• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension, 6månader med Tudor Pelagos 25600TN.

Steffen8686

Breitling
Tack för en trevlig recension som var rolig att läsa + många bra bilder! Vad tycker du om den tidiga versionen (2-line) kontra denna? Jag upplever att texten är lite störande, förutom det är den heltrevlig.
 
Tack för en trevlig recension som var rolig att läsa + många bra bilder! Vad tycker du om den tidiga versionen (2-line) kontra denna? Jag upplever att texten är lite störande, förutom det är den heltrevlig.

Jag har egentligen ingen uppfattning om 2-linern. Mer än att det också är en fantastisk klocka. Den har ett ETA 2824, vet inte om det är COSC-certifierat.

Jag valde 5-Linern för att det har inhouseverk med finfina specs. Om tre rader extra text är anledningen till att du funderar så hade jag kört på inhouseverket, dvs 5raders. Texten störs jag inte av. Tycker den fyller tavlan fint i nedkant. Men det är en smaksak.
 

Johan82

Breitling
Så snygg, men så tjock. Hur känns tyngden? Det är ju ändå titan, så den borde väl inte vara så tung?
 
Så snygg, men så tjock. Hur känns tyngden? Det är ju ändå titan, så den borde väl inte vara så tung?

Jag vet faktiskt inte. Försökte leta lite på internet men hittade faktiskt inte.
Baklocket är stål och verket väger lite så den är inte superlätt. Bekväm trots sin storlek skulle jag säga.

Vad gället tjockleken är det inte så farligt. På armen inte alls ett problem utan snarare en "feature"
 
Senast ändrad:

Johan82

Breitling
Jag vet faktiskt inte. Försökte leta lite på internet men hittade faktiskt inte.
Baklocket är stål och verket väger lite så den är inte superlätt. Bekväm trots sin storlek skulle jag säga.

Vad gället tjockleken är det inte så farligt. På armen inte alls ett problem utan snarare en "feature"

Ah ok. Måste medge att i prisklassen så är det svårt att hitta en mer intressant klocka! :)
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Så snygg, men så tjock. Hur känns tyngden? Det är ju ändå titan, så den borde väl inte vara så tung?
Vad jag minns så satt min Pelagos perfekt och tyngden var absolut inget som var ett problem. Det var den perfekta klockan när det var sol och bad på schemat.
Varför sålde jag den?! :banghead:
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
En riktigt välskriven och trevlig recension med fina bilder! Jag har haft en Black Bay Heritage med ETA-verket och funderade på en nyare Heritage men nu blev man ju sugen på en Pelagos istället :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tar mig friheten att addera några rader och bilder till denna fina recension.
Kan inte mer än instämma i hyllningskören.
Tudor som märke ligger nära storebror i känsla, åtminstone de modeller jag hanterat (SubC, BB36 o nu Pelagos), men till en bråkdel av priset, vilket gör att klockorna lustigt nog upplevs prisvärda.
Faschineras av precisionen i konstruktionen; Känn på länkens infästning mot boetten. Inget märkbart spel. Alls. Känn på länkarna, som trots den extra leden de har (många länkar är stela här istället) ändå bara ger upphov till mycket lite spel sidledes, då alltså trots dubblerade möjligheter för speltillväxt.
Det man iofs kan fundera över är hur länken står sig över tid, när smuts o svett letat sig in i länkbitarna. Finns det potential för en rätt glappig länk på sikt, kan man fråga sig. Lär visa sig. Är nog vist att hålla sin länk ren, precis som vanligt.
Men sen spännet. En njutning att hantera. De keramiska kulorna, som finns på tre ställen i spännet ger en känsla likt att skära i smör. Inga metallspännen som kärvar och trögar fast, utan en distinkt, exakt repeterbar känsla som är mjuk och fin och verkligen ger en känsla av precision. I spännet självt finns heller ingen form av kännbart spel, vilket är ytterligare en del av tjusningen.
Jag imponeras av precisionen i Tudors produkter. De känns rock solid helt enkelt.
Pelagosen lever upp till mina förväntningar.

20190531_085853.jpg
20190531_085746.jpg
20190531_085625.jpg
 

msa00

Omega
Tackar för en välskriven recension med snygga bilder. Gillas ordentligt samt nyttig uppföljning. Man blir uppslukad av all kunskap och nörderi på ett positivt sätt! Testade pelagosen med blå tavla på nymans häromdan och kan bara säga snyggt jobbat Tudor, lite fräckare, lite mer rebellisk?
 
Tackar för en välskriven recension med snygga bilder. Gillas ordentligt samt nyttig uppföljning. Man blir uppslukad av all kunskap och nörderi på ett positivt sätt! Testade pelagosen med blå tavla på nymans häromdan och kan bara säga snyggt jobbat Tudor, lite fräckare, lite mer rebellisk?

Den blå är väldigt fin! Att kalla en blå klocka rebellisk tänker jag är att vandra i utkanten av ordets betydelse men det är en snygg klarblå färg. Jättefin! Här tror jag också är det magiska ordet!..
 
Topp