• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Blancpain Leman 2100 Ultra Slim

Scipio

Patek
2-Faktor
Ni vet hur det kan bli. Man tänker att man vill göra en riktigt övergripande recension. Det blir övermäktigt och därför ingenting. Därför blir den här recensionen lite lagom med några länkar så den som blir intresserad kan läsa vidare utan min hjälp. Efter decennier av olika klockor blev en Omega Seamaster Planet Ocean 45 mm med det tåliga 2500-verket bryggan mellan billiga klockor och de lite finare och mer välgjorda. 2014 gick jag in på Nymans ur och köpte min första Panerai Radiomir. En klocka som inte finns kvar i min ägo men som jag fortfarande känner mycket för. Efter det blev det några Rolex som jag inte saknar alls. Jag har de senaste 10 åren sökt brett och tyckt om de klockor som ingen annan ser, d.v.s. mainstreamklockor är inget för mig. Jag kan gå igång på allt från rassliga länkar i 1500-kronors vintage till finare märkens udda modeller. Nu blev det, slumpartat som det ofta blir, en modell som jag inte råkat på tidigare, en Blancpain Leman 2100 med vit tavla.

Först lite om Blancpain
Blancpain är ett av klockvärldens äldsta märken och en av få som aldrig tillverkat ett kvartsverk och aldrig kommer att göra det. Det sägs att när en Blancpain kommer på service är det en och samma urmakare som gör allt tills den är klar att återlämna till kund. Traditioner som inte är de mest industrieffektivaste men med en tradition och vördnad inför hantverk och klocka som gör Blancpain unik ända in i våra dagar. Jag går igång på sånt och är beredd att betala för den känsla av exklusivitet som det ger. Ingen jämförelse i övrigt men lite samma känsla får jag av mitt senaste tillskott, prestigevintagemärket Gallet som är ännu äldre. När jag får den känslan, som inte delas av andra då få vet så mycket om dessa märken, känner jag att jag är hemma med mina klockor.

Blancpain Leman Ultra slim, ref 2100-1127-53B
Modellen kom 1994. Mitt exemplar är från september 1995 enligt svar från Blancpain. Den är 38 mm. Modellen finns med flera olika komplikationer som kronograf, gmt, evighetskalender, månfas, flyback m.m. eller som min med timme/minut/sekund som är i mitt tyckte den renaste tavlan, inte nödvändigtvis den vackraste. Modellen har skruvad krona och skruvat baklock och klarar WR på 100 m / 10 atm. Urverket är ett tunt Frederic Piguet, caliber 1150/1151 som också kallas för 100h (hundred hours) för den har en power reserve på ca 4 dygn. Detaljarbetet är av riktigt fin kvalitet och en sommardag poppar tavla, index och visare så man blir alldeles hänförd.

Jag tror de sista modellerna kom ut runt 2015. Då var de 40 mm. Många vet nog om det som drar ner intresset för den här modellen, att det är en av Putins favoriter. Han brukar synas med modellen Leman Aqua Lung vars hela boett och bezel är i borstat stål. Leman kan man hitta från ca 40000-200000 kr. Kanske ännu högre om man jagar ädelmetallerna platina, vitguld eller gulguld. Rosé finns också men den är mer åt gult än dagens roséguld som innehåller mer koppar och annat krafs.

Min bedömning efter några månaders användning
Det känns att det här är riktig kvalitet. Det känns i allt från att ställa tiden, urverkets tickande, detaljer, fokus på horologi framför design etc, men det roligaste är nog användarvänligheten. Läsbarhet har alltid varit en viktig issue för mig när det kommer till klockor men också hur de kan dressas upp och ner. Original kom de på ett svart eller brunt alligator och då upplevs den exklusiv. En del kom också på länk varav två olika länkar förekommer. Jag har den på ett svart tropic gummi oftast och då blir den en badklocka på sommaren. Jjag behöver aldrig vara rädd för att bli rånad då få ser vad det är på lite håll. Den poppar inte på uppmärksamhet och är ingen statussymbol på samma sätt som en mainstreamklocka. Därför gillar jag den för jag vet och det räcker.

Lite data
Höjd 10 mm
Bandbredd 20 mm
Safirglas
automatiskt verk
Lysmassa: tritium


Här är en bra blogg som tar upp de flesta modeller men inte alla. Observera att bloggen innehåller 3 avsnitt.

https://blancpainblog.com/timepieces/flashback-the-2100-ultra-slim/

1. https://blancpainblog.com/timepieces/flashback-blancpain-leman-series/
2. https://blancpainblog.com/timepieces/the-blancpain-leman-series-part-2/
3. https://blancpainblog.com/timepieces/flashback-the-leman-series-part-3/


Här är ett foruminlägg som berättar mer om Blancpain och om Leman-modellen

Skärmavbild 2022-07-02 kl. 14.19.44.png


Om jag rekommenderar modellen? Absolut, ingen kommer att bli besviken, i varje fall inte om man tänker som jag och gillar äkta vara med kompromisslös kärlek till horologi.

IMG_3648.JPG
IMG_3342.JPG
IMG_3361.JPG
IMG_2871.JPG
IMG_3058.JPG
IMG_3379.JPG
IMG_2573.JPG
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack, det får sitta på i sommar men till hösten när jag också börjar dressa upp mig byter jag till ett brunt alligator.
 
Senast ändrad:
Topp