• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Recension: Blancpain Fifty Fathoms Automatique

Välskrivet och genomarbetat som vanligt. Tack för trevlig läsning. Det skulle vara kul att klämma på en sån här klocka någon gång.

Av alla nya inlägg brukar jag spara dina recensioner till sist, på med kaffekanan och soffläge. Topprecension som vanligt. Gav mig lite nya tvångstankar. Som vanligt.

Bra och uttömmande recension, även om man kanske kunde sakna omdömen när den används som den är konstruerad för. I alla fall fantastiskt med en urtillverkare som hållit på sedan 1735 och vilken kvalitet! :) Jag tycker även kronograf FF-modellerna med skimrande blå urtavlan och månfaser är läcker men det är väl ändå originalet i svart och utan tryckknappar som är de mest karaktärsfulla.

Den här är inte så tokig den heller om man överser med dagangivelserna på franska. Fräckt med månfasangivelserna på nedersta subdialen. Konstigt annars att det alltid är detta vävda band och inget dykarmband.
300092_1446379271_square.jpg

Den här är inte så tokig den heller om man överser med dagangivelserna på franska. Fräckt med månfasangivelserna på nedersta subdialen. Konstigt annars att det alltid är detta vävda band och inget dykarmband.
Bandet är Sailcloth, BP FF satte den typen av band på kartan så snarare logiskt att de alltid visas på det bandet (som även lämpar sig för bad/dyk). :)

@yonsson Om du jämför känslan på handleden mellan JLC DSC och BP FF... går det att beskriva utifrån ett "vardagsperspektiv"? Fattar såklart skillnaden i storlek sett till millimeter, men bärs de väldigt olika? Anledningen till frågan är att jag hade en Big Pilot som jag till slut sålde för att jag inte kom överens med storleken. Gick över till fin-dykar-träsket och inhandlade en JLC DSC som ju är en fantastisk klocka. MEN... har aldrig riktigt kunnat släppa tanken på en FF... Funderar bara på hur den är att bära till vardags då jag har minnen av Big Pilot och svårigheterna att lyckas bära den med värdighet och komfort (Big Pilot som iofs hade det stelaste bandet jag någonsin testat... ett smidigare och tunnare band förändrar ju förmodligen allt?). Storleken i mm är inte allt, utan hur den känns på handleden är ju hela grejen. Hade t.ex en IWC Aquatimer som var 44 mm och som satt magiskt bra på handleden (gummi bör tilläggas).

@Shadyboy
JLCn är helt klart smidigare, upplevde att jag glömde bort den rätt fort på handleden. BP FF sitter kanon på mig och glider inte omkring men den är ju både bredare och tjockare så man märker att den är där på ett annat sätt. BP FF är även tyngre än JLC DSC. För att jämföra BP FF med något så tycker jag (vilket jag skrivit tidigare) att den sitter ganska exakt som en 300m SEIKO Tonfisk, provar du en sådan på ett bra band så får du en bra uppfattning om hur BP FF sitter.

Ska dock tillägga att jag tycker en 300m tonfisk sitter perfekt på mig, jag har inga som helst problem att bära en BP FF varje dag, har aldrig tagit av mig den för att den upplevts som osmidig. Men sammanfattningsvis så är JLCn smidigare.

@yonsson Känner igen det du säger om JLC. Den sitter helt sjukt bra... upphör liksom att existera tills man tittar på handleden. :) Ser i grunden inget problem med att få lite mer tyngd så länge klockan inte glider runt/hamnar snett (rätt passform på bandet är ju lite avgörande här också...). Tyngden ger ju närvaro och andas lite kvalitet på något sätt. Men det får ju inte slå över till att bli negativt. Ska se om jag kan hitta en tonfisk att testa om jag inte lyckas få möjlighet att testa en FF. Önskar så även att den även hade viklås som en del har på bilderna på nätet inkl. Aqua Lung-varianten (skillnaden mellan europeisk och amerikansk marknad kanske?), men man får kanske leva med vanligt spänne helt enkelt.

@yonsson Känner igen det du säger om JLC. Den sitter helt sjukt bra... upphör liksom att existera tills man tittar på handleden. :) Ser i grunden inget problem med att få lite mer tyngd så länge klockan inte glider runt/hamnar snett (rätt passform på bandet är ju lite avgörande här också...). Tyngden ger ju närvaro och andas lite kvalitet på något sätt. Men det får ju inte slå över till att bli negativt. Ska se om jag kan hitta en tonfisk att testa om jag inte lyckas få möjlighet att testa en FF. Önskar så även att den även hade viklås som en del har på bilderna på nätet inkl. Aqua Lung-varianten (skillnaden mellan europeisk och amerikansk marknad kanske?), men man får kanske leva med vanligt spänne helt enkelt.
Viklåset såldes bara till Aqualung vad jag vet, kanske även till de blåa kronograferna. Det går att köpa löst men kostar huggorm.

Bandgrejen är ju lite lurig i och med 23mm. 21mm upplever jag inte som något problem eftersom det finns sjukt många olika bra 22mm band man kan klämma dit, särskilt många bra 24mm band hittar jag tyvärr inte.

Är det nån som vet ifall det är nån extern tillverkare som gör dom här banden åt Blancpain. Skulle vilja ha ett sånt blått i rätt storlek till min Aqua Terra :) skulle vara så snyggt...

Är det nån som vet ifall det är nån extern tillverkare som gör dom här banden åt Blancpain. Skulle vilja ha ett sånt blått i rätt storlek till min Aqua Terra :) skulle vara så snyggt...
Det är det garanterat men vet inte vilken. :)
Testa maila Swatch group och fråga, det lär vara samma folk som gör Omegas band. Är det Hirsch kanske? (@Undersköterskan )

Mailade Omega och frågade om dom kunde tillverka bandet från den nya planet ocean serien så att den passar AT men dom "kunde inte" :banghead:
Du får hitta de som tillverkar bandet så går det säkert. Ska jag chansa så säger jag Hirsch, tycker mycket av det som säljs på Omega ser ut som Hitsch eller Rios. Testa maila Swatch group i STHLM och fråga.

Du får hitta de som tillverkar bandet så går det säkert. Ska jag chansa så säger jag Hirsch, tycker mycket av det som säljs på Omega ser ut som Hitsch eller Rios. Testa maila Swatch group i STHLM och fråga.
Tack för tipset.
Passar på att fråga. Visst är det gummi på insidan av sailcloth bandet som kommer med klockan? Och tar det väldigt lång tid för bandet att torka efter bad? :)

Tack för tipset.
Passar på att fråga. Visst är det gummi på insidan av sailcloth bandet som kommer med klockan? Och tar det väldigt lång tid för bandet att torka efter bad? :)
Tror det är någon typ av syntetiskt läder på insidan, har inte funderat nämnvärt på det. Tror det är uppbyggt som Hirsch "vattentäta" läderband, alltså med någon typ av skyddande över och undersida samt ett foder som inte tar till sig vatten. Hirsch har en fin förklaring på sin hemsida har jag för mig.

Har inte badat med mitt så vet inte hur fort det torkar, använder bara gummit nu.
Ett billigt och givetvis inte lika bra alternativ är Bradystraps Sailcloth.

Tillbaka
Topp