• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension och tankar: Tudor Submariner ref. 79090

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
I denna recension tänkte jag dela mina tankar kring Tudor Submariner 79090, den näst sista referensen (i den 3e och sista "generationen") av Tudors ikoniska och betydelsefulla Submariner. Tänkte först att jag skulle skriva en lång bakgrundshistoria kring modellen, men då jag inte har tillräckligt med kunskap så hoppar jag det. För er som är intresserade att läsa mer kring Tudor-Subbens historia så finns det mycket bra info här: http://www.fratellowatches.com/tudor-submariner-a-historical-overview/

Kort bakgrund
Rolex Submariner och Tudor Submariner utvecklades jämsides under början av 50-talet. 1953 lanserade moderbolaget Rolex sin Submariner, och Tudor lanserade sin året därpå. Sedan dess har Tudorn i mångt och mycket "följt" utvecklingen av Rolex-Subben och den har därmed delat oerhört många komponenter med Rolex motsvarighet under tidens lopp. Den största skillnaden har varit urverket, där Rolex har använt sina inhouse-verk och där Tudor har brukat ETA-verk (från slutet av 60-talet).

Allmän info om 79090
WR: 200m.
Urverk: ETA 2824-2
Länk: Vikt 9315 Oysterlänk och 380b ändlänkar (har dykförlängning).
Krona: Rolex-märkt (Triplock)
Glas: Högt plexiglas
Tavla, visare och vridring: Målade index på matt tavla. Tritium över alla delarna
Storlek: ca 39mm utan krona

Min 79090
Tänkte att jag först skriver lite om mitt exemplar för att sedan försöka övergå till lite mer objektiva obeservationer.

Det var exakt sju dagar sedan jag fick hem klockan. Just mitt exemplar är från 1989 och har en mysig och oerhört jämn patina över index och visare, precis så mycket som jag vill ha det. Länken har fått en viss "stretch" under årens lopp men skulle tro att det är så mycket man får förvänta sig för en 26 år gammal klocka. Boetten är i mitt tycke väldigt fin, fasningarna över bandhornen finns kvar och de är jämna och tjocka. Det råder ingen tvekan om att den blivit polerad tidigare men det är sannerligen inte mycket.
79090 från sidan runt armstöd.JPG


Boett och boettlock
Eftersom ETA-verket är tunnare än motsvarande Rolex-verk är boettlocket mycket platt. Detta gör att den sitter mycket bekvämt mot handleden och att den inte bygger så mycket på höjden. Gillar verkligen detta. Den glider märkbart lättare in under jackan/skjortan/tröjan än min SubC. Boetten är mycket lik (men inte identisk) boetten på Rolex 14060. Tjockleken över boetten, förutom boettlocket alltså, är så vitt jag kan avgöra identisk.
79090 boettlock 2.JPG

79090 bandhorn sidan armstöd.JPG

79090 i profil armstöd 2.JPG


Länken är klockans största svaghet. Det mest frustrerande är att den ibland bestämmer sig för att spontankäka hår. Skakar man ner klockan längs armen blir den ofta arg, och hämnas genom att använda sin tyngd till att långsamt dra ut hårstråna. Smärtsamt. Men, trots detta, sin lätta vikt och bräckliga uppbyggnad så har den vissa styrkor. Personligen tycker jag rasslet är väldigt charmigt. Man blir ofta påmind att man har en soon-to-be vintageklocka på armen och det är ganska mysigt. En annan styrka är att claspen låser/öppnar fint och betryggande. Utseendemässigt (bortsett från loggor etc) så är utseendet i princip identiskt till det på farsans 14060. Skulle väl tro att det är samma grejer men med olika loggor som sagt. Notera krispigheten på Tudorloggan på claspen. Mums!
79090 clasp.JPG

79090 clasp och koder.JPG

79090 länk från sidan.JPG


Känslan i vridringen är som man kan vänta sig. Den saknar klick och kan snurras åt båda hållen. Konstruktionen är, åtminstone om man bortser från den smartare konstruktionen i dagens Tudor/Rolex-klockor där ringen är snurrbar motsols med klick, ändå ganska fiffig. För att kunna snurra ringen räcker det inte med att man greppar tag och vrider i "X-led", man måste även trycka ned vridringen mot boetten. Detta gör att den håller sig på plats väl och jag har hittills inte märkt att den rört sig en millimeter.

Kronan
känns mycket bra. Kronhalsen (heter det väl..?) är tjock och förtroendeingivande. Konstruktionen känns stadig överlag och att både vrida upp den manuellt och skruva in den känns riktigt bra. Nästan som min SubC i jämförelse. Allt går silkeslent.

Urverket, ETAs gamla trotjänare 2824-2, gör jobbet mer än väl. Det är robust, lättservat och exakt. Just mitt exemplar har en liggande amplitud på 300 och den har de senaste 3 dagarna dragit sig -1 sekund på min handled. Ruckas de kan man alltså lätt få dem att gå inom COSC trots avsaknaden av COSC-certifiering. Har tyvärr ingen bild att bjuda på, men det gör inget, det är inget dekorerat A. Lange-verk direkt.

Hmm, vad mer... jo just det - tavlan! Inte mycket att säga här egentligen. Vid klockan 6 och 9 är indexen trekantiga istället för fyrkantiga som de är på en Rolex. Läsbarheten är kanon - dock inte i mörker, där är den obefintlig. Visarna är mycket blanka och reflekterar ljus snyggt då de är något välvda, vilket hjälper läsbarheten och det förbättrar även det visuella intrycket enligt mig. Tavlan är matt.
79090 närbild tavla utomhus.JPG


Sammanfattning
Nu blir det lite paketöppningsvarning men jag absolut ÄLSKAR den här klockan. Jag hade aldrig trott det faktiskt. Jag har i princip alltid dragits till det nya, det förbättrade, det lite mer tekniskt "perfekta". Nu är det helt annorlunda. Har burit min SubC i kanske en timme sedan jag fick den här - den är helt enkelt roligare att bära. Mysig patina, rasslig länk, högt plexi, målade index, allt jag haft lite svårt för tidigare har nu blivit det jag nästan gillar mest. Men för att vara lite objektiv i kärleksruset: Funderar du på att pröva semi-vintage och 79090 står på listan så tycker jag absolut att den ska starkt övervägas. Klockan bärs mycket bekvämt, den går mycket exakt, den är snygg, passar på många band och har en spännande historia! Med dessa ord tackar jag för mig och bjuder på några fler bilder. :)

79090 Ljus WS utomhus.JPG

79090 WS framifrån utomhus.JPG

79090 macro nedre text.JPG

79090 rött NATO + svart band.JPG


Sist men inte minst: ett MK-shot!
79090 MK shot.JPG
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
What's not to like. Det är ju i princip en 1680 fast till halva priset. Lägg till billig service och ett urverk som ändå kan hålla tiden väldigt bra så har man en vinnare.

En annan rolig sak är ju att man fortfarande kan hitta dem i väldigt bra skick om man anstränger sig lite. Jag vet att alla inte tänker som mig men för mig var det en stor anledning till att jag köpte just 79090. Grymt skick på boett, tät, klockren patina och ett stabilt urverk för en någorlunda human prislapp. Kompletteras med solid länk om man inte gillar rassel.

Bra skrivet och bra bilder! :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
What's not to like. Det är ju i princip en 1680 fast till halva priset. Lägg till billig service och ett urverk som ändå kan hålla tiden väldigt bra så har man en vinnare.

En annan rolig sak är ju att man fortfarande kan hitta dem i väldigt bra skick om man anstränger sig lite. Jag vet att alla inte tänker som mig men för mig var det en stor anledning till att jag köpte just 79090. Grymt skick på boett, tät, klockren patina och ett stabilt urverk för en någorlunda human prislapp. Kompletteras med solid länk om man inte gillar rassel.

Bra skrivet och bra bilder! :)
Håller verkligen med dig! Underbar klocka! Tack ska du ha. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för mycket trevlig recension! Och grattis till den fina klockan! 79090 är en klockren inkörsport till mögeldjungeln. Been there, done that :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Stort tack för mycket trevlig recension! Och grattis till den fina klockan! 79090 är en klockren inkörsport till mögeldjungeln. Been there, done that :)
Tackar och bockar för en trevlig recension. Snyggt jobbat.
Stämmer in i kören av hyllningar.
Tack för en välskriven recension och snygg klocka dessutom!
Tack så mycket hörni! Det uppskattas verkligen! Och det låter ju kul @theargonaut - vintage är nice. :cool:
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Tack för en bra recension :) Blir än mer övertygad om att så snart ekonomin tillåter och ett schyst exemplar dyker upp så kommer en 79090 sitta på handleden!
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Tack för en bra recension också från min sida.
Fina bilder dessutom, det är ingen självklarhet att man lyckas fånga klockan på det sätt som du gjort!
 

Smulan

Rolex
Mycket fin klocka och bra recension. Men hur är det med servicekostnaden egentligen? Har hört att den är hög trots det vanliga/enkla verket?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mycket fin klocka och bra recension. Men hur är det med servicekostnaden egentligen? Har hört att den är hög trots det vanliga/enkla verket?
Tack! Ska jag vara helt ärlig vet jag inte. Vad jag vet ska de vara rätt lättservade, men vad det kostnadsmässigt blir vet jag faktiskt inte. De kanske inte är Rolex-dyra (typ 5k) men kanske något därunder?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Mycket fin klocka och bra recension. Men hur är det med servicekostnaden egentligen? Har hört att den är hög trots det vanliga/enkla verket?
Det beror helt på vad som behöver göras. Så länge det handlar om en ren verkservice kan vilken urmakare som helst som servar ETA verk göra det. Räkna med ett par tusenlappar. Behövs delar som är Rolex specifika bytas är det bara AD som gäller. Då får du räkna med fem sex tusen.
 

Smulan

Rolex
Det beror helt på vad som behöver göras. Så länge det handlar om en ren verkservice kan vilken urmakare som helst som servar ETA verk göra det. Räkna med ett par tusenlappar. Behövs delar som är Rolex specifika bytas är det bara AD som gäller. Då får du räkna med fem sex tusen.

Ok. Men är inte värdet på ett nytt ETA 2824 runt 2000 sek?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ok. Men är inte värdet på ett nytt ETA 2824 runt 2000 sek?
Det är möjligt att man kan hitta ett 2824 basverk för 2000kr. I Tudors brukar det sitta top grade verk. Jag förstår dock inte frågan. Menar du byta i stället för att serva? Finns inte på kartan i min värld att ersätta ett originalverk:eek:
 

Smulan

Rolex
Det är möjligt att man kan hitta ett 2824 basverk för 2000kr. I Tudors brukar det sitta top grade verk. Jag förstår dock inte frågan. Menar du byta i stället för att serva? Finns inte på kartan i min värld att ersätta ett originalverk:eek:[/QUOTE
Jag försöker förstå hur det ligger till. Det känns lite galet att serva något för 5 K som kan köpas nytt för 2 K, men så är det kanske inte om uren har top grade verk. Gör Tudor någon mod på verken eller är det rena ETA?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Riktigt trevlig klocka det där, svårt att inte bli sugen på en själv. Tack för att du delar med dig av dina tankar kring den. :)
 
Topp