• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Recension: Grand Seiko SBGX261

Tack för en bra recension! De som dyker upp på köp o sälj ryker snabbt så onekligen en populär klocka. Jag gillar idén med en kvarts klocka man kan plocka upp när som helst till vad som helst som denna.

Fina bilder, kanon klocka med oslagbart quartz urverk som jag själv äger.
Mina två minus är: avsaknad av justering av länk och bristen på lum.. Det sistnämnda får man dock leva med då index markeringarna är sjukligt fina.

Fick upp ögonen för den här modellen efter Andrian Barkers recension och efter din blir man bara ännu mer sugen! Känns som ett fynd att man kan ta del av zaratsu-poleringen för det här priset, som du skrev är det inte vilket kvartsverk som helst, som gör även verket intressant, och väldigt smidigt1
För 14-18 tusen som man kan få tag i den här på köp&sälj ibland känns det givet, kommer hugga nästa!

Fina bilder, kanon klocka med oslagbart quartz urverk som jag själv äger.
Mina två minus är: avsaknad av justering av länk och bristen på lum.. Det sistnämnda får man dock leva med då index markeringarna är sjukligt fina.
Ja, jag håller med dig om första. Enkel justering av länken vore inte dumt. Trots att jag tycker om urtavlan så hade jag inte sagt nej till någon diskret detalj på den undre halvan av urtavlan. Kanske ett smeknamn till klockan på japanska.

Fick upp ögonen för den här modellen efter Andrian Barkers recension och efter din blir man bara ännu mer sugen! Känns som ett fynd att man kan ta del av zaratsu-poleringen för det här priset, som du skrev är det inte vilket kvartsverk som helst, som gör även verket intressant, och väldigt smidigt1
För 14-18 tusen som man kan få tag i den här på köp&sälj ibland känns det givet, kommer hugga nästa!
Kan bara instämma! Lycka till ⭐

1000009714.jpg

I grunden gillar jag iden att anpassa sig efter situation och ha några alternativ att välja mellan. Det blir liksom lite roligare då. Med variationen alltså. Men lika mycket uppskattar jag det som fungerar i alla situationer. Det som är gediget och solitt. Beständigt år efter år.

Jag har krälat runt i dykarträsket hos både Seiko och Omega. Jag har testat fina retroklockor som man kan använda utan att få en panikångesattack om man råkar stöta i den. Jag har trånat efter stilrena Datejusts för jobbet som visserligen skulle spränga plånboken. Men nej, jag har inte riktigt hittat hem.

Jag har länge sökt "klockan" med stort k. En som åtminstone bäras i många, om inte alla sammanhang. Och så för ett år sedan kom jag över den. Grand Seiko sbgx261.

1000009729.jpg

1000009709.jpg

Grand Seiko sbgx261

Den har kallats "Plain Jane" och beskrivs av många som enkel, lite intetsägande och tråkig. Vid första anblick kanske så är fallet. Men den har växt på mig och under huven döljer sig något som är långt ifrån enkelt, Grand Seikos 9F quartzverk.

1000009704.jpg

1000009724.jpg

Jag är inte så brydd i tekniska detaljer och specifikationer. Helt ärligt vill bara att grejer fungerar. Länge och konsekvent. Och det kan man säga 261:an checkar av. Quartzverket håller tiden +-10 sekunder per år. Per år! Det är mindre än en sekund per månad. Det är en felmarginal jag kan leva med. Och det finns en trygghet i det. Oavsett när jag plockar upp klockan är tiden mer eller mindre densamma.

Det där konsekventa återkommer i fler detaljer i klockan. För varje sekund som tickar så låser 9F verket sekundvisaren perfekt över sekundmarkörerna, varje gång. Och efter ett år med klockan väntar jag fortfarande på att den ska missa med någon millimeter, men inte.

Klockan är 37 mm i diameter. För mig med 17,5 cm handled är den perfekt. Trots dess slimma design så bärs den större.

1000009728.jpg

1000009727.jpg

1000009710.jpg

Du som gillar lysmassa kommer bli besviken. Klockan har inte en endaste klick av det. Däremot är alla visare och markörer polerade på japanskt vis, zaratsupolerade. Och mitt i natten, utan särskilt mycket ljus, reflekterar markörerna och visarna ljuset riktigt bra.

1000009702.jpg

Så här på ettårsdagen är nog nästa steg att köpa ett läder. Tror den skulle trivas bra med det. Dela gärna dina erfarenheter om 261:an om du haft en ☺️

Tack för en fin recension, väldigt bra bilder! Har länge varit sugen på en fin quartz och det blir väl egentligen bättre än GS. Denna är nu högst på listan.

Väldigt fin, äger själv en och är mkt nöjd.
Valde mellan den och royal steel 36 men valet föll på GS den gången, ville ha quartz.
Eller egentligen vill ja ha rs36 också men kanske lite onödigt att ha två så lika klockor, eller? 🙂

Väldigt fin, äger själv en och är mkt nöjd.
Valde mellan den och royal steel 36 men valet föll på GS den gången, ville ha quartz.
Eller egentligen vill ja ha rs36 också men kanske lite onödigt att ha två så lika klockor, eller? 🙂
Den är också fin med sina arabiska siffror. Jag har en Tudor Ranger också som jag gillar av just del anledningen 👑

Perfekt enligt mitt tycke hehe. Jag gillar lite mindre modeller. Har även en 39 mm och 41 mm. Alla skulle jag säga sitter bra men gillar som sagt den lite mindre modellen. Om du ser på bilderna jag har fotat så räcker inte ens bandhornen över handledens bredd. Så frågar man gemene man tror jag de flesta skulle säga att den är liten för mog. Men det är är ju bara subjektivt. Tycker med andra ord du definitivt ska testa en irl 🤌🏼
Det inte bara bidde ett test, det bidde en sbgx261 till slut - sitter som en smäck också på 15,5 cm:s handled. :)
Edit: En intressant sak jag noterat när man haft den en tid, det är den jag medvetet eller omedvetet jämför alla andra klockor jag har och har haft mot. Den har blivit ngt slags standard jag utgår ifrån.

Senast ändrad:
Det inte bara bidde ett test, det bidde en sbgx261 till slut - sitter som en smäck också på 15,5 cm:s handled. :)
Edit: En intressant sak jag noterat när man haft den en tid, det är den jag medvetet eller omedvetet jämför alla andra klockor jag har och har haft mot. Den har blivit ngt slags standard jag utgår ifrån.
Kul! Grattis till köpet 🤌🏼

Tillbaka
Topp