• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Kronaby Apex & Sekel

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
643F2730-2736-424F-A77B-7D3E789FF6C1_zps6plbnkc9.png

8AA60A52-A4F8-47BE-81F4-5FCFFF7EBAC8_zpsfbjnkdxd.jpeg

Kronaby är ett svenskt klockmärke och de första produkterna som är utvecklade av företaget Anima vilka huserar i Malmö. Inom företaget finns kompetens från främst Sony men även från klockbranchen, bland annat har de arbetat med en formgivare från Longines.

Urverket är schweiziskt men med en twist, Anima har nämligen utvecklat ett chip vilket integrerats med kvartsverket. Chippet i sig medför att Kronaby blir en blåtandsuppkopplad smartklocka och att dess funktioner kan styras av en app. Lösningen är genialisk på så sätt att Kronaby själva på så sätt styr vilka funktioner urverket ska ha.

Uppkopplingen är tvåvägs vilket medför att det även går att uppgradera själva klockan via synkronisering med appen. Rent tekniskt borde det alltså gå att lansera nya funktioner på klockan längre fram genom en snabb uppdatering.


Specifikationer Apex & Sekel
A8D5DF3E-EBEE-467A-843A-BD926A3234B6_zps7cmplvgd.jpg

Diameter exklusive krona: 43,5mm
Tjocklek: 13,7mm
"Lug 2 lug"/vertikalt mått: 51,9mm
Vattenresistens: 100m
Pris, svart Apex på länk: 5990kr
Pris, stål Sekel på läder: 4790kr


Boett
63DB8913-2E01-4503-87B2-3AF5C0D89897_zpsxjouroke.jpg

Betten på Apex är identisk med boetten på modellen Sekel förutom att denna version av Apex är PVD-behandlad. Boetten är helt borstad förutom den högglanspolerade fasningen på yttre sidan av bandhornen.

2C0DB628-1EEF-4C86-B9E1-4DBF62C368E0_zps7nmmm4pi.jpg

PVD-behandlingen är väldigt mörk och tillsynes tjock, den borstade finishen syns knappt igenom ytmaterialet. En fördel med tjock pvd är att den skyddar boetten ganska bra mot genomgående repor. Notera den svarta dingen kl 5 i glasringen som trots att den uppenbart finns där inte lyckas ta sig igenom PVD-behandlingen. Nackdelen med tjock PVD är såklart att det inte framhåller boettens olika finisheringar.

37C2C265-C20E-4467-B16D-BA70CE9407BA_zps8wqyyaoy.jpg

Tryckknapparna och kronans kronhals är blanka medan kronan är svart. Kronlogotypen gillar jag riktigt mycket, jag gissar att de tre pilarna på logotypen refererar till de tre knapparnas olika funktionsmöjligheter. Kronan är ingen konventionell krona utan är egentligen en tryckknapp. Den fyller ingen funktion vad gäller tidsinställning, tiden på klockan ställs automatiskt så fort klockan och telefonen är ihopkopplade via blåtand.

E55EB9D3-6560-4EEE-82BA-CE43BD711F01_zpsn0eeumwd.jpg

Tunn boett nedför en glasring som är högre än genomsnittet. I vissa vinklar kan det se lite knas ut men det ger samtidigt en viss karaktär som jag gissar att de flesta "normala" kunder inte kommer reagera nämnvärt över. Personligen tycker jag det ser lite konstigt ut och jag hade föredragit motsatsen, alltså tunn glasring och tjockare boett.


Baksida
7E3AB9A4-5B93-4761-BC4B-29F9E3F96FC0_zpsepwc5u5m.jpg

Inte mycket att säga här, lätt kupat skruvat baklock med cirkulär borstning och graverade specifikationer.


Länk och lås
AEFF4D15-7B72-498B-8649-968FF99B6777_zpsu0rbawuk.jpg

Den borstade länken med lätt böjda solida länkbitar är över förväntan. Ändlänkarna är även de solida och infästningen mot boetten är väldigt bra. Länkbitarna sitter ihop med stift men förutom det skulle jag nästan kunna svära på att det är en länk från strapcode, det skulle inte förvåna mig om de är tillverkade på samma ställe.

8030DCE1-B645-4FAF-BEEB-D9DFBDC41BA5_zps8p8yu4zd.jpg

Låset är ett stabilt fliplock-spänne av samma typ som strapcode använder. "Kronaby Sweden" finns graverat och spännet har tre hål för enkel mikrojustering. Den solida länken och det solida spännet gör mycket för klockans övergripande kvalitetsintryck.


En närmare titt
010FEA66-0D0E-4965-8751-EAC15C5B1792_zpsm8vblxtc.jpg

Det lätt kupade safirglaset imponerar inte vad gäller antireflexbehandling men får ändå anses som ett bra inslag på denna typ av klocka. Siffrorna på tavlan är målade med superluminova vilket givetvis uppskattas men beläggningen är tunn både på visare och tavla vilket ger en ganska dålig lysförmåga. På detaljnivå finns här ingen rolig struktur eller liknande att studera men det hade jag inte heller förväntat mig. Visarpelarna är mässingfärgade vilket inte passar in men det lär knappast en vanlig köpare märka.

Sekundärtavlan visar en andra tidszon alternativt % av ditt dagliga altivitetsmål. Att den andra tidszonen visas i 12-timmars format istället för 24-timmarsformat är givetvis en klar nackdel funktionsmässigt.


På handleden
D865A72B-D0C1-4CFD-A4D2-0AD4817D743E_zpsmz7qjbf5.jpg

D7AF3E6E-379A-4914-A5A7-45312C709C19_zpsucfovlmr.jpg

8713B98D-A4A6-4195-A00C-2DC122784C22_zpska0ypdhs.jpg

Apex bästa egenskap är att den sitter riktigt bra på handleden. Storleken kan säkert anses stor för många hipsters men för mig sitter klockan bra och det finns inga vassa kanter som stör. Den tunna tjockleken som kvarts medför och den tunga länken ger en bra viktfördelning och klockan känns inte topptung.


Sekel
5E245B59-5BBB-4509-AE91-A8BBEAD06DDE_zpsm6spomte.jpg

B8424CFE-8B5D-49D6-BE2B-8C868A739F3C_zpsbdrm8vcx.jpg

11F76E09-6E03-4D35-A740-14EBA14429CB_zpsstkzutmx.jpg

32E825CD-70EA-41C4-AEEC-B7895BB7AFCD_zpsb4is8z3f.jpg

Jag gissar att det är denna modell som kommer sälja bäst och det är den modell av de två jag testat som ger bäst kvalitetsintryck. Både lädret och spännet är bra och så länge man inte granskar tavlan med lupp så ger tavlan ett bra intryck med sin sunbursteffekt i kombination med den cirkulära finishen på sekundärtavlan. Samtliga visare är fasade på mitten.


Funktioner
Smarta notiser via vibration
Hitta telefonen
Geotaggning
Musikstyrning
Timer (nedräkning)
Vibrationsalarm
Aktivitetsindikator (visar % av dagens rörelsemål)
Andra tidszon
Datum
Fotografering
Följ mig hem (någon annan kan se din färdväg via sin telefon).

Viktigt att tänka på när du läser denna del av recensionen är att detta är en pre-releasemodell och att funktionerna kan komma att förändras. Tvåvägskommunikationen mellan klockan och telefonen innebär nämligen att Kronaby har möjlighet att uppgradera mjukvaran i klockan och på sätt exempelvis göra vibrationerna starkare och/eller tillföra klockan nya funktioner.

Aktuell tid synkroniseras automatiskt med den aktuella tiden i din telefon. De tre knapparna kan tilldelas varsin funktion men i dagsläget går inte alla funktioner att tilldela alla knappar. Timerfunktionen är exempelvis begränsad till kronan vilket även datumfunktionen är. Det är logiskt på så sätt att det är de enda funktionerna som är direkt kopplade till de stora visarna men det innebär begränsningar. Vill du ha timerfunktionen så får du alltså offra datumfunktionen eller tvärt om.

Jag har givetvis testat samtliga funktioner och de som tillför något för mig personligen är musikstyrningen (vilken fungerar klanderfritt), timerfunktionen och möjligtvis vibrationsalarmet. Vibrationsnotiserna kommer med nästa uppgradering av mjukvaran att kunna anpassas utifrån vem som ringer/smsar.

Vibrationsalarmet väckte mig vid test trots att jag brukar sova ganska tungt. Ett alarm måste ge mig en viss trygghet så om detta är en funktion du tror att du kommer uppskatta så rekommenderar jag att du testar vibrationerna på handleden innan ett köp. Tillhör du den typ av telefonanvändare som har telefonen i fickan så är det svårt att se vitsen med vibrationsnotiser. Att det går att välja exakt vilka kontakter som ska tillåta att klockan vibrerar är däremot ett stort plus.

Att skapa en geotagg där du befinner dig med hjälp av klockan är säkert bra för svamp-plockare och dylikt men för mig fyller det ingen funktion på hemmaplan. Hade jag däremot jagat sneakers i Hong Kong så hade det kunnat vara en smart funktion för att jag skulle kunna hitta tillbaka till en specifik butik.

De uppenbara funktioner jag saknar är 24-timmarsvisning för den andra tidszonen samt kronograf-funktion.


Sammanfattning
F7DF3C86-4A20-4223-A671-FAA492376DA5_zpszxgrnquk.jpg

Till att börja med måste jag påtala att vi inte tillhör den direkta målgruppen för Kronabys klockor. Vi klocknördar dissekerar klockor i detalj och är allmänt skeptiska till de klockor som avviker från normen vilket Kronabyklockorna gör. Vi är helt enkelt mer fokuserade på form och detaljnivå än den genomsnittliga kunden. Med det sagt tycker jag ändå att klockan rent generellt erbjuder det som kan förväntas för prisklassen, exempelvis en solid länk med ett bra spänne, funktionerna lämnar dock mer att önska.

Den vanliga köparen kommer däremot tilltalas av 100m vattenresistens, safirglas och att klockan ser ut som en helt vanlig klocka, framförallt tror jag att sunburst-tavlan hos modellen Sekel kommer att bli uppskattad. En tydlig fördel med Kronabys klockor är även att klockorna har en normal batterilivslängd på 2-3 år trots alla tilläggsfunktioner.

En detalj som jag inte själv reflekterade över men som min fru kommenterade direkt är förpackningen och klock-kudden vars material ligger väldigt bra i tiden. Timing handlar nämligen inte om att vara först utan att lansera en produkt med funktioner och ett utseende som kunderna efterfrågar just nu. Hur marknaden kommer bemöta Kronabys klockor har jag ingen aning om men det ska bli spännande att följa.

Tack till Kronaby för att jag fick möjligheten att recensera klockorna utifrån en klocknörds perspektiv!
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Tack för en bra recension! Man har ju ändå haft en del förväntningar på Kronaby, inte minst med tanke på all deras hysch hysch innan lansering och alla teasers innan release. Från ett affärsperspektiv så är ju inte heller nästan 100 mille från kinesiska investerare kattskit. Men tycker du att hypen har leverat då? Kommer Kronabys klockor att revolutionera smartwatch-segmentet? Även om Kronaby kan uppdatera klockorna OTA så finns ju begränsningar i tavlans layout snarare än vad man kan trycka in på chippet.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Trevlig läsning så här på kvällskvisten. Lite roliga funktioner ändå, vill pilla på dem och själv testa känner jag.
 

bykr89

Cartier
Tack för recensionen och fin bilder!

Hur fungerar klockans med funktioner koppling till telefonen?
Är jag tvungen att ha telefonen på blåtandsavstånd för att ställa tid,datum, och aktivera alarm och tidtagning till exempel?
Som på en vanlig smartklocka eller aktivitetsarmband alltså.
 

Urkul

Cartier
Bra recension med fina bilder :)
Jag tycker att man får ganska mycket för pengarna, lite mer lume på Apex'en så......och datum.....har man ju i telefoneno_O
Sekel sunburst tilltalar mig estetiskt med sitt "clean look" och mjuka linjer.
Apex PVD med robust länk är ju kanon när man ska mecka hoj eller något annat kul.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för recensionen och fin bilder!

Hur fungerar klockans med funktioner koppling till telefonen?
Är jag tvungen att ha telefonen på blåtandsavstånd för att ställa tid,datum, och aktivera alarm och tidtagning till exempel?
Som på en vanlig smartklocka eller aktivitetsarmband alltså.
Allt bygger på att klockan är i närheten av telefonen, men klockan tickar på om du glömmer den hemma eller stänger av blåtanden i telefonen. Tid och datum ställs automatiskt, resterande funktioner ställs via appen. Tidtagning finns inte, timer finns.
 

robyl

Omega
Jättebra recension med bra och tydliga bilder. För den som inte har använt en smartwatch tidigare kanske det kan vara trevligt med lite nya funktioner.
 

mps

Cartier
Hur visste du att jag googlat utan att hitta den information jag sökt? ;)
Tackar för god info och bra bilder.

Vad är det för urverk?
Var monteras de ihop?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Bra där Yonsson :)
Formgivningen verkar genomtänkt med tryckknapparna placerade högt upp på glasringen för bra rörlighet.
Jag tycker att det är ett spännande koncept att på ett bra sätt behålla estetiken hos en klassiskt utformad klocka och kombinera med en smartphones möjligheter. Lite "cyberpunk" s a s , som man sa för ett par decennier sedan.. ;)
Jag tror konceptet kommer att lyckas kommersiellt; om inte för Kronaby så kanske i annan större aktörs regi. Den utmärkta idéen torde vara svår att skydda.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kanonrecension!

Inget ont om din fru, eller hennes smak, men... Boxarna, med tillhörande kudde och foder, var bland det hemskaste jag sett.
Säckväv är någonting jag kanske förväntat mig om jag gått och köpt ett danskt (men tillverkat någon helt annanstans, givetvis) smycke för några hundringar... Tycker att den ser väldigt billig ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanonrecension!

Inget ont om din fru, eller hennes smak, men... Boxarna, med tillhörande kudde och foder, var bland det hemskaste jag sett.
Säckväv är någonting jag kanske förväntat mig om jag gått och köpt ett danskt (men tillverkat någon helt annanstans, givetvis) smycke för några hundringar... Tycker att den ser väldigt billig ut.
Anledningen till att jag lyfte just boxarna var för att belysa att olika intressenter har olika infallsvinklar. Hade du läst inredningstidningar och dylikt så hade du sett att materialet är helt rätt just nu.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Allt bygger på att klockan är i närheten av telefonen, men klockan tickar på om du glömmer den hemma eller stänger av blåtanden i telefonen. Tid och datum ställs automatiskt, resterande funktioner ställs via appen. Tidtagning finns inte, timer finns.
Tack för bra recension - som alltid...

Timer och larm etc. programmeras de in i klockan mha telefonen så att man inte behöver ha telefonen inom blåtandsavstånd? Eller måste telefonen alltid vara inom räckhåll?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra recension - som alltid...
Timer och larm etc. programmeras de in i klockan mha telefonen så att man inte behöver ha telefonen inom blåtandsavstånd? Eller måste telefonen alltid vara inom räckhåll?
Mystisk fråga, vet ej. :D
Samtliga inställningar görs dock i appen.
 
Bra recension. Tycker Sekel är den snyggaste modellen, med sunburst-tavla och ganska klassiska design. Men Yonsson, ska inte du köpa en bil? Du kommer gå i personlig konkurs om du fortsätter köpa klockor i den här takten!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra recension. Tycker Sekel är den snyggaste modellen, med sunburst-tavla och ganska klassiska design. Men Yonsson, ska inte du köpa en bil? Du kommer gå i personlig konkurs om du fortsätter köpa klockor i den här takten!
Tack för omtanken men jag har inte köpt dem, jag har kidnappat dem, de har inte kommit till butikerna än. :) När det kommer en officiell version av appen så finns det förhoppningsvis en fortsättningsplan för minst en av klockorna.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Mystisk fråga, vet ej. :D
Samtliga inställningar görs dock i appen.
Mystiskt?! Det är en viktig fråga för en som lägger mobilen på hallbyrån efter jobbet och inte vill ha den i fickan 24 timmar dygnet ;)

Inte för att jag kommer skaffa sådan här klocktyp, men jag är intresserad av användargränssnitt och utvecklingen av smarta klockor (och andra prylar).
 
Topp