• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PVC farligt?

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
upload_2019-11-23_21-48-31.png


Källa: https://www.naturskyddsforeningen.se/info-om-plast
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Man har ju läst att PVC innehåller farliga kemikalier, är cancerframkallande etc, men många dykargummiarmband är gjorda i PVC. Är det safe?
Fast är verkligen klockarmband ofta tillverkade i PVC?
Jag tänker att det vanligaste är silikon eller naturgummi?

Det jag skulle kunna tänka mig är äldre swatch, Vad är de tillverkade av?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fast är verkligen klockarmband ofta tillverkade i PVC?
Jag tänker att det vanligaste är silikon eller naturgummi?

Det jag skulle kunna tänka mig är äldre swatch, Vad är de tillverkade av?
PVC används mest till rör, kablar, engångsartiklar och lådor typ. Det är en hård plast. Så jag har svårt att se att det används till klockband. Men med mycket mjukgörande tillsatser så.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
PVC används mest till rör, kablar, engångsartiklar och lådor typ. Det är en hård plast. Så jag har svårt att se att det används till klockband. Men med mycket mjukgörande tillsatser så.
Det är väl ofta dessa tillsatser som är giftiga, inte PVC i sig. Jag har avrått andra från att köpa billiga tredjepartsband till sina Garmins från kinaimportörer just pga detta. Tror man ska vara lite återhållsam, åtminstone till man ynglat av sig klart;)
 

idagtisdag

Cartier
Värt att nämna i sammanhanget är att man i värsta fall kan få latexallergi via naturgummiarmband. Detta är inte kul, speciellt när man hamnar i sjukvården, och där lär väl de flesta av oss hamna någon gång i framtiden, i alla fall som kunder.
 
Topp