• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råd och tips på dykare

Goddag! Tänkte nyttja denna outtömliga källa till tips och råd inför ett stundande köp av en daglig dykare att ha till jobbet och till vardags.

Det jag letar efter är en stryktålig dykare att ha till jobbet (jobbar som polis) och till vardags. Lite egenskaper jag vill ha till klockan;

Dykarvridring
Automatisk
Safirglasbaksida (helst men kan förbises)
Bra gång (helst cosc men inget krav. Men drar den sig mer än 10 är det ett nej).
Gärna vintageestetik
Metallänk
Helst tunn för mångsidigheten men inget krav.

Inte begagnat och budget under 30K, under 10K är inte heller intressant för då blir verken alldeles för dåliga och oprecisa..

Några förslag jag redan funderar på;

Airain Sous Marine - hade varit perfekt nästan om inte för storleken. 38mm känns lite..

Marathon osar-d - praktisk Men kanske lite för tjock och därför inte så mångsidig privat

Ollech & Wajs, om-52 eller dykaren. Om-52:an går att få med länk men saknar cosc och vridring medans dykaren går att få cosc men är då Väldigt tjock..

Yema - skindiver eller superman dato. Mycket bra specs Men skindivern har inte hacking seconds och hört mycket dåligt om yemas after service, vilket är oroväckande iom att det kanske bara är de som servar deras verk?

Meraud bonnerie- riktigt bra specs men kanske föör vintage-wannabe?

Doxa 200 - de godtar att de drar sig typ +15 vilket är absurt tycker jag…

Brigade matches - riktigt snygg men vet inte hur man känner efter ett tag med en sån hommage-klocka. Inte för att man någonsin får tag i en 5517 och dessutom vågar använda den i jobbet men ändå.

Squale 1521cosc - också riktigt bra specs men osäker på hur caset känns, vridningen ser ut att sticka ut väldigt mycket över kanten.

Fave leuba deep blue - också bra specs men ser kanske lite för elegant ut och aningen dyr för specsen.

Elka arinis - riktigt snygg men inte sett några som helst egna bilder eller videos där ute vilket är oroväckande.. lite köpa grisen i säcken.

Oris diver 65th - snygg men kanske aningen dyr för vad man får.

Sinn 857 - stryktålig som fan, mångsidig och lokal handlare i Stockholm. Men kanske aningen stor på 43mm?

Marin instruments - kul och ganska unik ändå men verkligen köpa grisen i säcken från usa.

Arena timepieces - cool och ägaren är riktigt skön. Bra verk men återigen, usa..

Sangin instruments - samma där, kan man ens få tag i en klocka? Isåfall Neptune.

Har sett och avfärdat Mido, Hamilton och vulcain samt nivada. De två senare känns aningen små på 38mm. De två första är bara meh, stör mig också på namnet Ocean Star från mido som känns som ett båtnamn… har även avfärdat zodiac, väldigt lite estetiskt som tilltalar mig där.

Har ni något märke jag missat? Har även tittat på farer, typ alla andra tyska märken som circula, sinn-wannaben som jag inte minns namnet på. Även Serica har avfärdats eftersom visarna är fula…

Longines är inte heller aktuellt. Redan avfärdat.

Certina och tissot har tittats på men avfärdats.

Har någon erfarenhet av märkena ovan? Yema verkar det finnas ägare till här men någon erfarenhet av deras after service?

Senast ändrad:
Du har missat ett populärt alternativ inom detta prissegment som är Longines Hydroconquest, kommer i 39-43 mm och är en robust dykare med bra urverk.

Annars skulle jag också kolla på den nya Certina DS Action i 40,5 mm, riktigt fin och kommer i titan.

Just fan, ska lägga till det också kanske att jag avfärdat longines också… 😅
Certina då? Tänker på den nya DS Action i 40,5 mm.
IMG_1095.jpeg

Tipsar om att kolla skandinaviska märken. Sjöö Sandström Landsort, Malm frogdiver, Ole Mathiesen navy diver, Epoch deep diver för att nämna några

Snackar vi yttre tjänst? I så fall kanske det är olämpligt med en automatisk klocka och länk?

En Tudor Blackbay låter som att den skulle passa dina preferenser, lätt begagnad för att klara budget, om du kan avfärda kravet på ny klocka.

Snackar vi yttre tjänst? I så fall kanske det är olämpligt med en automatisk klocka och länk?

En Tudor Blackbay låter som att den skulle passa dina preferenser, lätt begagnad för att klara budget, om du kan avfärda kravet på ny klocka.
En variant på yttre tjänst kan vi säga. Har en g-shock annars så vill gärna ha en relativt stryktålig automat. Har funderat på en beggad fxd t ex men vill ändå vara först på bollen känner jag.. 😅

En variant på yttre tjänst kan vi säga. Har en g-shock annars så vill gärna ha en relativt stryktålig automat. Har funderat på en beggad fxd t ex men vill ändå vara först på bollen känner jag.. 😅
FXD är en toppenklocka, har själv haft en i något år. Den går dock inte ha länk på.

Av de du listat hade jag köpt en Sinn: 857, 104 eller EZM3, U50 eller U2. De gör riktigt bra klockor men de kan bli lite tråkiga i längden då de är väldigt ”basic” designmässigt.

Roligare alternativ om du kan tänka dig begagnat och eventuellt utan länk:
Breitling: Avenger, Superocean, Colt
Tudor: Pelagos, Blackbay
Panerai: 000, 005, 111, 112.

FXD är en toppenklocka, har själv haft en i något år. Den går dock inte ha länk på.

Av de du listat hade jag köpt en Sinn: 857, 104 eller EZM3, U50 eller U2. De gör riktigt bra klockor men de kan bli lite tråkiga i längden då de är väldigt ”basic” designmässigt.

Roligare alternativ om du kan tänka dig begagnat och eventuellt utan länk:
Breitling: Avenger, Superocean, Colt
Tudor: Pelagos, Blackbay
Panerai: 000, 005, 111, 112.
Som ovan @MarcelGereben skulle jag tipsa dig om att titta på Sinn dykare, då du avfärdat Swatch Group 😆. Både U50 och U2 är riktigt fina. Också relativt ”lättsålda” på forumet om du tröttnar på de.

Sinn är ju svincoolt men känns som att 857 är mer klassisk dykare än u-varianterna? Även fast det är en pilot.. 😅 erfarenhet av den?

Kul! Jag skulle dock föredra quartz för exakt tid (tid för beslut m.m). Klockan kommer utsättas för mycket och det skall inte vara något du är det minsta rädd om. En situation kan snabbt eskalera och då vill du inte behöva tänka på vad du har runt armen, det samma gäller om den skulle gå sönder under tjänstgöring.

Topp tre quartz:
Citizen aqualand
Momentum sea quartz
G-shock DW-5600RL

Topp tre automatisk:
Doxa 200T
Squale 1521
Certina DS PH1000M

Jag tycker samtliga slits snyggt och det gör inget med en repa i glaset/dings på någon av ovan om man jobbar i den.

Kul! Jag skulle dock föredra quartz för exakt tid (tid för beslut m.m). Klockan kommer utsättas för mycket och det skall inte vara något du är det minsta rädd om. En situation kan snabbt eskalera och då vill du inte behöva tänka på vad du har runt armen, det samma gäller om den skulle gå sönder under tjänstgöring.

Topp tre quartz:
Citizen aqualand
Momentum sea quartz
G-shock DW-5600RL

Topp tre automatisk:
Doxa 200T
Squale 1521
Certina DS PH1000M

Jag tycker samtliga slits snyggt och det gör inget med en repa i glaset/dings på någon av ovan om man jobbar i den.
Joo, jag vet. Körde med min sub under aspiranten t ex men kändes som onödigt många repor. Men oavsett är det automat som gäller. Har en Casio om jag vill ha Quartz på mig. Squale känns nästan som mest klocka för pengarna, i synnerhet cosc, men osäker på caset och finns ingen butik i Stockholm som har dem för kläm och känn..

Joo, jag vet. Körde med min sub under aspiranten t ex men kändes som onödigt många repor. Men oavsett är det automat som gäller. Har en Casio om jag vill ha Quartz på mig. Squale känns nästan som mest klocka för pengarna, i synnerhet cosc, men osäker på caset och finns ingen butik i Stockholm som har dem för kläm och känn..
Ja det är inte värt det, Squale är prisvärt och kul. Sekvens säljer Squale och har 14 dagars returrätt.

Om du kan tänka dig att gå utanför boxen så finns även Venezianico Nereide Ceramica, med Sellita SW200-1 urverk för 900 Euro. Det är ett schweiziskt kvalitetsurverk som många tillverkare använder, bland annat Squale, Sinn, mfl.

Namnlös.jpg

Namnlös2.jpg

Av de du nämner så hade jag definitivt riktat in mig på Squale eller Sinn, men smaken är ju som baken :)

Älskar ju sinn men är mer sugen på 857, ingen utc, mer cleant. 😎
856 finns ju även utan UTC, dock ingen dykarvridring.

Sen är Oris Aquis inte heller så dum.

Sväng förbi Erikssons och testa så du får en uppfattning om hur de sitter och hur storleken upplevs.
De har dessutom Tag Heuer, Aquaracern är också trevlig.

Squale är coola men de jag testat tycker jag bärs mindre. Rekommenderar att testa en innan köp, kanske finns någon på nästa GTG?

Rado Captain Cook? Väldigt tunn och fin och är en reissue av en modell från 1962. Mitt exemplar gick +1 spd. Finns med BoR och oyster i en massa olika färger. Listar 30-35k beroende på konfiguration, men det går att pruta hos AD.

1000021650.jpg
1000021651.jpg

Ässh köp en Sinn ux gsg 9 eller en CWC dykare automat så är du klar. Funkar dom för tyska poliser och för brittiska militären, funkar dom för dig med. Annars gå på en quartz 😁

Tillbaka
Topp