• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Radium I denna Tegrov klocka

Lbklock

Basic
Hejsan! Har lite smått panik. Köpte denna klockan på Tradera här om dagen. Är ganska ny med vintage klockor med vet ändå att det finns risk för radium, men att det är relativt säkert sålänge man inte öppnar den. Problemet är att när jag öppnade paketet som jag fick på posten och tog ut klocka , så föll den isär… hamnade först på handen sen på golvet. Har barn hemma och har panik att det finns radium rester i lägenheten. Vad tror ni om denna ? Vad bör jag göra ?

Den lyser svagt i mörkret men avtar snabbt. Dock endast vid UV ljus

Bilagor

• IMG_1979.png
    IMG_1979.png
    1.2 MB · Visningar: 2
Var är det för ålder på klockan? Lysmassan ser ovanligt ljus och fräsch ut för att vara gammal radium...

Köpte en geigermätare nu iaf, hade det bara påverkat mig hade jag inte vart så nervös. Men eftersom jag har två småbarn så får man sånt jävla dåligt samvete

Oavsett vad , så kommer jag göra mig av med denna klockan. Så om någon vill ha den gratis efter att jag undersökt den så är bara att hojta till

Hejsan! Har lite smått panik. Köpte denna klockan på Tradera här om dagen. Är ganska ny med vintage klockor med vet ändå att det finns risk för radium, men att det är relativt säkert sålänge man inte öppnar den. Problemet är att när jag öppnade paketet som jag fick på posten och tog ut klocka , så föll den isär… hamnade först på handen sen på golvet. Har barn hemma och har panik att det finns radium rester i lägenheten. Vad tror ni om denna ? Vad bör jag göra ?

Den lyser svagt i mörkret men avtar snabbt. Dock endast vid UV ljus
Jag tycker inte heller det ser ut som Radium, men när du får din mätare kan du ju veta säkert. Det ser snarare ut som att någon fixat med lysmassan, och då har de inte använt radiumbaserad dito. Sedan kan det ju sitta gammal lysmassa under, det är ju svårt att veta. Det som kan vara farligt är om någon får i sig Radiumstrålande partiklar, strålningen uttöver detta kan man bortse från. Jag hade dammsugit noga och därefter våttorkat med fuktig trasa för att få bort så mycket damm som möjligt. Sedan kanske krupit runt med mätaren kring platsen du tappade klockan för att kolla att det inte ligger några strålande partiklar kvar. Om barnen är i den åldern att de kryper omkring och slickar på golvet som små barn gör, hade jag hållt dem ifrån rummet där du tappade klockan tills det är verifierat att det inte finns några strålande bitar kvar där. Att vädra skadar säkert inte heller.
Allt detta förutsatt att det finns radium i klockan, om du inte får något utslag från mätaren kan du bara slappna av direkt och njuta av klockan istället.

Nej, det är nästan inget.
  • 3 µSv/h is Low:
    A reading of 3 µSv/h is significantly higher than the average background radiation level, but still considered very low and safe.

• Dangerous Levels:
    A level of 100 mrem/hour or 1,000 µSv/hour is considered high and potentially dangerous if sustained over a period of time. Immediate danger to human health starts at about 100,000 mrem/hour or 1,000,000 µSv/hour.

Jag tror precis som dr glas att 3 ųSv/h inte alls innebär några akuta risker. Men jag blev lite nyfiken på en klocka jag nyss köpt NOS på auktion. Så jag bad en strålskyddsexpert på mitt jobb att mäta klockan. Han kunde dels mäta att det var Radium som strålade samt att den avgav 0,37 ųSv/h. Detta sa han motsvarade ca 20-25 ggr naturlig bakgrundsstrålning men var ofarligt. Men han sa samtidigt att om man vill vara säker så ska man bara bära en klocka som strålar så här ibland.

Din Tegrov tycks stråla avsevärt mera vilket iof kan vara ett mätfel om inte utrustningen är tillräcklig bra ( eller om jag missförstått något).

Samtidigt sa kollegan att strålningen ifråga stoppades effektivt av olika material och att strålningen var ca hälften mätt från baksidan! En klocka som ligger undanstoppad i ett skåp innebär alltså ingen risk även om den strålar som din tänker jag.

Kollegan avslutade f.ö. vår mätning med att be mig hålla utkik efter en klocka som strålade riktigt mycket, för en sådan ville han ha i sin undervisning 😀

1000018768.jpg
1000018670.jpg

Tillbaka
Topp