• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Provtryckning

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Slänger in en relaterad fråga här till er som liksom mig bor långt från en Rolex AD. Låter ni er lokala urmakare utföra provtryckning och täthetsservice på era Rolex eller är det bara dumt?

Jag fick tillbaka min explorer med vatten innanför glaset efter en trycktest.
Ingen Rolex AD men ändå en seriös handlare/meck så man ska nog vara lite försiktig med vem man lämnar till.
/j
 

Forkylt

Omega
Kan inte nån förklara vad som händer om klockan inte är tät? Då trycks väl vattnet in och orsakar kaoz eller? Det är väl inte alla urmakare som har både torr och våt tryckmätning. De minimala mängderna som talas om i testet ovan låter som en följd av prestestet.
Eller hur funkar det?


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kan inte nån förklara vad som händer om klockan inte är tät? Då trycks väl vattnet in och orsakar kaoz eller?
Sent from my iPad using Tapatalk

det är då man klipper sin tung... ;)

tror inte man kör vatttentestet innan man kört lufttestet. För 90% av alla täthetstest skulle jag tro att luft räcker gott.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan inte nån förklara vad som händer om klockan inte är tät? Då trycks väl vattnet in och orsakar kaoz eller? Det är väl inte alla urmakare som har både torr och våt tryckmätning. De minimala mängderna som talas om i testet ovan låter som en följd av prestestet.
Eller hur funkar det?


Sent from my iPad using Tapatalk


Som jag har förstått det så ska det egentligen inte vara någon fara om man vet vad man gör... Du pumpar upp ett övertryck i en behållare med vatten och luft och sänker sedan ner klockan i vattnet. På grund av övertrycket så ska det inte komma in vatten i boetten även om den inte är helt tät.

Edit: Tydligen är det vanligt att man testar bara boetten med kronan i först...

 

Forkylt

Omega
Som jag har förstått det så ska det egentligen inte vara någon fara om man vet vad man gör... Du pumpar upp ett övertryck i en behållare med vatten och luft och sänker sedan ner klockan i vattnet. På grund av övertrycket så ska det inte komma in vatten i boetten även om den inte är helt tät.

Edit: Tydligen är det vanligt att man testar bara boetten med kronan i först...


I see - Mindre risk för kaoz utan verket i = ingen klippt tung

Men, om klockan inte är tät i lufttestet, kommer då inte trycket att vara detsamma i klockan som i vattnet? Man kan väl inte se om klockan tar in luft under den första delen av testet? Om den gjort det skulle väl inte omgivande vattentryck räcka för att vattenfylla den? Eller?
 
Ops! Läste längre fram och fick svar :sorry:

jGT7nEG.jpg


Klart det inte riktigt går att jämföra, deras delar köps in från Rolex etc. och självklart måste de ta betalt för servicen. Men visst kan man tycka att det är lite dyrt med 150:- för en o-ring...[/quote]
 

_jonte

Patek
Jarl Sandin tog 150kr för gång- och trycktest i höstas. Fick vänta kanske 10min.
Snabbt och prisvärt!
 

Mangusta

Cartier
Förmodligen en dum fråga men visst ska man väl göra en täthetsservice även om man inte tänker ha klockan i vatten?
 
Va förbi stjärnurmakarna idag och dem testade min breitling SO chrono till 100m för en hundring, hur badsäker är den nu när man testat den till 100m?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Lyfter denna tråg igen för nu är det dags att provtrycka klocka igen.
Finns det något bra ställe (Förutom Carlssons i Hbg) i närheten av Helsingborg som kan göra detta medan man väntar?
Hatar att vara orolig ang tätheten på klockan.
 
Topp