• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz Citizen Promaster stannar

Lantmätaren

Breitling
Hej alla kunniga klocksnackare.
Jag köpte nyligen en Citizen Promaster här på forumet. Den stannar några gånger per dygn och kan tappa en halvtimme eller mer. Om den ligger på hyllan så går den som en klocka (dvs rätt).. jag har bytt batteri och trycktestat klockan hos klockia. Jag har försökt läsa på lite översiktligt om tänkbara fel. Ett av felen som jag läst om är att klockan skulle kunna vara magnetiserad. Jag laddade ner en app som gav indikation på magnetism. Skulle ni ha köpt en avmagnitiserare eller är det bäst/ billigast att lämna in klockan på service? Är det något annat man kan prova själv? Klockan betingar nog inte ett värde mer än 1000 kr.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej alla kunniga klocksnackare.
Jag köpte nyligen en Citizen Promaster här på forumet. Den stannar några gånger per dygn och kan tappa en halvtimme eller mer. Om den ligger på hyllan så går den som en klocka (dvs rätt).. jag har bytt batteri och trycktestat klockan hos klockia. Jag har försökt läsa på lite översiktligt om tänkbara fel. Ett av felen som jag läst om är att klockan skulle kunna vara magnetiserad. Jag laddade ner en app som gav indikation på magnetism. Skulle ni ha köpt en avmagnitiserare eller är det bäst/ billigast att lämna in klockan på service? Är det något annat man kan prova själv? Klockan betingar nog inte ett värde mer än 1000 kr.
Vilken promaster rör det sig om?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
1. Jag tror inte den är magnetiserad. Kvartsklockor påverkas inte på det sättet du beskriver av magnetism utan brukar återgå till normal gång så fort magnetfältet är borta. Har du något armband med magnet, handen i fickan med någon magnet osv? Eftersom du beskriver att den går som den ska när den inte bärs kan det vara något sådant, men det låter snarare som något är trasigt och glappar när du rör dig och bär den. Jag tycker mig sett att urverket heter 5502 och saknar juveler. Åter igen tror jag inte det är servicebart även om det går att köpa lösa delar till det exempelvis här https://boley.de/en/caliber/watchmovements/citizen/2132 Du kan se att Miyota 6M02 är ett ersättningsurverk. Jag skulle tro att det billigaste är att byta urverk
 

Lantmätaren

Breitling
Ok. Det var inga roliga nyheter. Nej den brukar ha sackat sig under natten när jag sover, så jag är nog inte i kontakt med något magnetiskt.. Då blir den förpassad till byrålådan- Då kan jag ta upp och kolla på den någon gång ibland och påminna mig själv om att jag inte ska göra sådana här vanvettsaffärer:) Stort tack!
 

Exxet

Rolex
Ok. Det var inga roliga nyheter. Nej den brukar ha sackat sig under natten när jag sover, så jag är nog inte i kontakt med något magnetiskt.. Då blir den förpassad till byrålådan- Då kan jag ta upp och kolla på den någon gång ibland och påminna mig själv om att jag inte ska göra sådana här vanvettsaffärer:) Stort tack!
Ska nog gå att serva, i a f enligt detta:
c 5502.jpg

Eller köpa ett sånt här: https://www.ebay.co.uk/itm/Miyota-6...617597?hash=item3b40a4e03d:g:dRcAAOSwpYdajtqT
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ok. Det var inga roliga nyheter. Nej den brukar ha sackat sig under natten när jag sover, så jag är nog inte i kontakt med något magnetiskt.. Då blir den förpassad till byrålådan- Då kan jag ta upp och kolla på den någon gång ibland och påminna mig själv om att jag inte ska göra sådana här vanvettsaffärer:) Stort tack!
Nej, nej, tappa inte modet! Den var ju i riktigt fint skick och förtjänar att bäras. Att hålla en vintageklocka ifrån kyrkogården är ju kretslopps tänk. Lägger du en femhundring på ett urverk har du ju en klocka som kommer fungera trettio år till :) Skulle du få för dig att sälja den är det ju också något som höjer värdet
 
Topp