• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Kronaby Apex

Eleganten

Omega
Hej,

Jag har gjort en recension av den svenska smartwatch-hybriden, Kronaby Apex på Klockrent.org.
Ursprungsartikeln: https://klockrent.org/2018/02/16/kronaby-apex-en-svensk-kronjuvel-med-stor-potential/

Svenska Kronaby är sprunget ur det Malmö-baserade företaget, Anima. Det är en uppkopplad klocka, som du inte hade gissat tillhörde den kategorin om du inte visste om det på förhand. Pluspoäng för det. En annan sak ska man också ge dem: De klev in på den här marknaden med odiskutabelt perfekt tajming. De lanserade sina första unika modeller i början av 2017 och med tanke på hur tillväxten ser ut för smarta och liknande klockor, så är det bara att gratulera.

kronaby-apex_a1000-0729.png

Kronaby Apex (ref: A1000-0729)
Jag fick möjligheten att umgås närmare med modellen Apex (ref: A1000-0729) under några veckors tid. Det är inte alls en klocka, som jag personligen skulle köpa i normalfallet. Jag älskar klockor som jag kan bygga en relation till och därför är helt enkelt mekaniska klockor min melodi. Å andra sidan är jag också barnsligt förtjust i teknikprylar. Dock uppstår det inga gnistor alls när dessa två världar möts. Hur gärna jag än skulle vilja det.

Jag hade till exempel inte kunnat bära en Apple Watch (som jag dock tycker är både funktionell och cool rent tekniskt, det måste jag erkänna) och få samma tillfredsställelse, som jag får av någon av mina mekaniska klockor, eller min mobiltelefon. Så för mig var Kronaby Apex ett sätt att dels utmana mig själv och dels verkligen undersöka om den får mig att ticka på åtminstone något plan. Det finns nämligen en hel del designmässiga element jag uppskattar här. Så jag ska åtminstone villigt erkänna att jag var nyfiken. Men mest av allt skeptisk. Så de hade en både lång och brant uppförsbacke att vandra hos mig. Om de klarade utmaningen? Det får ni veta om en liten stund.

Första intrycket
img_0681.jpg


Här är det inget som överraskar vid första ögonkastet. Kanske för att jag redan sett den live ett antal gånger, skall sägas. Designen är iögonfallande. Här har jag inget särskilt att anmärka på. Den är dessutom väldigt ändamålsenlig. Det märks att man har från och erfarenhet av klockbranschen sedan tidigare i företaget.

img_0902.jpg


När jag lyfter upp den händer det grejer, dock. Det första jag reagerar på är att byggkvaliteten känns betydligt mer gedigen än jag hade trott. Så Apex får ett litet övertag på mig i första ronden. Men det är fortfarande litet.

img_0686.jpg
Däremot är presentationen direkt undermålig i mina ögon. Här måste Kronaby höja sig ett par snäpp. Den här ordinära boxen hade jag förväntat mig för hälften så dyra klockor. I den här prisklassen är mitt krav ett lite lyxigare (läs: mer kvalitativt) ”fodral”.

Design och materialval
img_0674.jpg


Boetten är tillverkad i rostfritt stål och mäter 43 mm i diameter. Bakboetten är solid och enkelt graverad. Urtavlan är svart och har vida siffror och händer. På innerringen hittar vi minutmarkeringarna och det faktum att man har flyttat dem dit gör mycket för helheten. Tavlan känns väldigt ren. Den skyddas av ett safirglas. Vattentätheten på den här tidmätaren sträcker sig till 100 meter, vilket är klart godkänt. En guldstjärna i kanten rentav för en sådan här klocka.

img_0857-2.jpg


Och heter man Kronaby, ja då måste förstås kronan vara signerad – och det är den också, som ni kan se. En liten, men viktig detalj som förhöjer helhetsupplevelsen.

img_0812.jpg


Strax under klockan tolv hittar vi texten ”Kronaby” i vitt och ”Sweden” i en brun nyans. Enkelt och avskalat och det harmoniserar bra med designspråket, som verkligen känns enhetligt. Det kan ju låta som en självklarhet, men alltför många gånger ser jag klockor med en estetik som är överallt och ingenstans. Där man helt enkelt har för många olika element, som inte alls lirar.

img_0787.jpg


Armbandet är i mörkbrunt läder och i vanliga fall brukar man bli besviken på armbanden i den här prisklassen. Det är helt enkelt något som är mest accepterat att kompromissa med, för att hålla prislappen så nätt som möjligt. Men här blir jag istället positivt överraskad. Det har en genuin läderdoft och känns riktigt solitt. Det är bland de bättre läderbanden jag testat i den här prisklassen rent kvalitetsmässigt. Spännet är i rostfritt stål och signerat ”Kronaby”.

Allt som allt får Apex ytterligare några poäng.

Under huven
img_07451.jpg

Den graverade baksidan, som döljer ”motorn”

Som förväntat sitter här ett kvartsverk, tillverkat i Schweiz. Den lilla ”twisten” är det chip, som företaget utvecklat, som tillåter användaren att koppla upp klockan mot mobilen via bluetooth. Användaren kan därefter välja vilka funktioner man vill använda sig av via appen i telefonen. En, ja… klockren lösning.

På handleden
img_0881.jpg


Så till den sista och avgörande ronden. Det är nu det ska avgöras. Och dessvärre börjar det inte alls bra. Jag har riktigt svårt att hitta en skön passform, jag går och rättar till den hela tiden – oerhörtirriterande. Men det visar sig vara tillfälligt. Efter några dagar så verkar armbandet ha mjuknat lite och hittat rätt och då sitter den faktiskt riktigt skönt.



Storleken visar sig däremot vara problematisk för mig. Min upplevelse är att den bärs större än sina 43 mm. Men på mer ordentliga handleder hade det naturligtvis sett bättre ut. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på hur fantastisk den hade varit i säg 40 mm. Visst finns det mindre modeller, men det är Apex jag personligen gillar bäst och det blir därför en nedslående detalj.

img_0925.jpg


Designen är nämligen föredömligt sober i mina ögon. Blicken vandrar över klockan med jämna mellanrum, bara för att få beundra urtavlan. Den är stilren, lättläst, funktionell och de ska verkligen ha beröm för längden på visarna, som är ”spot on”. De grundläggande detaljerna är på plats. Dessutom är undertavlan i perfekt storlek och känns så naturlig i helheten.



Och det dröjer inte länge förrän jag börjar leka med och testa de olika funktionerna. Kronaby är ju snarare en smartwatch-hybrid, än en renodlad smartwatch och saknar därför en rad funktioner som smarta klockor erbjuder. Om det är ett problem? För mig: inte alls. Kronaby erbjuder både de nödvändigaste och de som du inte visste att du behöver. Jag råkar ha ett av världens sämsta lokalsinnen och för mig är därför möjligheten att ”geo-tagga” en plats briljant. Det tysta alarmet, som väcker dig med mjuka vibrationer på handleden utan att störa någon annan är också smart.



Funktionen som låter någon följa din väg hem (och larma vederbörande om det behövs) har jag personligen inte använt, men jag gillar tanken bakom den. I övrigt finns bland annat både stegräknare, möjligheten att styra din musik på telefonen, samt timer och tidtagarur med mellantider. Och hamnar du ofta i situationer där du inte hittar din mobil? Då är funktionen ”hitta min telefon” något för dig. Den kan även via antingen en, två eller tre vibrationer berätta för dig vilka notiser du fått (och från vem) i mobilen.

Och att koppla upp Apex mot mobilen är lekande lätt, liksom att sen välja vilka funktioner du vill använda via dra/släpp i appen. Mjukvaran är verkligen lysande.

Och när jag jämför med diverse smarta klockor jag prövat under både kortare och längre tid, så är den här betydligt trevligare att umgås med. Den gör många gånger vardagen lite enklare (och roligare), samtidigt som den i jämförelse med smartwatch-konkurrenter är betydligt mer diskret.

img_0841.jpg


En liten trevlig detalj också är att lysmassan överraskar lite grann. Jag trodde att den skulle vara riktigt klen, men icke. Den är visserligen långt ifrån yppersta snitt, men det är inga som helst problem med läsbarheten i ljusfattiga förhållanden.

Summering


Kronaby har lyckats med konststycket att charma mig med sin Apex. Det är inte en klocka som på något sätt ersätter någon av mina mekaniska klockor. Den väcker inte samma känslor inombords. Men jag har haft oerhört roligt med den, bara på ett annat sätt. Det finns en lekfullhet här, som jag verkligen uppskattar och byggkvaliteten var över all förväntan. Kronaby har verkligen skapat något bra här och designmässigt brädar den liknande konkurrenter med råge. Dessutom är den praktisk. Jag fick användning för de mer grundläggande funktionerna i högre utsträckning än vad jag hade föreställt mig. De andra var bara väldigt kul att leka med. Tycke har uppstått.

img_0905-2.jpg


Men Kronabys styrka ligger kanske inte främst i vad produkten är just nu, utan i potentialen för vad den kan bli. Missförstå mig rätt. Man har byggt en bra, stabil grund att stå på. Men det mest spännande för mig är hur man utvecklar detta vidare. Vi har ju till exempel sett Ressence ta fram en hybrid mellan en mekanisk och en smart klocka. Det är hitåt jag tänker att Kronaby har alla möjligheter att röra sig. Och med sin känsla för design och sin riktigt högklassiga mjukvara så förstår ni att det är åt det hållet jag verkligen hoppas att Kronaby riktar blickarna, när de ser mot framtidens horisont. Att konkurrera med renodlade smarta klockor blir svårt på sikt, men också att tävla mot de traditionella, mekaniska armbandsuren. Att kombinera dessa två världar, däremot – det är framtiden.

img_0957.jpg


Det är fantastiskt kul att ett svenskt företag har åstadkommit en på samma gång både solid och så lovande produkt. Jag hade absolut kunnat addera en Kronaby Apex till min samling, som ett både roligt och praktiskt komplement, om de hade gjort den här modellen i en mindre storlek. De hade en tuff uppförsbacke att vandra hos mig innan de här tre veckorna. Om de kom hela vägen till toppen? Inte riktigt, men tillräckligt nära för att jag ska bli imponerad.



Men nej, Kronaby kommer inte (ännu) att tilltala den klassiska klocknörden. Och absolut inte den mer nitiska. Men den kan tilltala dig, som är nyfiken på tekniken. Och jag personligen hade alla dagar i veckan valt den här framför till exempel en Apple Watch. Det ska dem ha. Vi har haft trevliga veckor tillsammans, trots att det hela tiden skavt i mig att den är för stor (eller mina handleder för små).






Priset då? Just den här modellen blir din för just under 5000 kr. Den finns dock i flera utföranden. Vill du till exempel ha den på länk, då får du räkna med en prislapp på drygt 5600 kr, medan den helsvarta, PVD-beklädda varianten landar på 5990 kr.

Jag ska runda av med tre tips till Kronaby (Anima):
– Skapa en alternativ, mindre storlek (av samma modell).
– Ge presentationen mer omsorg (mer kvalitativ box).
– Satsa på att ta fram en lösning på hur tekniken kan användas i mekaniska ur.

Omdöme
Positivt:

  • Byggkvaliteten.
  • Sober och funktionell design.
  • Praktiska funktioner.
  • Samspelet med appen är helt suveränt.
  • Potentialen i produkten.
  • Bra kvalitet på armbandet.
  • Den något egna korsningen mellan en smart och analog klocka.
  • Vattentätheten.
Negativt:

  • Storleken är överväldigande.
  • Väl primitiv om du är ute efter en riktig smartwatch.
  • Tillfredsställer inte helt den renodlade klockentusiasten.
  • Undermålig presentation (förpackning) för prislappen.
Kan jag rekommendera den?
Ja, det här är en riktigt både trevlig och tilltalande smartwatch-hybrid, med stor potential. Men du behöver rejäla handleder för att bära upp den.

Specifikationer:
Referens: A1000-0729
Diameter: 43 mm
Boettmaterial: Rostfritt stål
Glas: Safirglas
Bakboett: Solid
Vattentäthet: 100 meter
Material, armband: Läder

Funktioner:
– Hitta telefonen
– Andra tidszon
– Datum
– Notiser (via vibrationer)
– Musikstyrning (volym och välja låt)
– Timer
– Tidtagarur (med varvtider)
– Tyst alarm (via vibrationer)
– Stegräknare (räknar procent av dagligt stegmål som användaren väljer)
– Fotografering (fjärrutlösare)
– Följ mig hem (låt någon följa din väg hem och möjlighet larma vid behov)
– IFTTT (använd klockan som fjärrkontroll)

Läs mer:

Kronaby.com
 
Topp