Casio OCEANUS OCW-S100-1AJF
Ett uppskattat inslag på Klocksnack och som jag speciellt uppskattar är klockrecensioner. Känner nu, efter att ha hängt här i tre år, att det är dags att ta mod till sig för att själv skriva en recension. Ber om ursäkt på förhand för att mina bilder inte är av högsta kvalité, men dom får duga. Jag måste erkänna att det känns lite läskigt att skriva en egen recension, men man måste börja någonstans
Jag har haft klockan sedan februari i år (2019) och har använt den i stort sett varje dag sedan dess. De klockor jag ägde när denna förvärvades har succesivt sålts av under de sju månader som gått, på grund av utebliven handledstid.
Enligt Casio är klockan 41,5 mm, men många hävdar att den är närmare 39 mm, vilket även jag upplever den som att vara. Lugg till lugg mäter jag till 46 mm men då första länkbiten är en hane så sticker denna ut vilket gör att totala längden blir 49 mm. Dock på grund av vinkeln så kröker länk och klocka fint runt en liten handled, som i mitt fall är 15.5cm.
Klockan synkar automatiskt, via radiosignal, tiden varje natt. Det går även att manuellt starta en synk. Det finns förutom kronan en "dold" knapp och en synlig knapp. Kronan sköter bland annat val av tidzon samt ställa klockan manuellt och manövreras genom rotation samt att agera trycknapp. Den synliga knappen används bland annat för att se om automatisk synk har genomförts samt för att manuellt genomföra en synk. Det är väldigt lätt att byta tidszon vid tex resa.
Som jag förstår det så tillverkas boetten i Grand Seikos lokaler, där den även poleras.
Specifikationer
Material – Titanium, både boett och länk
Modul - 5235
Mått – 45,7×41,5×10,5mm
WR - 100m
Glas – Safirglas
Vikt – 90 gram
Pris – ca 500 USD, endast tillgänglig i Japan (JDM)
Funktioner
Tidsinställning via radiossignalmottagning
Solcellsladdat batteri
Justering av visarna, om de skakats ur läge
29 Världstider
Batterinivåindikation
Batterisparläge
Casios hemsida: https://products.oceanus.casio.jp/_detail/OCW-S100-1A/
Manual på engelska: http://support.casio.com/storage/en/manual/pdf/EN/009/qw5235.pdf
Och lite handledsbilder
Bild på clasp, där justering av storlek samt halvlänk och hellänk tydligt syns.
Summering
Det jag gillar extra mycket är att det är en ren tavla, inte en massa onödig text. Poleringen, som jag upplever helt fantastisk. Solcellsladdning samt radiosynk av tiden.
Det som jag inte gillar är att man inte kan använda andra armband då länk mer eller mindre är integrerad (finns säkert något bra term för det). För en som är van vid Seiko lume lyser denna knappt alls. Länken är snål att justera med endast två justeringshål i spännet, dock finns det halvlänkar, men några fler "micro-justeringar" hade varit önskvärt.
Som helhet upplever jag klockan som grym, den är för mig en fullträff utifrån mina krav och behov. Eftersom den endast används på länk medför det att jag absolut har behov av både en dykare och en beater, vilket jag ser som positivt
Senast ändrad: