Då förstår jag, tack för förklaringen.Du har ju ett grundavdrag på 50000, så du kan sälja för 66.666:- utan kvitton innan du ska skatta.
Men har du hobbies som kostar lite pengar så är det ju rätt lätt att överskrida den gränsen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Då förstår jag, tack för förklaringen.Du har ju ett grundavdrag på 50000, så du kan sälja för 66.666:- utan kvitton innan du ska skatta.
Men har du hobbies som kostar lite pengar så är det ju rätt lätt att överskrida den gränsen.
Ja så är det, är ju vinsten man ska betala skatt på vilket jag tycker är helt rimligt. Problemet är väl att normala människor inte har kvitto på allt i förrådet.Du slipper inte betala skatt bara för att det inte är en näringsverksamhet.
Ja så är det, är ju vinsten man ska betala skatt på vilket jag tycker är helt rimligt. Problemet är väl att normala människor inte har kvitto på allt i förrådet.
När SKV ska börja skönsbeskatta privatpersoner som säljer av gammalt mög lär det ju gå åt en hel del resurser och folk kommer garanterat bli irriterade men men..
Personligen blir det fram med kvitto-blocket så man kan visa vad det faktiska resultatet av köp/sälj blir så man slipper beskattas för någon vinst SKV hittat på.
Hipp hipps "Skrivet kvitto"-mannen blir äntligen överträffad av verkligheten.
Det är väl värt att notera att egentligen är inget av detta något nytt. Däremot har SKV inte fått in informationen från t.ex. Blocket och Tradera tidigare. Innan har man ju kunnit göra lite mental bokföring och konstatera att man inte gick med nån riktig vinst på det man köpt och sålt och bara struntat i det, men rent tekniskt borde du ha räknat på ett inköpspris som är 25% av försäljningspris och betalat skatt på ev. vinst om du saknat underlag även innan detta beslutades.
Tyvärr lär det bli som mycket annat, att de som försöker vara laglydiga åker på en massa arbete och ev. kostnader medans de som aktivt försöker komma runt detta hittar kreativa vägar och behöver inte betala.
De ska göra en korrekt bedömning, inte en snäll bedömning.Jojo, det där kan man ju lita på att Skatteverket gör en snäll bedömning på när du inte har kvitton på allt. De brukar ju göra riktigt snälla bedömningar för att inte oskyldiga ska råka illa ut...
Min arma far fick försvara sig mot 18 års processande från Skatteverket i diverse eskalerande instanser innan han FRIKÄNDES efter något frågetecken när farfars firma skulle tas över av min farbror. Ingen ursäkt, ingen ersättning, ingenting. Fullt normalt.
Ja, det blir dyrt om man inte har kvitto och kan bevisa inköpspriset.Men det är ju knappast som näringsverksamhet att avyttra gamla grejor? En förrådsrensning för en familj skulle ju lätt innebära inbetald skatt för prylarna.
De ska göra en korrekt bedömning, inte en snäll bedömning.
Finns säkerligen många liknande fall. Men även fall åt andra hållet. Jag har själv blivit korrekt bemött och fått bra hjälp.
Absolut, så är det säkerligen.Det är tråkigt om det skulle drabba vanligt folk negativt. Kommer säkert hända i början tyvärr.
Men samtidigt finns det ju många som använder "hobbyn" för att faktiskt tjäna pengar. Gäller inte bara inom klockor utan det förekommer nog inom alla intresseområden. När man handlar i stor omfattning är det rimligt att betala skatt på vinsten man gör, det är inget konstigt i sig. Det är bara att skaffa f-skattesedel.
Kan nog vara bra för många att ta sig en tankeställare, det är nog inte roligt att åka på en skattesmäll.
Jättefint att man kan tjäna pengar på en hobby, om man dö vill. Men kan verkligen inte förstå varför man skulle tro att man kan göra det skattefritt.Det är tråkigt om det skulle drabba vanligt folk negativt. Kommer säkert hända i början tyvärr.
Men samtidigt finns det ju många som använder "hobbyn" för att faktiskt tjäna pengar. Gäller inte bara inom klockor utan det förekommer nog inom alla intresseområden. När man handlar i stor omfattning är det rimligt att betala skatt på vinsten man gör, det är inget konstigt i sig. Det är bara att skaffa f-skattesedel.
Kan nog vara bra för många att ta sig en tankeställare, det är nog inte roligt att åka på en skattesmäll.
Nej du får inte tjäna 66K.Ja, det är ju just det som är- att man bör föra loggar på affärer man gör.
Jag personligen har köpt klockor för X antal tusen, och sålt för X antal tusen- Jag kan dock inte komma ihåg varför en Johan t.ex swishade mig 10.000:-, även om det säkert var för en klocka som jag köpte för 10.000:- några månader innan.
Man har en anteckningsskyldighet även med hobbyverksamhet, fick jag lärt mig idag.
Man får sälja av lösöre och tjäna upp till 66k ( 50k grundavdrag +25%)
Om SKV däremot anser att det är att betrakta som ”hobby” dvs klockor t.ex med flertalet transaktioner- då är det istället en verksamhet. Detta är oavsett om du tjänar pengar på det eller inte.
Och isåfall, om du inte lyckas bevisa vad du köpt in och sålt klockorna för, så får du istället betala skatt på vinsten ( som jag skrev tidigare om hur den räknas)
Om du med "Dom" menar RSV så får de väl hävda vad de vill.
Den som har kvitton,banktransaktioner etc har noll problem bevisa vad de betalat,ja undantaget rena kvittolösa kontanttransaktioner.
Sedan är det ju också helt ok som privatperson att tjäna upp till 50K per år skattefritt på gammalt bös man haft legande men nu sålt.
Det är väl två månadslöner för rätt många.
Inflationsjustering?Utan eller med kvitto? Jag har en hobby jag hållt på med länge där jag tänkt avyttra en stor del. Ligger nog totalt med 200-300tkr i prylar där. Har nog inte kvar ett enda kvitto då det i princip aldrig vart enstaka köp över 10,000kr. Måste jag då se till att inte överstiga 50k per år och få skit från SKV om jag gör det? Kommer gå med stor vinst på vissa saker som tagits ut produktion men plus minus noll på det mesta efter inflationsjustering.
Skriv ett mail och fråga, sen kan du också skriva svaret här.Utan eller med kvitto? Jag har en hobby jag hållt på med länge där jag tänkt avyttra en stor del. Ligger nog totalt med 200-300tkr i prylar där. Har nog inte kvar ett enda kvitto då det i princip aldrig vart enstaka köp över 10,000kr. Måste jag då se till att inte överstiga 50k per år och få skit från SKV om jag gör det? Kommer gå med stor vinst på vissa saker som tagits ut produktion men plus minus noll på det mesta efter inflationsjustering. Vinst 50k lär jag dock knappast komma upp i utan rör sig mest om att likvidera tillgångar till pengar, och givetvis lägga dessa pengar på klockor istället.
Helt rätt det här. Dom allra, allra flesta hetsar upp sig helt i onödan och dom som målar upp Skatteverket som ett oresonabelt monster verkar inte riktigt ha haft med dom att göra. Visst, dom följer lagar och regler som inte alla gillar men inom ramarna så har dom varit förvånansvärt resonabla och generösa i min erfarenhet.Nej du får inte tjäna 66K.
Däremot om du inte har ett enda underlag och själv tycker din anskaffningskostnad är noll på precis varenda pryl du nu avyttrat kan du sälja för (inte tjäna) ungefär 66K.
Vinsten blir då 50K. Vilket är det skattefria årsbeloppet.
Men de flesta som säljer bös kommer aldrig upp I dessa summor.
Det är barnkläder,leksaker,begagnade skidor,vinterdäck,en soffa utemöbler,studsmatta och fan vet allt som kostar från 20kr till fem tusen.
Dessutom vet också I stort sett alla ungefär vad man en gång betalade för sin gamla tjock-tv som man nu annonserar för trehundra spänn.
Kvitton är jättebra,men det duger ofta med en egen skrivelse om man nu blir granskad.
Inte ens RSV kommer hävda du tjänat en spänn på ovanstående bös om du I övrigt är en normal person.
Är det däremot uppenbart du står varje vecka på diverse loppisar och kränger,och dessutom går på bidrag/arbetslös är det riktigt bra om du börjar svettas ordentligt nu.
Om du nu har sådan ekonomi att Swischar på en Tia faller under "Vet inte vad detta var för."kategorin och dessutom såpass ofta säljer prylar som möjliggör ovanstående,ja då kan det vara bra att iallafall notera vilka veckans annoser är.
Givetvis är det så. Smaken av rättshaverist ligger tydligt på några användare här.Helt rätt det här. Dom allra, allra flesta hetsar upp sig helt i onödan och dom som målar upp Skatteverket som ett oresonabelt monster verkar inte riktigt ha haft med dom att göra. Visst, dom följer lagar och regler som inte alla gillar men inom ramarna så har dom varit förvånansvärt resonabla och generösa i min erfarenhet.
Inflationsjustering?
Skojjare där.
Nej självklart får du inte inflationsjustera dina inköpspriser.
Däremot vet du säkert ungefär vad du en gång betalade,och Google brukar vara ett bra verktyg om behöver leta.
Skulle du nu anse att ditt anskaffningsvärde är noll på precis varenda pryl du kränger är det ca 66K/år som är den magiska gränsen.
Men som jag skrev ovan. De allra flesta vet ungefär vad de en gång betalade.
Och de allra flesta prylar blir inte värda mer med åren.
Skulle du nu faktiskt ha skaffat prylar som ökat I värde är det väl rätt generöst att få dra in 50K årligen utan en spänn I skatt.
Jag kan inte komma på någon annan inkomstkategori där grundavdraget är så generöst.
Kan du?
Ja då ska du skatta ifall vinsten blir över 50K/år.Jag menade att företaget som säljer produkten har ju höjt sina säljpriser sen jag köpte så nominellt går jag ju plus jämfört med vad jag betalade på i princip allt. Tänker bara att det kan bli svårt för mig att bevisa anskaffningsvärdet men det kanske räcker med att jag hänvisar till tillverkarens hemsida? För de produkter som inte utgår i sortiment vilket är de som gör en signifikant värdeökning.
Ja då ska du skatta ifall vinsten blir över 50K/år.
Om du menar att pryl A kostar 1000kr idag och när du köpte den kostade samma pryl 100kr är ju detta ditt ansaffningsvärde.
Du kan ju knappast ange dagens pris.
Nu spelar det I stort sett ingen roll på 98% av alla prylar då de rasar I värde.
Ingen kommer ge vad du betalade för din TV 2003 även om samma modell idag kostar femdubbelt.
Samma,sak med din Volvo XC90.
Dessutom tror jag de flesta har ett "TummenPekfingret" hum om vad de en gång betalade för sin pryl.
Och har man verkligen ingen aning och ett rimligt antagande är omöjligt eller schablonmetoden mer förmånlig så använder man den
Jag är nästan helt säker på att som privatperson får du INTE kvitta förluster mot vinster vad gäller lösöresförsäljning.De stackare som köpt något sådant här på auktion för +10 år sedan har garanterat ”tappat bort” kvittot i vilket fall… Eller så kvittar de mot förlusten när de säljer tjock-TVn.
Ja det skulle jag säga det gör.Absolut, detta rör sig dock om produkter som i värsta fall behåller värdet och i många fall ökar då det är begränsade produktionsupplagor. Det är en nischad hobby det rör sig om.
Jag har absolut väldigt god koll på vad jag betalat för allt. Frågan är dock om det räcker när jag inte sparat ett enda kvitto?
Ja det skulle jag säga det gör.
Om du nu får en förfrågan och inkommer med svar som är sanningsenliga och med lite efterforskning kan verifieras brukar det duga.
Sedan får du ju själv avgöra vad som är mest fördelaktigt för dig.
Verkliga kostnader eller Schablon.
Och tekniskt sett finns det ju möjlighet för en familj att sälja för många hundra tusen per år och tjäna 50K/per familjemedlem helt lagligt om man är lite "Kreativ"
Jag gissar det samma, så det var med viss ironi kvittningen mot tjock-tv nämndes…Jag är nästan helt säker på att som privatperson får du INTE kvitta förluster mot vinster vad gäller lösöresförsäljning.
Men som sagt.
Jag är inte helt hundra på att så är fallet
Man kommer inte göra något med informationen innan man har en anledning skulle jag gissa.Kanske löser AI det åt SKV?
Du är näringsidkare om du avser att tjäna pengar på det du köper&säljer.Jag gissar det samma, så det var med viss ironi kvittningen mot tjock-tv nämndes…
Men för dem som har hobby att flippa dyra kapitalvaror typ ”klockor” så tycker jag inte de vore mer än rätt att få kvitta vinst/förlust vid lösöresförsäljning. Sen naturligtvis skatta på netto plusset.
Dessutom 50k när det gäller dyrare klockor kommer en flippare rätt snabbt upp i om bara ”vinstaffärerna” skall räknas.
Det nya att alla plattformar tradera/blocket måste rapportera in enligt de givna kriterierna gör mig mycket nyfiken på hur det administrativa skall gå till rent resursmässigt? Jag har som exempel långt till att komma upp i summan men kommer troligen bli rapporterad då jag har till antalet många försäljningar som gått via traderas system. Kanske löser AI det åt SKV?
Per skattejuridisk definition ja. Skattesmitarna kommer högst sannolikt hitta andra vägar förbi blocket/tradera mm. för att kunna sälja sina prylar med vinst ändå.Du är näringsidkare om du avser att tjäna pengar på det du köper&säljer.
Garanterar att en "Klockflippare" som gör 10+affärer per år kommer räknas som sådan om RSV granskar.
De brukar ha Normalsvensson som måttstock.
Hur många X kan man anse en Medelsvensson köper/säljer per år?
Gör du met affärer än så är du förmodligen näringsidkare,även om du självklart kan hävda något annat.
Vid tvist ligger bevisbördan hos dig.
Lite hårddraget.