpg


Alla kronografdelar avtagna för att komma åt keyless works. Note to self, fuck springs. För detta moment kändes det som att det krävdes 5 händer för att få fjädern, armen, "tornet", och lägesreglaget att spela ihop. Det gäller att lära sig att vara bestämd med fjädern.
ZSZzbNC.jpg


En liiiiten liten skruv som försvann under arbetets gång. Ångesten var hög då jag trodde att arbetet skulle behöva stå still i en vecka på grund av förlorad skruv. På något magiskt sett hittades den till slut. Den är precis ovan mejseln på bilden.

nr2EgpK.jpg


Den lilla skruven skulle agera motstånd till fjäderbenet längst ner på verket. Jag har fortfarande inte förstått till fullo hur den egentligen skall monteras. Min lösning blev att ha delen som ser ut som italien lite i luften medans jag böjde upp fjädern under, och sedan skruva fast den i efterhand. I bilden nedan ser ni hålet vid klockan 05.30, där skulle skruven sitta som ett ben för fjädern som nu sticker ut utanför urverket nedanför.

LOcYGsI.jpg


Keyless works är äntligen fixat, tog mig ett tag att förstå exakt hur alla delar skulle sitta vilket dock var en väldigt givande utmaning. Kronstammen har förts in och byter mellan lägena perfekt. Vet egentligen inte vad som var felet då jag inte visste hur keyless works skulle vara innan jag tog isär den från det "trasiga" stadiet. Nu ska visarna på igen med nya urtavlan.

Som ni ser är tavlan lite smutsig vid kl 03.00 och 05.00, samt det är en grå prick på högra subdialen. Jag lyckades inte få bort dessa med mina väldigt försiktiga metoder. Jag vågade inte göra mer än att använda rodico och en liten topsliknande sak jag köpt. Om någon har tips på icke intrusiva ingrepp vore det grymt!

xeGTVXK.jpg


RIKLO15.jpg


Ena mini-visaren är lite smått böjd uppåt. Dessa hatade jag att försöka få på. Nästan omöjligt att lyckas träffa rätt för att trycka på dem på posten. Här försöker jag platta till den mha rodico, en platta pithwood, och pegwood. Gick sådär.


hpiznA9.jpg
 

Kassörn

Breitling
Bild på den avbrutna visaren som är kvar på tavlan

RMG85v0.jpg


CNFAjbs.jpg


U7BhKQX.jpg


En bild på de nerfilade pusher-tubesen. Dessa stack alltså ut 1-1.5mm in i boetten tidigare, vilket gjorde att urverket inte kunde sitta rakt i boetten för att den inte fick plats med tanke på chronograf posterna mot själva pusher tubesen!

Filade i ca 30 min mha ett litet handfilset jag köpte på Claes Ohlsson. Jag försökte skruva ut tubesen, vilket ska gå, men de satt fullständigt fast. Var därför tvungen att göra det på plats i boetten.

m72H2vA.jpg


En bild på en del av min setup i efterhand. Jag lovar att det var mer organiserat under själva mekandet!

BqrUDtD.jpg
 
Topp