• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: IWC Big Pilot's

Eleganten

Omega
En ikon under lupp.

Då var det dags att ta sig an en riktig IWC-klassiker, nämligen den maffiga Big Pilot's (ref: IW501001). Kollektionen fick sig ett ansiktslyft 2016, där man bestämde sig för att gå tillbaka till ursprunget. Det är med andra ord en tydligt vintage-inspirerad pilot-modell vi nu ska titta närmare på.

Design och materialval
DSC_0242.jpeg


Det här är IWC för mig. En klassisk, rejäl pilotklocka i retrostuk. Med djupt svart urtavla och krispigt vita kontrasterande visare och indexmarkeringar och så den väl tilltagna, iögonfallande kronan. Vid klockan tre hittar vi en cirkulär gångreservsindikator och vid klockan 6 återfinns en integrerad datumruta.



Boetten är generös i storleken för maximal läsbarhet och har såväl borstade, som polerade ytor. Den riktigt osar av kvalitet rakt igenom och finisheringen är exemplarisk. Det är ingen slump att IWC är kända för sina boetter.

DSC_0306.jpeg


Safirglaset är dessutom säkrat mot förskjutning vid ett plötsligt fallande lufttryck. Ja, det här är en pilotklocka på riktigt.

Under huven
Bakom det solida baklocket döljer sig in-house-verket, kaliber 52110 med imponerande 7 dagars (168 timmar) gångreserv, detta trots att det arbetar med 28.800 svängningar i timmen (4 Hz).

DSC_0371.jpeg


Dessutom finns här en mjuk innerbott, för ett förstärkt skydd mot magnetiska fält. IWC har inte fuskat med detaljerna, även om den sannolikt inte kommer att användas i särskilt hög utsträckning av yrkespiloter.

På handleden
DSC_0337.jpeg


Med sina 46.2 mm i diameter så fullständigt övermannar den min stackars klena handled, här har jag inte skuggan av en chans. Med det sagt bärs den i alla fall oerhört komfortabelt. Läderbandet gör sannerligen ett gott jobb och ger ett härligt, kvalitativt intryck.



En sak som bara måste nämnas är den helt otroliga kronan. Inte bara är den oerhört läcker rent estetiskt, den har den i särklass skönaste trådningen jag någonsin upplevt, den är helt i särklass – nästan huvudnumret här.

DSC_0254.jpeg


Den taktila responsen är en nästan utomjordisk upplevelse för den som älskar kontakten med mekaniken. Den är farligt härlig att skruva upp och att ställa tiden går oerhört fort. Det här bör således vara en exemplarisk reskamrat, för den som byter tidszon ofta.

Summering
DSC_0345.jpeg


Det är något av en kluven upplevelse detta. Å ena sidan är den allt det jag älskar med IWC. Det är en kraftfull klocka som prickar rätt ned i minsta detalj och även om det på IWC-vis inte syns på utsidan, så riktigt strålar det ut från insidan. Sju dagars gångreserv, den fantastiska kronan och den suveräna tavlan är tillsammans en underbar upplevelse. Det är en sådan klocka som en typisk sann entusiast uppskattar.



Tyvärr diskvalificerar den oss mer finlemmade med sin enorma storlek. Och även om den är återhållsam i förhållande till originalet på 54 mm i diameter, plus att den är en yrkesklocka och ska vara oversize, så är det fortfarande för mycket. Jag klarar helt enkelt inte av att bära upp den och det är oerhört frustrerande.

DSC_0356.jpeg


Dessutom är lysmassan förvånansvärt sparsam, där visare och timmarkeringarna vid 12, 3, 6 och 9 är de som går att utläsa i mörka förhållanden. Men jag hade förväntat mig betydligt mer ”oumpf” i lyskraften. Den håller visserligen länge, men är beskedlig i övrigt.

DSC_0323.jpeg


Sen måste vi förstås nämna prislappen, lever den upp till de begärda 136 000 kronorna? Om du har handlederna för den och har en fäbless för pilotklockor är svaret ett otvivelaktigt, ja. Den har såväl tekniken, som kvaliteten och finisheringen att backa upp den. Och när du inte har den på handleden kan du alltid använda den som en bordsklocka på nattduksbordet – bara en sådan sak.

Omdöme
Positivt:

  • Boetten är i en klass för sig.
  • Kronan spelar i en helt egen liga.
  • Noggrannheten i detaljerna.
  • Mycket god ergonomi.
  • Imponerande snabbt och smidigt att ställa tiden.
  • Sju dagars gångreserv.
Negativt:

  • Storleken diskvalificerar nättare handleder.
  • Lysmassan är förvånansvärt återhållsam.
Kan jag rekommendera den?
Utan minsta tvivel, ja. Det är en riktig IWC-ikon där form och funktion möts i perfekt harmoni på ett diskret, typiskt IWC-vis

Specifikationer:

Boettmaterial: Rostfritt stål
Diameter: 46.2 mm
Bandhornsbredd: 22 mm
Vattenresistens: 60 m
Funktioner:
– Timmar, minuter, sekunder, datum, gångreservsindikator
Urverk: IWC kaliber 52110
– 28 800 svängningar i timmen (4 Hz)
– 168 timmars gångreserv
Pris: 136 000 kr

Läs mer:

IWC:s hemsida.
 
Kan rekommendera detta klipp:
Kan inte mycket om artisten, men engagemanget och kärleken till hans imponerande Big Pilot-samling gör det helt klart sevärt.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Trevlig läsning!
Har själv aldrig skruvat upp den, missade den delen. Men de har en härlig historia och jag gillar den tydliga tavlan!
 

Shadyboy

Cartier
Detta var min drömklocka i flera år. Efter byte av jobb och lite tillskott i kassan köpte jag en helt ny och svävade som på moln. I mina ögon en av de snyggaste klockorna som finns. Tyvärr var storleken minst sagt utmanande så efter att ha ägt den i drygt ett halvår så fick den lämna. Skulle den finnas i 40-43 mm så skulle den köpas på nytt. Men när det känns som att klockan är ute och går med dig, istället för tvärtom så inser man att det bara inte går att bära upp den med mina handleder. Tack för fin recension också!
 

Oktogon

Panerai
Kul läsning! Gillar verkligen looken på Big Pilot. Synd att man har alldeles för klena handleder för att klara det...
 

MARTINOV

Cartier
Tack för en fin recension. Det är så snyggt med den djupt svarta tavlan och bra AR på glaset. Boetten ser väldigt tjock ut dock?
 
Topp