• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Longines Conquest Quartz

044BABEE-A020-414B-8311-FEA0A4463454.jpeg
CF154AAF-6D65-4836-9A93-FC81097A57CC.jpeg
7EECB7A8-313B-42E3-8356-C24E7380C1AD.jpeg
9651A179-0D18-48FC-8189-0BF3E42A85E6.jpeg
D7ED7F0E-8B37-4113-9A76-B9A14FEC8433.jpeg
C4658E25-3333-41D9-822B-F7F6ECB37C0F.jpeg
044BABEE-A020-414B-8311-FEA0A4463454.jpeg
För nästan en månad sedan köpte jag min Longines Conquest och valde denna gången Quartz för att ha som beater istället för min Hydroconquest (automat). Jag har använt klockan varje dag och bland annat fridykt med den (trycktestad för 30bar). Jag är själv särskilt förtjust i kronan och kronskydden (se bild) och tycker att spännet är ett lyft från hydroconquest:en. Tyvärr är det väldigt lätt att få små hairlines på den slipade ringen men detta får man bara acceptera - och slipa upp om det blir för störigt.


Boetten mäter 41mm exkl. krona och bärs större och ser i jämförelse med min hydroconquest (41mm) större ut. Länken sitter ganska skönt på armen men kunde varit lite mer gedigen. Jag har för tillfället inget att klaga på utöver att det ser ut att ha kommit in små sandpartiklar mellan glaset och ringen, vet ej om det är vanligt men det känns inte helt 100% (dock är det väldigt svårt att se och inte minst att fånga på bild).


Urverk: L157 baserad på ETA 255.112 och går som den ska.



Jag betalade ca 6000 kr. och känner att jag fått mycket klocka för pengarna och rekommenderar denna klocka till alla som är intresserade av en gedigen schweizisk klocka men ändå inte vill ha en diver.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för den :)
En klassisk stålsport som funkar till det mesta alltså? Jag har tidigare klämt på den med samma syfte för användande som du angivit. Då var jag inne på den svarta, men såg att index på den var målade till skillnad ifrån din, så det blev ingen den gången. Något jag blivit bortskämd med ifrån andra klockor är att insidan på låset har mjukt slipade kanter mot handleden. Mina Longines på länk uppfattar jag som lite skarpa i kanten på just insidan av låset (så det har jag slipat lite), hur uppfattar du det? Det ser ut som det är lysmassa i index men inte på visarna, stämmer det?
 
Tack för den :)
En klassisk stålsport som funkar till det mesta alltså? Jag har tidigare klämt på den med samma syfte för användande som du angivit. Då var jag inne på den svarta, men såg att index på den var målade till skillnad ifrån din, så det blev ingen den gången. Något jag blivit bortskämd med ifrån andra klockor är att insidan på låset har mjukt slipade kanter mot handleden. Mina Longines på länk uppfattar jag som lite skarpa i kanten på just insidan av låset (så det har jag slipat lite), hur uppfattar du det? Det ser ut som det är lysmassa i index men inte på visarna, stämmer det?[/QUOTE
Jag känner själv att det var ett bra
Tack för den :)
En klassisk stålsport som funkar till det mesta alltså? Jag har tidigare klämt på den med samma syfte för användande som du angivit. Då var jag inne på den svarta, men såg att index på den var målade till skillnad ifrån din, så det blev ingen den gången. Något jag blivit bortskämd med ifrån andra klockor är att insidan på låset har mjukt slipade kanter mot handleden. Mina Longines på länk uppfattar jag som lite skarpa i kanten på just insidan av låset (så det har jag slipat lite), hur uppfattar du det? Det ser ut som det är lysmassa i index men inte på visarna, stämmer det?
jag upplever inte att insidan av låset är skarpa mot armen men förstår vad du menar vid vidare eftertanke. Jag har - på gott och på ont - ingen lysmassa på varken index eller visare men det bekommer mig inte då jag har bra lysmassa i min hydroconquest.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
jag upplever inte att insidan av låset är skarpa mot armen men förstår vad du menar vid vidare eftertanke. Jag har - på gott och på ont - ingen lysmassa på varken index eller visare men det bekommer mig inte då jag har bra lysmassa i min hydroconquest.
Det var väl för väl ;) Lysmassa är ofta överreklamerat på en vardagsklocka tycker jag, ingen av mina GS har, och det går utmärkt :)Jag såg en Tissot "NOR" guldklocka med lumeprickar men utan lume på visarna. Säljaren visste inte vad han skulle svara då jag frågade varför det var bytta visare på en ny klocka, för inte kan väl Tissot göra en sådan tabbe på en guldklocka? :p
 
Det var väl för väl ;) Lysmassa är ofta överreklamerat på en vardagsklocka tycker jag, ingen av mina GS har, och det går utmärkt :)Jag såg en Tissot "NOR" guldklocka med lumeprickar men utan lume på visarna. Säljaren visste inte vad han skulle svara då jag frågade varför det var bytta visare på en ny klocka, för inte kan väl Tissot göra en sådan tabbe på en guldklocka? :p
Det kan kännas lite onödigt, det var aldrig något hinder för mig när jag skulle bestämma mig för vilken klocka jag skulle köpa. Tycker mig ha sett någon liknande tabbe - stackars säljare hehe :D
 
Topp