• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rapport från förhandsvisningen av Kaplans klock-kvalitet

Ricrob

Patek

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    442.7 KB · Visningar: 592
  • image.jpg
    image.jpg
    550.2 KB · Visningar: 587

Per

Björklövens finest
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Per skrev:
Jag är inte hundra men klockorna är för mig lika bortsett från användning och finnish. Jag vägrar på något sätt att tro att AP släppt iväg den helt blankpolerad när hela grejen med RO:n är alla vinklar och vrår med olika finnish. Andra platina-RO:s har fortfarande samma finnish som originalet. Nu har jag inte klämt på denna men jag tyckte den såg ut som skit på bilderna. Var den bättre irl så kanske jag kan tänka mig annat. Rejält skeptisk nu iaf. :)

jag tror du har helt rätt i att finishen är sabbad...

men... ...äh, det där fixar du lätt själv med ett 800-papper och en plan träbit, bara att slå till... :p behöver du mer instrux så kolla bara jockes Oyster Royal-tråd(?)...
Haha ja.

Känns som ett rimligt förstaprojekt i jakten på att bli en skicklig polerare. JE kanske kan hjälpa? ;)
 

Dubbes

Cartier
Per skrev:
pulpen skrev:
Är det verkligen samma modell av AP? Kan den undre vara i helstål?
Bilden är från en säljannons från 2008 där den kallas "PC" med pris på 45k usd och nypris 75k usd. Jag inbillar mig att en vanlig skeleton i stål med samma features hade lägre listpris än så 2008. Kan inte heller tänka mig att AP valt bort den borstade finnishen på det där sättet. Kaplans borde ha ett ref nr på klockan. Med det borde man rätt enkelt kunna hitta någon bild på modellen.

Kollar man gamla RO two-tones i G/S så har de fortfarande rätt finnish. Jag känner mig rätt säker på att den där blivit våldtagen av någon. Som jag skrev innan så kan det bli kul om man skickar den på service och polering om AP säger att de vill byta pt-glasringen. Lär väl bara det kosta som en mindre tysk mellanklassbil. ;)

Denna klocka är en specialare som gjordes på slutet av 90-talet och limiterade till 25 ex. Antiquorum har sålt nummer 17/ 25. Kaplans är 7/25. Platina ringen är precis likadan på det exet som Antiqorum sålde för 10 år sen.

Där-i-mot så har ägaren till detta ex använt den som vardagsklocka då den är bra sliten, extremt kul att någon köpt den och sen inte gömt den i ett bankfack utan haft den på sig.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Dubbes skrev:
Denna klocka är en specialare som gjordes på slutet av 90-talet och limiterade till 25 ex. Antiquorum har sålt nummer 17/ 25. Kaplans är 7/25. Platina ringen är precis likadan på det exet som Antiqorum sålde för 10 år sen.

Där-i-mot så har ägaren till detta ex använt den som vardagsklocka då den är bra sliten, extremt kul att någon köpt den och sen inte gömt den i ett bankfack utan haft den på sig.

Var inte helt lätt att hitta i antiquorums kataloger, men verkar vara denna.

Audemars Piguet, Genève, "Royal Oak, Quantième Perpétuel Automatique Squelette", No. 17/25, case No. 42002. Produced in the 1990's. Extremely fine and rare, octagonal, self-winding, water-resistant to 2 atm., skeletonized, stainless steel and platinum gentleman's wristwatch with perpetual calendar, phases and age of the moon and a stainless steel Royal Oak bracelet and deployant clasp.
153.jpg


Important Limited Edition & Modern Collector’s Wristwatches
25-09-2002
Sold including buyer's premium:
39,100 USD

För övrigt verkar samma(?) klocka 17/25 varit ute på auktion igen

Collector's Pocket Watches, Wristwatches & Clocks
19-03-2003
Estimate: 35,000 USD - 45,000 USD
(EUR 0 - 0)

Dock verkar den då blivit osåld.

Här är fotot från den auktionen:
29.jpg


Tycker också det ser ut som det är samma polerade mittlänkbitar och bezel som hos kaplans. Dock så ser det ut som att det är olika färg på skruvarna på bezeln ovan, men det är kanske en synvilla... :?

För övrigt så verkar nr 3/25 varit till salu här:
91358981-9FBF-4626-947E-8DEEB18EDE32-42152-000022396D032893.jpg


Hittade den bilden av en ren slump bland de foton jag tagit på klockauktionskataloger som jag lagt ut till salu här:
https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=1414
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Definitivt samma. Coolt men inte vidare vackert med blankpolerat. :)

Tack för infon Dubbe och Gabriel.
 

John R

Panerai
Tack o bock!!

/ John R

Oj trodde inte mitt tidigare inlägg gick igenom
förut. Vart struligt både i huvudet och på KS!
 

Ricrob

Patek
Var förbi Bilblogatan idag och spanade in denna, var det ngt ni klämde på igår?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    165.6 KB · Visningar: 513
  • image.jpg
    image.jpg
    120.9 KB · Visningar: 514

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Var såklart förbi o provade Daytonan... Ojoj... Sweet! O för en lekman verkade tavlan vara i utmärkt skick! :shock:
Men Pt AP:n får gå... Allvarligt... Polerad "bezel"... I think NOT... :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Tack för igår, alltid lika trevligt. Det är alltid ett nöje att träffa "klocksällskapet"
Spencer, din omega var verkligen top-notch!
 

mrSax

Breitling
Daytonan ägdes av en kollega till mig. Han köpte den 1970 i Kenya, har legat i bankfack mer eller mindre tills han skulle serva den tidigare i år. Då fick han den sköna kommentaren: du vet att du har en rätt ovanlig modell, eller? Han hade om man säger så ingen aning om att den var värd över 300 000 kr :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Ok, det har jag missat. Är tyvärr inte insatt i Daytona. Diskuterade de den speciella eller märkte du det själv?
Läste fredagstråden på VRF där någon helt ovetandes PN-ägare får höra att han har en sk Texas-dial. Tänkte bara snabbt jämföra Kaplans-klockan med Philipps post och jag tycker den ser ut som en typisk kopia om man jämför. Hade inte kollat närmare då det inte ens nästan är aktuellt att köpa en PN.

Hade den varit kosher så antar jag priset skenat mer. En korrekt PN kostar väl kring 75k usd?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kan inte tillräckligt om PN, i detta fall tycker alltså någon att boett och verk är värt 360 tkr? Eller blev någon lurad..
 
Topp