• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Provade på lite relume.

webdiddy

Omega
Testade på för första gången i mitt liv att luma om en dagaz tavla med vad jag tycker är ganska kass lume.
Då jag har två av samma tavla kan man lätt se skillnaden. Blev ganska nöd med resultatet, särskilt för att vara första gången.

20171102171224.JPG
20171102171055.JPG
20171102170919.JPG
20171102170930.JPG
20171102171329.JPG
20171102171205.JPG
20171102170949.JPG
20171102171339.JPG
 

webdiddy

Omega
Det blev onekligen riktigt bra! Men berätta gärna mer om ditt tillvägagångssätt.
Det var faktisk lättare än man tror, köpte hem lite lume med bindemedel, kollade ett par youtube videos tog fram en urtavla och då jag inte har några oljenålar använde jag istället en vanlig nål. Applicerade lumen med en stadig hand och vips så var det klart. Gjorde det även på lite visare som också blev kanon.

Lumen jag använde lyser starkt men inte så länge.
Nu har jag beställ vad jag har fått info om är riktigt japansk superluminova lume, jag passade även på att beställa hem en uppsättning olje-nålar/pennor. Synd att beställningen gjordes från Asien för nu måste jag vänta 2 till 4 veckor. :(
 

emc

Breitling
2-Faktor
...
Nu har jag beställ vad jag har fått info om är riktigt japansk superluminova lume, jag passade även på att beställa hem en uppsättning olje-nålar/pennor. Synd att beställningen gjordes från Asien för nu måste jag vänta 2 till 4 veckor. :(

Jag har en klocka som jag skulle vilja förbättra lumen på, var får man tag på superluminova?
 

rogart-63

Patek
DSC07832.JPG

Dessa laddade jag några sekunder under en lampa . Finns rätt gott om bilder på nätet på dom som använt detta lume . Finns även billigare lumepulver på ebay som funkar bra.
 

webdiddy

Omega
Fick tag på lite noctiluma som rogart-63 var jätte snäll att fixa till mig!
Kan säga så här, det är skillnad på pigment och PIGMENT.

Köpte en Panerai omage klocka för några månader sen, beställde c3 lume på både tavlan och visarna dock så fick jag knappast några c3 visare, tavlan lyser grymt bra, strakt och länge men visarna lös starkt i kanske bara 5 minuter och slocknade helt efter kanske 45 min. Jag tog bort den gamla lumen och tryckte dit lite noctiluma och jävlar vilken skillnad det blev. Bilder kommer i nästa post.
 

stenstrom

Omega
Ser ju onekligen ut som ett kul projekt.

Har någon testat att applicera lysmassa på undersidan av visarna, då på en visare utan lume på ovansidan? Det borde ju funka så länge urtavlan är tillräckligt reflekterande.
 
Topp