• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Casio OCEANUS OCW-S100-1AJF

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
3910A229-6323-4F24-8ABC-07DB9DE7FB9E_1_201_a.jpeg

Casio OCEANUS OCW-S100-1AJF

Ett uppskattat inslag på Klocksnack och som jag speciellt uppskattar är klockrecensioner. Känner nu, efter att ha hängt här i tre år, att det är dags att ta mod till sig för att själv skriva en recension. Ber om ursäkt på förhand för att mina bilder inte är av högsta kvalité, men dom får duga. Jag måste erkänna att det känns lite läskigt att skriva en egen recension, men man måste börja någonstans ;)

Jag har haft klockan sedan februari i år (2019) och har använt den i stort sett varje dag sedan dess. De klockor jag ägde när denna förvärvades har succesivt sålts av under de sju månader som gått, på grund av utebliven handledstid.

27A47C32-7FB5-4375-B74B-F84EEE547DA8_1_201_a.jpeg

Enligt Casio är klockan 41,5 mm, men många hävdar att den är närmare 39 mm, vilket även jag upplever den som att vara. Lugg till lugg mäter jag till 46 mm men då första länkbiten är en hane så sticker denna ut vilket gör att totala längden blir 49 mm. Dock på grund av vinkeln så kröker länk och klocka fint runt en liten handled, som i mitt fall är 15.5cm.

Klockan synkar automatiskt, via radiosignal, tiden varje natt. Det går även att manuellt starta en synk. Det finns förutom kronan en "dold" knapp och en synlig knapp. Kronan sköter bland annat val av tidzon samt ställa klockan manuellt och manövreras genom rotation samt att agera trycknapp. Den synliga knappen används bland annat för att se om automatisk synk har genomförts samt för att manuellt genomföra en synk. Det är väldigt lätt att byta tidszon vid tex resa.
Screenshot 2019-10-17 at 16.11.18.png


033E7FB8-367B-4C19-85F5-AF426EB62BB6_1_201_a.jpeg

Som jag förstår det så tillverkas boetten i Grand Seikos lokaler, där den även poleras.


Specifikationer
Material – Titanium, både boett och länk
Modul - 5235
Mått – 45,7×41,5×10,5mm
WR - 100m
Glas – Safirglas
Vikt – 90 gram
Pris – ca 500 USD, endast tillgänglig i Japan (JDM)



Funktioner
Tidsinställning via radiossignalmottagning
Solcellsladdat batteri
Justering av visarna, om de skakats ur läge
29 Världstider
Batterinivåindikation
Batterisparläge


Casios hemsida: https://products.oceanus.casio.jp/_detail/OCW-S100-1A/
Manual på engelska: http://support.casio.com/storage/en/manual/pdf/EN/009/qw5235.pdf


0A0F0677-BE4C-4F03-ACC8-8F350E2F918B_1_201_a.jpeg

Och lite handledsbilder
F07A363F-45D5-49E5-85F3-3FBDC255D2BF_1_201_a.jpeg


BD8AA017-07F4-470C-8A38-DFED1B2F50DD_1_201_a.jpeg

Bild på clasp, där justering av storlek samt halvlänk och hellänk tydligt syns.


Summering
Det jag gillar extra mycket är att det är en ren tavla, inte en massa onödig text. Poleringen, som jag upplever helt fantastisk. Solcellsladdning samt radiosynk av tiden.

Det som jag inte gillar är att man inte kan använda andra armband då länk mer eller mindre är integrerad (finns säkert något bra term för det). För en som är van vid Seiko lume lyser denna knappt alls. Länken är snål att justera med endast två justeringshål i spännet, dock finns det halvlänkar, men några fler "micro-justeringar" hade varit önskvärt.

Som helhet upplever jag klockan som grym, den är för mig en fullträff utifrån mina krav och behov. Eftersom den endast används på länk medför det att jag absolut har behov av både en dykare och en beater, vilket jag ser som positivt ;)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag kan fylla på med lite bilder på denna vackra klocka om det är ok för dig? Fin recension. Jag gillar den också skarpt och råkar ha på den idag.
DSC_0014-2-01.jpeg
DSC03092.jpg
2019-01-24 03.24.41 1.jpg
DSC_0042.jpg
Vet du om modellen är på utgående? Jag såg den i varje monter när jag var i Japan, men jag har uppfattat det som att den slutat nyproduceras. Kan ha fel...
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för den! Som du säger, det är alltid kul att läsa recensioner och någon stans måste man börja :)
Några reflektioner som du kanske kunde ta med... Den "integrerade länken", hur bred är den vid låset samt uppe vid boetten? Kom den med några halvlänkar eller är det bara hellänkar och hålen i låset man kan justera den med? Funktionerna styrs via sekundvisaren och olika knapptryck? Hur funkar det, och tycker du det är enkelt att göra olika inställningar?
Jag tror titanet har någon hårdhetsbehandling, verkar den klara sig ifrån repor bättre än andra?
Kanske även en bild på låset?
Grattis till en skit cool klocka :cigar:

Nu är recensionen uppdaterad med lite mer information :)
 

Eidolon

Omega
Svårt ha-begär på den här klockan... Jag har lyckats skjuta upp köpet i två år nu, men snart går det inte längre. Tack för recensionen!
 

Eidolon

Omega
Vad jag hört har den ersatta av den nya bt stål varianten. Minns inte vad den kan heta. T200 kanske? Den är även något större än upplevda 39 mm.
Det stämmer, modellen som recenseras har ersatts av OCW-T200S. Den nya modellen har lite annat utseende och Bluetooth-synk. OCW-T200S görs i vanligt rostfritt och alltså inte längre titan.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det stämmer, modellen som recenseras har ersatts av OCW-T200S. Den nya modellen har lite annat utseende och Bluetooth-synk. OCW-T200S görs i vanligt rostfritt och alltså inte längre titan.
Fattade det som att de ska gå parallellt?
T200 är fantastiskt fin, synd att det inte är titan.
Och ja, @BarbaBaba , denna här har också varit på min radar...
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
fullsizeoutput_15bd.jpeg

Nu har jag strax haft den i min ägo i ett år och kan meddela att det är den enda klockan jag använder, med undantag för en G-Shock som jag använt en handfull gånger (av oklar anledning dock). Jag tycker denna Oceanius passar lika bra i skogen, i kajaken och till kostymen. En riktiga allround klocka, GADA, med andra ord.
Bilden är från dagens lunch i skogen :)
 
Senast ändrad:
Topp