• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Casio WSD-F30 Protrek Smart

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
8E18D71B-3693-4067-9032-4346E7B6EE9B.jpeg

Casio Protrek Smart WSD-F30 är tredje versionen av Casios smartklocka. Den har ABC-sensor, samt blåtand, wi-fi och GPS. Detta är den första versionen av klockan som har möjlighet att få en bred lansering på den svenska marknaden. Operativsystemet är Googles ”Wear OS”, tidigare namnet för samma operativsystem var Android Wear.


I dagsläget säljs den i Sverige enbart av Klockmaster Globen och Klockmaster på Gotland. Tredje versionen är mindre än de två tidigare versionerna och priset är 5998kr. Klockan finns i tre olika färger.


Klockan som klocka
7A9CD5FD-F19B-442F-831F-458A66D4197C.jpeg
DE406F3F-0D6C-4F91-A4B8-7273D3E178B8.jpeg
D6F8E1A3-F9E2-4B3C-8F6A-8FBE5A197327.jpeg

Jag inbillar mig att de som väljer just en Casio Protrek framför en annan smart klocka med liknande funktioner gillar just Casio, eller att köparen är lite motvalls och inte vill köpa en modell som ”alla andra” har. Personligen gillar jag verkligen klockans GShock-liknande utseende och hur den sitter på armen. Den är givetvis stor men den är lätt som en fjäder och bandet med integrerat kolfiber är mycket bekvämt. Klockans WR är 50m vilket innebär att den går att använda till dusch, bad mm.


Skärmar
DF8BE9B7-8823-4388-8172-340062C1D8A0.jpeg

Klockan har två överliggande skärmar. En LCD-skärm för vanlig tidsvisningen (som kan ha både negativ och positiv visning), samt en OLED-skärm med touchfunktion. OLED-skärmen tänds antingen när klockan lutas (går att stänga av), när du trycker på skärmen, eller när du använder någon av funktionsknapparna. Touchfunktionen är väldigt smidig och fungerar med handrörelser och tryck. När de smarta funktionerna inte används återgår klockan till att använda LCD-skärmen för att spara batteri. Färgåtergivningen är helt OK på OLED-skärmen och LCD-skärmen som givetvis är monokrom kan visa tiden i positivt eller negativt färgläge. Det går att justera ljusstyrkan på båda skärmarna.

18B1F6C7-598F-477C-973A-B31B82640652.jpeg

Läsbarheten är över förväntan på LCD-skärmen oavsett om skärmen används i positivt eller negativt läge.


Batteritid
ABD8B3FC-376E-43B8-A3B4-A19372DCB756.jpeg
37F58473-F08F-4B31-97CE-F2BB8168D2E3.jpeg
BD7B5B8D-CE3D-4B68-92F3-77AEE2BA36ED.jpeg

Batteriet laddas med sladd via en magnetisk kontakt på sidan av boetten. Batteritiden uppges vara 3 dygn men jag har testat den under några veckor utan att ens använda kartfunktionen, trots det hamnar batteritiden på 1-2 dygn. Räkna alltså med att du behöver ladda klockan minst varannat dygn om du använder klockan enbart till notiser och du kommer behöva ladda den varje natt om du är ute på vandring eller använder de mer batterikrävande funktionerna. Det tar cirka 2 timmar att ladda klockan från 30% till 100% via en någorlunda medioker USB-hubb och den medföljande kontakten. Den smidiga lösningen med USB-möjlighet gör att det går att ladda klockan via en powerbank vid längre vandringar/resor.

Casio är kända för att ha väldigt smarta batterifunktioner. När batteriet är dött på denna klocka dör inte hela klockan, den blir istället en ”dum” klocka som enbart visar tid. Därefter räcker batteriet ytterligare några dygn (cirka en vecka vid test). Ganska smart och väldigt uppskattat när man glömt att ladda klockan.


Funktioner
D97824BF-6471-4E1D-A342-FA2E582B41F3.jpeg

Det skulle ta en evighet att lista samtliga möjliga funktioner så här kommer en sammanfattning av funktioner och funktionalitet. Alarm, timer, hitta telefonen mm finns givetvis som standard. Snabbstyrning för musik dyker upp automatiskt om klickan spelar musik via exempelvis Spotify.

Notiser - Notiser för mail, sms, whatsapp, möten, inkommande telefonsamtal och spel fungerar smärtfritt och är lättlästa. Notisen dyker upp automatiskt och klockan vibrerar. Det går att svara på telefonsamtal via klockan men det går inte att svara på sms via klockan.

Tool - Här visas den information som är kopplad till ABC, alltså altimeter (höjdmätare) barometer och kompass. Det finns massa olika displayer av i princip samma information.


Appar och kompatibilitet
Det går att ladda ner appar i Google Play och skicka dem till klockan. Det är dock omständligt. När du ska ladda ner en app i telefonen möts du oftast av meddelandet ”du har inga kompatibla enheter”, vilket gör att man ger upp efter att ha testat om olika favoritappar är kompatibla. Det är enklare att installera appar direkt via klockan. Där är alla kompatibla appar listade i klockans meny men menysystemet gör det svårt att hitta bra appar. Utbudet är skralt men det finns exempelvis YR.no och kalkylator.


GPS
GPSen uppdaterar positionen en gång/min i bästa läget. Registrering av position sker bara i aktivt läge. All data från vandringar, cykling, paddling, skidåkning mm lagras i klockan under pågående aktivitet och sammanfattas efter aktiviteten.

Detta borde vara klockans mest användbara funktion och jag såg verkligen fram emot att dra ut och cykla i skogen för att senare kunna se hur jag cyklat i Strava, att kunna Att lämna telefonen hemma och att ändå kunna se nuvarande position direkt på klockan. Men nej, det går inte eftersom varken Trailforks eller Strava är kompatibelt med klockan i kombination med en IPhone i Sverige. Varför vet jag inte men det är givetvis väldigt störande, speciellt eftersom man via vissa hemsidor och youtube tror sig veta att det går. Den långsamma positionsuppdateringen gör även att man inte kan ta tiden på olika spår när man springer/cyklar via GPSen.

Bikemap som är den förinstallerade appen för cykelkartor är tyvärr kass i GBG. Den visar inte cykelvägar i mitt närområde och den visar inte cykelverkstäder, pumpstationer eller dylikt. Den visar helt enkelt en karta. Den visar inte heller korrekt position och visar exempelvis att jag rört mig 280m efter att jag startat och stoppat inspelningen trots att jag stått stilla hela tiden.

Som den sanna testare jag är så gav jag mig även ut på en cirka 15km lång promenad i skogen.

Klockan och telefonen visade olika sträckor vilket är hyfsat vanligt när man kör med två olika GPSer samtidigt, det anmärkningsvärda är dock att telefonen visade att rutten var 13.4km lång medan både min telefon och de andra vandrarnas GPSer hade registrerat 15km. Det gick inte heller att se korrekt plats på kartan (som bara visade rutten men inget runtomkring), vilket var störande. GPS-funktionen måste även ha krävt mycket processorkraft för klockan blev extremt långsam under spårningen. När jag hade promenerat färdigt försvann datan från promenaden in i klockan. Historiken går därefter att plocka fram och som bäst att exportera till Google Drive.


Sammanfattning
D6F8E1A3-F9E2-4B3C-8F6A-8FBE5A197327.jpeg

Jag har länge sett fram emot att testa denna klocka och mina erfarenheter av smarta klockor är i princip obefintliga. Initialt var jag väldigt nöjd med klockan och tyckte den var allmänt cool, bekväm och praktisk, som en smartare GShock.

5E07846F-E324-40A9-B973-F3852F6B4E3F.jpeg

Detta är en klocka för dig som vill ha smarta notiser och enklare aktivitets-spårning i en snygg förpackning och nöjer dig med det. Om du däremot vill kunna använda dig av Strava eller Trailforks är detta inte klockan för dig. I och med att kompatibiliteten saknas är du begränsad till klockans system och GPS-uppdatering en gång/minut.

Något som jag däremot uppskattar oväntat mycket är touchdisplayen och färgskärmen, funktioner som helt saknas på konkurrerande modeller från exempelvis Garmin.

För rykten om framtida modeller, lyssna på E10 av podden Two Watch Guys.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen och bra bilder. Sjukt bra betraktningsvinkel på displayen.
Trist att den ändå får betraktas som rätt buggig och dessutom inte är speciellt exakt om man ska ut och vandra.
Jag har heller ingen erfarenhet av smarta klockor men blir det nån i framtiden så får det bli en Casio version (med bättre batteritid och funktioner som fungerar)!
 

vonhall

Rolex
Tack för en bra recension!
Hade version 2 ett tag. Visste faktiskt inte vad jag skulle ha den till så den såldes efter någon dag igen. Hade den haft pulsmätning samt fungerat som träningsklocka så hade den varit perfekt. Som det nu är så vet man inte vad syftet är med klockan. Har även Apple watch 4 samt Fenix 5 och dem klockorna slår Casion på alla punkter förutom utseendet!
 
Topp