• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Certina DS Action 38mm

Phenixfox

Omega
Det var direkt i början på semestern som det hände. Jag har länge velat köpa en dykare som passar mina relativt smala handleder på att 16,5cm, men utbudet har inte varit gränslöst precis. När min bättre hälft ville gå in på Hemtex passade jag själv på att slinka in på ett Klockmaster. Jag tittade utan något direkt mål. Ibland är det roligt att bara titta på klockor utan att vara ute efter något. Och definitivt roligare än Hemtex. Men det skulle förändras snabbt.
Där, i tre olika färgvarianter, satt Certinas nya DS action modell. Svart, blå och grön. Coin bezel, kronan signad med DS symbolen och med den förtroendeingivande sköldpaddan på baksidan. Och mindre. Närmare bestämt 38mm. Den gröna fångade mitt intresse direkt. Just där och då hann jag inte prova något men klockorna liftade med tankarna hem och inspirerande till googlande och youtubande.
Två dagar senare kliver jag in på Bergströms ur i Uppsala och ber om att få prova en DS action. De har bara den blå och svarta, inte den gröna som jag är mest intresserad av men de har en modell i tvåton (guld och grön bezel och svart urtavla).
Kan jag ha en klocka i tvåton? Ja, kanske. Prova är ju gratis tänker jag och resten är historia. Klockan satt på armen på väg ut i butiken och klockan jag hade med mig hamnade i certina lådan och har inte fått se handleden sedan dess.
Den nya DS action modellen mäter 38mm, ca 45mm tvärsöver mellan bandhornen och sitter som en smäck på min handled.
Centerlänkarna, visarna, ringarna runt markeringarna på urtavlan är guld PVD. Den gröna färgen på ringen skiftar från nästan svart till smaragdgrön-ish. Armbandet är bekvämt och det ingår några halvlänkar för att få till bra passform. Länkarna är något formade (böjda), tänker att det är en av anledningarna till att armbandet sitter så skönt.
Urtavlan är lackerad svart och suger åt sig solen när man är ute. Guldet och det gröna kommer till sin rätt i de flesta ljus och skänker en exklusiv känsla. Tvåtonen drar till sig uppmärksamhet. Det här är en av få klockor jag haft där jag märker hur folks blickar dras till armen mer än en gång.
Safirglaset är reflexbehandlat på insidan. Fjädern är certinas Nivachron som ska vara okänslig för magnetism och inte påverkas av värme och kyla, och därmed ge mer pålitlig gång. 80h reserv känns mer än gott nog och i hjärtat tickar så klart ett ETA verk. Mitt exemplar har efter två veckor på armen ett snitt på 1,5s /dag. Nöjd med det är en underdrift. De recensioner jag läst och sett har talat om runt +5s /dag.
38an följer sina större kusiner i design men skiljer sig med coinkanten på bezel som andas retro. Datumet är tillbaka till klockan 3 vilket jag personligen gillar bättre. Klockans svaga punkt enligt mig är spännet. Det är helt ok men här hade jag gärna sett något lite vassare. Men visst det skulle ha drivit upp priset (men jag hade nog gärna betalat det). Det finns bara två mikrojusteringar och det känns lite snålt men nu har jag turen att inte lida av det. Kanske hade jag velat ha en keramisk ring också men det är ingen dealbreaker för mig.
Det här är en klocka helt i min smak. Enligt mig har Certina satt bollen i krysset i den här prisklassen och nya DS action ger mycket pang för pengarna.
 

Bilagor

  • CA87C51E-0298-4247-B950-7EC73642A00C.jpeg
    CA87C51E-0298-4247-B950-7EC73642A00C.jpeg
    485.6 KB · Visningar: 257
  • AA696689-A5CF-418A-8A56-2A075A19EAF1.jpeg
    AA696689-A5CF-418A-8A56-2A075A19EAF1.jpeg
    392 KB · Visningar: 241
  • 09ED9EF4-09C1-4F5D-8E5E-6922482B8F5C.jpeg
    09ED9EF4-09C1-4F5D-8E5E-6922482B8F5C.jpeg
    339.3 KB · Visningar: 220
  • 44D24F11-C05D-422E-86A9-E0B04BA0A0C1.jpeg
    44D24F11-C05D-422E-86A9-E0B04BA0A0C1.jpeg
    483.5 KB · Visningar: 242
Senast ändrad:

Duppe

Breitling
Håller 100% med!
Införskaffade mig den blå i tvåton (Special Edition) och är sjukt nöjd med den!
Perfekt passform för oss med lite smalare handleder!
 
Senast ändrad:

enilssonrios

Breitling
Slog till på den med grön urtavla. Referens C032.807.11.091.00. Tyvärr så stannade den efter ett par dagar. Gick ej att skruva eller skaka igång så skickade tillbaka som reklamation och hoppas på att få den utbytt eller reparerad efter kontroll på verkstad. Men håller med om perfekt size plus kul med powermatic (undantag för de ex ja fick) 😅

Otroligt surt att inte få bära klockan på ett tag nu, längtar tills den kommer hem till mig igen!
 
Bra recension, kanon klocka men en sak som stör något förbannat är att lug to lug blir så bred på denna klocka. Blir 52mm nästan :(
 

Styrchen

Omega
Bra skrivet! Har själv kikat till och från på denna modell. Hur tycker du att pläteringen har hållit upp efter ett tag?
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Tack för recensionen!
Vad är det du inte gillar med spännet? och visst har de kvar snabbförlängningen i länken?
Har haft 42mm modellen, också med datum kl 3. Spännet på den var enligt mig riktigt bra, med oändligt med microjustering.
 

DrKlocka

Audemars
Tack för recensionen!
Vad är det du inte gillar med spännet? och visst har de kvar snabbförlängningen i länken?
Har haft 42mm modellen, också med datum kl 3. Spännet på den var enligt mig riktigt bra, med oändligt med microjustering.
Snabbförlängningen finns inte, bara på den större varianten. Kan tycka 42mm har en mer gedigen kvalitetskänsla på länken.
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Syftade på den han visar upp på 5:55, på 42an var den visserligen betydligt bättre då den var mer eller mindre steglös.
Men jag kan hålla med dig om att spännet ser rätt B ut i jämförelse mot resten av klockan.
Oavsett är jag väldigt sugen på en i svart!
 

DrKlocka

Audemars
Syftade på den han visar upp på 5:55, på 42an var den visserligen betydligt bättre då den var mer eller mindre steglös.
Men jag kan hålla med dig om att spännet ser rätt B ut i jämförelse mot resten av klockan.
Oavsett är jag väldigt sugen på en i svart!
Jaha, du menar alltså dykförlängningen? Ja den finns.

I övrigt är jag nöjd med min, har inga problem med kvaliteten även om den större känns bättre. Förväntar mig inte mer för det priset.
 
Topp