• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Quick adjustment clasps

Visar hur Rolex löst det på min klocka.

Längst in (+0mm) image.jpg

Längst ut (+20mm)
image.jpg

Så man ser egentligen ingen skillnad alls. Men det blir mycket rassel extra när man förlängt den typ 2cm.

Bild på själva mekanismen.
image.jpg
Det ser också bra ut. Snyggt att man inte ser någon direkt skillnad när man förlängt den ett par centimeter.

Det ser också bra ut. Snyggt att man inte ser någon direkt skillnad när man förlängt den ett par centimeter.
Något ska man väl få för att köpa en rolex eller? :D

Just den funktionen är riktigt bra. Jag har inte haft någon annan med liknande funktion så kan inte uttala mig om andra, men det fungerar i alla fall 100% bra för mig. Och 2 cm är rätt mycket, går både som varmt/kall och dykförlägning.

Något ska man väl få för att köpa en rolex eller? :D

Just den funktionen är riktigt bra. Jag har inte haft någon annan med liknande funktion så kan inte uttala mig om andra, men det fungerar i alla fall 100% bra för mig. Och 2 cm är rätt mycket, går både som varmt/kall och dykförlägning.
Jo så är det väl :) Ja 2 cm är mer än tillräckligt tänker jag

Kändes taffligt att hålla på med hemmasnickrade lösningar, tex planetocean-lås på Speedmastern, för att få ordning på det. (Just speedyn verkar löst vid det här laget, dock via ett episkt fult mellanmodells-steg med glipa i claspen innan de lyckades klura ut hur man gör, om jag minns rätt.)
Samma visa med Aqua Terra "Lacquer". En så kallad comfort setting som lämnar en ful och skranglig glipa mellan länk och spänne, samtidigt som den bara gör länken 2-3 mm större. Som att det skulle göra någon som helst skillnad en varm och fuktig sommardag. Kan man verkligen inte förvänta sig mer av Omega för 87 400 kr?

1000010664.jpg

1000010663.gif

Samma visa med Aqua Terra "Lacquer". En så kallad comfort setting som lämnar en ful och skranglig glipa mellan länk och spänne, samtidigt som den bara gör länken 2-3 mm större. Som att det skulle göra någon som helst skillnad en varm och fuktig sommardag. Kan man verkligen inte förvänta sig mer av Omega för 87 400 kr?

1000010664.jpg

1000010663.gif
Jo, jag tycker att man kan förvänta sig betydligt mer. Det där är bara för slött designat från början till slut.

Den där typen av lösningar drar ner mitt personliga intresse för märket i stort till den grad att jag har gjort det lilla och enda jag kan: låtit plånboken och klocklådan rösta :)

1000010664.jpg

1000010663.gif
Nej det var ingen jättebra lösning

1000010664.jpg

1000010663.gif
Bedrövlig lösning

Jag har nog inte sett en bra lösning på quick adjustment än, antingen är det jättefult eller ett överdrivet klumpigt lås. Det har gått helt bort för mig då det känns ganska onödigt 😉
20240823_142726.jpg

Tillbaka
Topp