• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor

Jag äger en Rolex Explorer referens 214270 MKII och då 39mm är en perfekt storlek för min handled så kände jag att det vore kul att ha några natoband att kunna variera utseendet med. Rolex Explorer har 20mm mellan luggarna och det är även en storlek/bredd på band som passar många av mina andra klockor. Då jag var ytterst tveksam till att besöka den lokala "internet-grosshandlarn" där det annonseras "cheapest nato" etc etc så började jag vidga mina vyer och försöka hitta band av högre kvalitet och gärna med lite historik. Efter många timmar på Google och diverse forum hittade jag band från klocktillverkaren Cabot Watch Company eller CWC som de också kallas och de har ett extremt bra track-record med att förse Brittiska armén och flottan med både klockor och natoband. För mig personligen var det extra viktigt att spännen och all hårdvara håller en erkänt bra kvalitet och det skadar inte att de är stress-testade av militärer heller. Natoband för mig är om man vill ha en militär-inspirerad look och då ska det inte fejkas med billigt skit från eBay. På CWCs hemsida säljer de även Phoenix banden som kanske räknas som de riktiga original natobanden men efter lite efterforskningar av diverse reviews så visade det sig att majoriteten föredrog CWCs egna natoband så det fällde mitt avgörande. Då jag fick beslutsångest av alla färgval så bestämde jag mig för att slå till på 7 st. CWC band i olika färger varav två stämplade med "nato stock nr." Om man vill ha stämpeltryck så går det endast i färgerna "grey", "vintage grey" och "green". (de jag valde med stämpeltryck är de som faktiskt får mest handledstid)


Köpställe: https://www.cwcwatch.com/collections/cwc-nato-watch-straps/products/cwc-nato-watch-strap
Pris: £9.49/st. (mängdrabatt finns)
Tillval: Stämpeltryck med nato stock nr och pil +£0.99
Totalt pris:
(inkl. moms och frakt) £87.36 GBP
Leveranstid:
1.5 vecka

Summering: Jag har äger en hel del olika natoband från olika tillverkare och även om CWC banden kanske upplevs som lite hårda i början så blir de extremt mycket bättre efter en tids användning. Hårdvara som spännen mm håller en extremt hög kvalitet och jag gillar att det även finns i tillval i mattsvart för en ännu hårdare look. Jag hade föredragit aningen tätare avstånd mellan hålen men det är ingen dealbreaker för mig. Jag gillar även att de finns i två olika nyanser av grått (grey, vintage grey) och med tanke på alla färgkombinationer som finns samt möjlighet till stämpeltryck samt den övergripande kvalitetskänslan gör att jag ger CWCs natoband 9.5 av 10 i betyg.

För och nackdelar:
+ övergripande kvalitet (nylon, spännen)
+ färgkombinationer
+ möjlighet till stämpeltryck
+ möjlighet att välja svart spänne
+ pris
+ utseende
+ referenser
+ längd på bandet

- avstånden mellan hålen kunde varit aningen tätare

Avslutningsvis en bildkavalkad:

IMG-6934.JPG

IMG-6910.JPG

IMG-6912.JPG

IMG-6914.JPG

IMG-6917.jpg

IMG-6919.JPG

IMG-6920.JPG

IMG-6921.JPG

IMG-6925.JPG

IMG-6927.JPG

IMG-6929.JPG

IMG-6931.JPG

IMG-6932.JPG

IMG-6933.JPG


 
Senast ändrad:

Popolino

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för recensionen, upplevde att mitt var extremt styvt. Läste att du upplever att det mjuknar efter en tid. Blir med andra ord till att plocka fram det igen.
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Topp!
De är mina favorit NATO band! De bästa jag har testat. Gillar styvheten.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Skönt att du tagit dig tid att forska lite! Bra info och input. Ska bara fixa en natokompatibel klocka!
 

Alexanderski

Breitling
Bra recension och instämmer på typ alla punkter. Har du lust att göra en "slit uppdatering" :p ? Jag har precis börjat bära ett band och tycker det känns super, men är orolig för kvalitén då Phoenix banden verkar brytas in väldigt fort och blir väldigt "gängliga" typ. Känns dock som att dessa är robustare med tanke på att de är tjockare.
 

Cashmiri

Omega
2-Faktor
Bra skrivet! Just bra kvalité på hårdvaran tycker jag är viktigt, som tidigare nämnt hade det varit intressant med en uppdatering för att höra hur grejerna håller sig :)
 
Topp