• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Inte Orient Three Star

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ibland ser man dessa på Blocket, Tradera, och liknande, där säljaren av okunnighet uppger att det är en Orient. Det är det förstås inte, så jag har rapporterat dessa, men för ett tag sedan gav jag efter för nyfikenheten och budade hem en billigt för att kunna titta närmare på den.

Klockan - lite basfakta
Märket är Inte Orient och saknar helt onödig märkning som modellbeteckning, serienummer, ursprungsland och liknande.
Urverk: Ja
Trycktålighet: Ger inte efter när man klämmer lite på den
Mått: 40mm, tjocklek 14mm, lug2lug 47mm, armband 20mm
Vikt: 52g
Pris: För högt

Urtavlan
Urtavlan är tydlig och elegant vit med snygga vertikala linjer för att liva upp den lite. Vissa av lume-prickarna och timmarkörerna sitter inte helt rakt så att man inte ska slappna av för mycket när man tittar på den. Visarna är triangulära och folietunna för minsta möjliga luftmotstånd.
MKJrBVBl.jpg

Man ska inte förväxla logotypen med Orients. Där Orient har rak text, tre sammansittande stjärnor, och två lejon, har denna en liten böj på texten, tre separata stjärnor, och två feta ekorrar.
xRJOdVZl.jpg


Boetten
Boetten har en smidig form med extra tjockt bakstycke som gör att den sitter på handleden som ett övergött hängbuksvin som inte når ner till marken med benen.
EcS9uYol.jpg

Genom bakstycket kan man beskåda det rustikt opolerade urverket som hålls säkert på plats av en elegant plastring.
uksB9mLl.jpg


Urverket
Automatiken rör inte på sig i onödan, men man kan även dra upp den manuellt. Uppdraget har den gedigna känslan av att dra med naglar på ett kardborreband.

När man hänger upp den på timegraphern så ser man att det håller tiden riktigt bra!
Den sämsta positionen (12 nedåt) håller i genomsnitt -13 sekunder.
EUaWYmal.jpg

Och snittet för tre positioner är imponerande -7 sekunder! Stort plus även för ett väldigt lågt beat error, 0.0-0.1ms sekunder i alla positioner.

Eftersom det förstklassiga urverket är okänt för mig tänkte jag titta lite närmare på det. Det visade sig bestå av ett antal kugghjul och ett flertal andra mojänger.
7eDCVaJl.jpg

När man räknar rubinerna i det visar det sig att de listigt har angett antalet på urtavlan i bas 7; det är i själva verket 7*2+1 juveler, dvs 15.

Övrigt
Det enda negativa är att det visade sig att passformen inte var helt perfekt på delarna, så jag fick ta till ett provisorium vid monteringen.
WtUeV0Fl.jpg
 
Senast ändrad:

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Väldigt rolig så här i corona-kris.
Förvånande dock hur bra den går! Jag tror ingen av mina Seikos gått så exakt. :D
 

Thunberg

Omega
"Automatiken rör inte på sig i onödan, men man kan även dra upp den manuellt. Uppdraget har den gedigna känslan av att dra med naglar på ett kardborreband"

Poesi :happyhappy:
 
Topp