• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz?

mouqvist

Rolex
Det senaste året har jag köpt mer quartz klockor (måste kanske tillägga att jag är en sjuk flippare), de är billigare och kräver mindre service, samt behöver inte dras upp/ställas när man har bråttom på morgonen ifall klockan har legat ett tag.
Tror att det beror på att jag har lite annat att tänka på, såsom mc-tillbehör, snickra lite och barnen att ta hand om, en quartz beater fungerar utmärkt för mig just nu. Vi får se vad jag skaffar mig när hösten kommer och jag sitter hemma utan att ha något vettigt att göra...

Har en Quartz p G om inget skiter sig på vägen!

Har inte titta på en batteriklocka på många år men känner att denna är undantaget. Det är lite goare feeling när man vet att det är analog teknik som driver klockan.

Hur ställer sig du till Quartz/batteri klockor?

Skiter ni i vilket bara klockan flyger eller måste det vara mekaniskt under huven?


/John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sagt det innan, men får väl säga det igen:
Att uppskatta kvartsklockor är ett tecken på mognad. Vi går alla igenom fasen då vi tycker att mekaniska klockor är fantastiska. Vissa stannar där i utvecklingen, medan andra fortsätter utvecklas och inser charmen och fördelarna med kvartsklockor.

Då menar jag historiken, HAQ/HEQ och det praktiska med att ha en beater med kvartsverk. Förra gången detta ämne var uppe var vi få som gillade kvarts. Kul att vågen till synes vänt. Det finns många kvartsklockor jag skulle kunna tänka mig:
I princip alla GSkvartsare, Breitling aerospace,B1, OQ, Omega marine chronometer mm mm.

Jag har fyra kvartsare varav två jag verkligen gillar:
93C9AE24-B3A7-4AEE-91A9-22E1C2DD23DB-16015-0000133B7F52155D_zps4d91fe8c-15_zps9ec49de2.jpg

null_zps96f780b4-6_zpsede49333.jpg
 
Topp