• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råd vid köp av första "dyra" klocka SPB147

Jeppeza

Basic
Hej!

Jag är ny här på forumet och söker nu de expertråd som kan tänkas gömma sig här. Då jag håller på att avsluta studier så har jag tänkt att unna mig en klocka för runt 10 000kr. Den klockan jag har fastnat för är Seiko SPB147 då jag gillar både färg och form och den verkar få bra recensioner.

Min fråga till er är om det är en bra klocka för pengen? Är det en modell som kan vara bättre att vänta med att köpa då priser kan sjunka, eller är den värderad till rätt pris? Har sett den på diverse svenska sidor för runt 11000 nypris.

All input uppskattas!

Mvh //

Välkommen!

Absolut en rimlig klocka för pengarna. Om du köper den ny kommer den dock förlora värde, precis som en ny bil. Ser vi till här på forumet så har den sålt för 8000:- i bra skick. Vill du ha en klocka för så bra 'valuta för pengarna' som möjligt hade jag försökt knäppa en lätt begagnad. På så sätt om du skulle ångra dig framöver och vilja byta till något annat så kommer värdetappet vara betydligt mindre. Samt en bättre klocka för 8000 än vad den är för 11000, såklart :happyhappy:

Har själv aldrig känt på den, men ser riktigt bra ut och kan omöjligt vara annat än bra då det är en Seiko!

Den har varit billigare än så vet jag, kanske är värt att vänta på någon readag eller leta runt från utlandet om du är kräsen med priset. Runt Black friday funderade jag på en och då fanns den för strax under 8000 ny.

Senast ändrad:
Välkommen!

Absolut en rimlig klocka för pengarna. Om du köper den ny kommer den dock förlora värde, precis som en ny bil. Ser vi till här på forumet så har den sålt för 8000:- i bra skick. Vill du ha en klocka för så bra 'valuta för pengarna' som möjligt hade jag försökt knäppa en lätt begagnad. På så sätt om du skulle ångra dig framöver och vilja byta till något annat så kommer värdetappet vara betydligt mindre. Samt en bättre klocka för 8000 än vad den är för 11000, såklart :happyhappy:
Tack för svar! Då är alltså frågan om det är värt 3000kr extra för en sprillans ny.

Har själv aldrig aldrig känt på den, men ser riktigt bra ut och kan omöjligt vara annat än bra då det är en Seiko!

Den har varit billigare än så vet jag, kanske är värt att vänta på någon readag eller leta runt från utlandet om du är kräsen med priset. Runt Black friday funderade jag på en och då fanns den för strax under 8000 ny.
Oj! Det låter ju väldigt billigt. När jag har kollat runt hos svenska ad så ligger priset runt 13k, så jag tyckte 11 lät relativt billigt. Frågan är om det går att rättfärdiga ett köp när den tidigare sålts för 8k, haha. Tack iaf!

Kan du tanka dig en begagnad sa hall lite koll pa diverse auktionshus. Ibland blir det dyrt men det ger dig iallfall en fingervisning om vad andra ar villiga att betala. Dessutom sa kan du ju hitta en klocka du inte hade nagon aning om ens fanns.....

Ska du unna dig så kör på en ny, det är endå en speciell känsla att få plasta av sin egen första dyra klocka.
Speciellt om man den också ska behållas som ett minne av avslutade studier.
Superfin klocka och bra tidlöst val, ruggigt sugen på en själv.

Oj! Det låter ju väldigt billigt. När jag har kollat runt hos svenska ad så ligger priset runt 13k, så jag tyckte 11 lät relativt billigt. Frågan är om det går att rättfärdiga ett köp när den tidigare sålts för 8k, haha. Tack iaf!
Hej hej, så ser det ut för 99% av alla klockor. De sjuker i pris som begagnade. Jag har en SPB143(gråa versionen) som jag köpte för 12k ny med prutat pris. Den går begagnad här på forumet för 9k-10,5k(tänk pånatt vi ofta är billigare än tradera/blocket här). Och jag personligen har inget emot att den tappat i värde, det är en kanon klocka som ger mig mycket glädje.
Jag tycker man skall se det för vad det är, ett köp för en själv att njuta av. Man får acceptera att sina klockor, likt bilar och andra prylar, säljs för mindre än vad man köpt dem för.

Mitt tips är att sätta en summa som du är villig att betala och inte oroa dig ifall det potentiellt går att hitta en bättre deal. Ofta tar det lång tid och blir inte lika nice som när du köper nytt för att unna dig själv och fira.

Bara min personliga reflektion.

Ska du unna dig så kör på en ny, det är endå en speciell känsla att få plasta av sin egen första dyra klocka.
Speciellt om man den också ska behållas som ett minne av avslutade studier.
Superfin klocka och bra tidlöst val, ruggigt sugen på en själv.
Svarar mig själv med att lägga till att sälj den inte den dagen du köper nått nytt som du får för dig är bättre. Jag ångrar bittert att jag sålde min första dyrare klocka i samma prisklass, en Longines Heritage 1954, när jag köpt min speedmaster för att jag fick för mig att jag nu hade en bättre kronograf. Men man lär av sina misstag, och får hålla koll på köp och sälj. :)

Det är absolut en bra klocka för pengen. Visst kan man vänta på prissänkning, köpa beg osv men ska du unna dig en klocka för att markera nåt viktigt i livet så tror jag på köp i butik. Jag köpte min SPB143 beg i januari och har burit den dagligen sen dess. Jag hade dock varit lika nöjd om jag betalt fullt AD-pris.

SPB147 provade jag för första gången för några veckor sedan, helt otroligt bra modell! Är säker på att du kommer bli mycket nöjd.

Tjena!
Idag kom klockan på posten och kan väll inte annat än säga att det är en helt otroligt vacker klocka. Tyvärr verkar det som att ingen har kollat på klockan innan den skickades eftersom att både minut och timvisaren verkar vara stötta. Dom linar inte heller upp helt korrekt vid klockan 12, timvisaren ligger strax efter. Detta räcker för att jag ska skicka tillbaka klockan då jag förväntar mig mer av en produkt för 11000kr. Är detta någonting man kan förvänta sig, eller har jag bara haft otur? Vad finns det för vettiga alternativ i den här prisklassen?

Bilagor

• IMG-3961.jpg
    IMG-3961.jpg
    447.6 KB · Visningar: 109
  • IMG-3962.jpg
    IMG-3962.jpg
    437.9 KB · Visningar: 109
Personligen tycker jag INTE att det är något du bara skall acceptera... Jag hade tagit tillbaks den till AD! Visst finns det dyrare klockor men 11 000:- är fotfarande mycket pengar och över en nivå där jag skulle säga att man bara skall behöva acceptera vissa den typen av fel. Man kan tycka att det "bara är småfel" men problemet är att DU alltid kommer att se de där små märkena på visorna och DU kommer störa dig varje gång du tittar på klockan och ser att visarna inte pekar rätt... Svårt att genuint glädjas år den present du unnat dig om du skall bli lite småbesviken varje gång du ser den.

Personligen tycker jag INTE att det är något du bara skall acceptera... Jag hade tagit tillbaks den till AD! Visst finns det dyrare klockor men 11 000:- är fotfarande mycket pengar och över en nivå där jag skulle säga att man bara skall behöva acceptera vissa den typen av fel. Man kan tycka att det "bara är småfel" men problemet är att DU alltid kommer att se de där små märkena på visorna och DU kommer störa dig varje gång du tittar på klockan och ser att visarna inte pekar rätt... Svårt att genuint glädjas år den present du unnat dig om du skall bli lite småbesviken varje gång du ser den.
Jag förstår inte, han skriver om kl 12 men visar bild där klockan visar 11:10?

Jag förstår inte, han skriver om kl 12 men visar bild där klockan visar 11:10?
Det var kanske otydligt beskrivet av mig men det var två fel på klockan. Ett av felen är det som syns på en av bilderna och är inringat i rött (visarna har små bucklor på sig, det ser ut som att något har varit där och tryckt slarvigt) det andra felet är att minut och timvisaren inte radar upp vid klockan tolv vilket inte är med på bild.

Ja, det blir samtal till AD imorgon och retur. Tack för bekräftelse!

Tjena!
Idag kom klockan på posten och kan väll inte annat än säga att det är en helt otroligt vacker klocka. Tyvärr verkar det som att ingen har kollat på klockan innan den skickades eftersom att både minut och timvisaren verkar vara stötta. Dom linar inte heller upp helt korrekt vid klockan 12, timvisaren ligger strax efter. Detta räcker för att jag ska skicka tillbaka klockan då jag förväntar mig mer av en produkt för 11000kr. Är detta någonting man kan förvänta sig, eller har jag bara haft otur? Vad finns det för vettiga alternativ i den här prisklassen?

Nej det är inget du ska behöva förvänta dig att visarna är ur fas på en ny klocka, oavsett prisklass skulle jag säga. Ser skadade ut också, inget "småfel" drekt. Märkligt att de skickar iväg sånt. Självklart ska du skicka tillbaka.

Tjena!
Hm, hur kan AD i Jönköping skicka den där till dig? Den där har ju någon varit inne i. Köpte du den som ny? Bara att skicka tillbaka. Det måste ha blivit fel när de tänkte. Se till att du får med alla papper ifyllda så du får världsgarantin från dagens datum.

Tjena!
Tråkigt för dig. Vilket antiklimax! Inget belägg för detta påstående men det känns lite som detta händer på Seiko mer frekvent än andra märken. Men är det en dykare i typ 10k-klassen du är ute efter hade jag personligen gått för en longines hydroconquest. Har ägt en själv och måste säga att det är en grym klocka. Särskilt i den prisklassen. Du får ett anrikt märke med en lång historia.

Tillbaka
Topp