• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prova klockor hos AD?

agraw

Cartier
2-Faktor
Kul med diskussionen här. Jag måste ändå säga att det är härligt avslappnat stämning på Bo Berggren, litet och gemytligt. Älskar hur de anställda poppar upp ur spiraltrappan då och då, och man ver aldrig vad de har med sig. Jag har gått förbi Krons ett par gånger, men har lyckats tajma stängning varenda gång. Besök kommer!

När vi ändå är inne på kutym hos urhandlare slog en annan tanke mig. Även om det som sagt inte är aktuellt i dagsläget för min del undrar jag lite kring hur det är med prisdiskussion hos AD:s. Jag har hört lite lätt om det, men det känns ganska konstigt med tanke på att klockorna är prissatta. Hur funkar det?

Säljarna vet ju hur det går till så det tillhör ju att förhandla om priset på så dyra produkter. Dock inte modeller som är så eftersökta att det alltid finns köpare på kö som utan problem betalar på kronan vad som begärs. Beroende på märke och popularitet så finns olika utrymmen för rabatter.

Man ska ju dock ge fan i att kräva rabatt. Man frågar artigt om priset, bästa pris eller om dom kan gå ner till en summa man har tänkt sig. Som i Stockholm kan man ju gå runt till olika butiker och kolla pris också. "Jag är intresserad av att köpa klockan X. Butiken Y gav mig detta pris, kan ni ge mig ett bättre så hugger jag den direkt av er". Vill dom sälja så matchar dom säkert priset i sämsta fall och i bästa fall så sänks priset lite mer ändå (och då ska man, som Apansson poängterat, vara redo att dra kortet på plats om man fått det pris man vill ha.)

Har man en butik man handlar hos är det ju sunt att ge och ta också. Betala mer på en klocka och få riktigt bra pris på en annan. Det ska ju inte va en enkelriktad väg för köparen att få rabatter.
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Säljarna vet ju hur det går till så det tillhör ju att förhandla om priset på så dyra produkter. Dock inte modeller som är så eftersökta att det alltid finns köpare på kö som utan problem betalar på kronan vad som begärs. Beroende på märke och popularitet så finns olika utrymmen för rabatter.

Man ska ju dock ge fan i att kräva rabatt. Man frågar artigt om priset, bästa pris eller om dom kan gå ner till en summa man har tänkt sig. Som i Stockholm kan man ju gå runt till olika butiker och kolla pris också. "Jag är intresserad av att köpa klockan X. Butiken Y gav mig detta pris, kan ni ge mig ett bättre så hugger jag den direkt av er". Vill dom sälja så matchar dom säkert priset i sämsta fall och i bästa fall så sänks priset lite mer ändå (och då ska man, som Apansson poängterat, vara redo att dra kortet på plats om man fått det pris man vill ha.)

Har man en butik man handlar hos är det ju sunt att ge och ta också. Betala mer på en klocka och få riktigt bra pris på en annan. Det ska ju inte va en enkelriktad väg för köparen att få rabatter.
Tack för jäkla bra svar. Det är härligt att kunna kolla med er hur man för sig, än är jag ung och har lite en del att lära. Ser fram mot den dag då jag har ekonomin och möjligheten att knipa en första ny klocka hos AD. Måste vara en grym känsla..
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Tack för jäkla bra svar. Det är härligt att kunna kolla med er hur man för sig, än är jag ung och har lite en del att lära. Ser fram mot den dag då jag har ekonomin och möjligheten att knipa en första ny klocka hos AD. Måste vara en grym känsla..

Ja att köpa något "kul" och dyrt ska vara en angenäm upplevelse med kunnig, trevlig personal i en lugn miljö. Inget som ska stressas fram vilket personalen ska respektera om man så hovrar runt butiken ett bra tag och velar.
Är alltid trevligt att utveckla en relation med en butik/säljare och därifrån ge och ta när det kommer till priser.
Man behöver ju dessutom inte bara köpa klockor för att skapa en relation med en AD! Är man en hygglig typ som kommer in nån gång ibland, pratar klockor, kanske vill köpa ett nytt läderarmband, göra batteribyte, service eller något så kan det börja dyka upp både rabatter och fina klockor att klämma på automatiskt även om du inte har medlen att köpa något för tillfället. Nyckelordet är givetvis att vara trevlig! :)
 
Topp