Sådär ja, nu har jag ägt min Panerai PAM00610 i exakt 3 månader och 10 dagar. Tiden går fort när man har roligt. Med detta sagt är det dags för mig att avge en recension.
Första bilden på klockan:
Kort om modellen:
Referens: PAM00610, PAM610
Material: Stål, polerat
Diameter: 45 mm
Boett: Radiomir (tidigare ”historic”)
Höjd: 12 mm
Urtavla: Svart
Funktioner: Timmar, minuter
Urverk: P.5000 kaliber, manuellt mekaniskt
Gångreserv: 8 dagar
Baksida: Genomskinlig
Vattentäthet: 100 m
Listpris: Ca 60 k hos AD
Design – understated elegance
Ett val mellan två modeller – enkelheten vann
När jag var i köptagen så stod det slutligen mellan två modeller: Radiomir Black Seal 8 Days Acciaio ref PAM00610 och Radiomir Black Seal 8 Days Acciaio ref PAM00609. Vad var då skillnaden? Utöver brunt kalvläder på 609 och svart kalvläder på 610 så var den egentliga skillnaden att det stod ”Black Seal” på 609 samt att densamma hade liten sekundvisare. Frågan är nu, är jag fortfarande nöjd med mitt val mellan de två? Svaret är ja. Anledningen, vilken även är förklaringen till att jag föll för klockan från första början, är enkelheten. När du tar en klocka och skalar av alla extrafunktioner, vad finns då kvar? Minut och timvisning! Detta är även väldigt ”Panerai”. Som Adams på ABTW sa ”Bearing the classic look of what most people associate with a Panerai dial, along with the simplicity of just two hands on the face indicating only the hours and minutes - for many watch lovers, this Panerai Radiomir Black Seal 8 Days watch (aka PAM610) represents one of the purest Panerai designs available.” Kan inte annat än hålla med. Om jag skulle beskriva uttrycket skulle jag säga Understated elegance.
Jämförelse 609 och 610:
(stulen bild)
Material
Klockan är i polerat stål (blandningen heter AISI 316L och ska bland annat vara hyppallergenic) vilket jag tycker passar finfint designmässigt ihop med den svarta tavlan och övriga formspråket. Hade ju varit kul med lite mer exklusiva material, men det var en trade off jag gjorde när jag köpte en instegs-Panerai som listar på ca 60 k.
Wire lugs
När vi ändå pratar om designen så kan även nämnas en detalj som gör att denna klocka skiljer sig lite från många andra klockor, nämligen wire lugsen. Dessa återfinns på alla klockor i Panerais Radiomir-kollektion (ska inte förväxlas Radiomir 1940-kollektionen, tidigare Contemporary). Kan erkänna att jag var lite tveksam innan köpet, inte så mycket till designen utan mer till funktionen. Skulle de hålla, de ser så tunna ut? Var det lätt att byta band? Än så länge är svaret ja på båda frågorna. De känns stabilare än de ser ut vid första ögonkastet och byte av band var en högst överkomlig historia. Inte lika lätt som på många Luminors, men ändå helt ok.
Jämförelse vanliga bandhorn och wire lugs:
(stulen bild)
Är de till någon annan nytta då? Ja faktiskt. Om du jämför en Radiomir 1940 45 mm med en Radiomir 45 mm kommer du märka att den senare kan upplevas lite nättare. Bra eller dåligt? Smaksak! Jag gillar det då 45 mm blev mycket mer överkomligt än jag tidigare trott. Och jag har sedan köpet inte bytt åsikt.
Storleken har betydelse, ibland…
45 mm. Jäkligt stort! Eller? Vanligaste kommentarerna när man pratar storlek och Panerai skulle jag säga är följande;
Rolex-kille ”Panerai är för stora. Allt över 40 mm går bort”
Paneristi: ”Panerai ska vara stora”
Detta är min första Panerai jag äger. Har provat fler än jag kan komma ihåg. Till en början var jag väldigt tveksam till att sätta något som var 45 mm på handleden. Och det kan jag faktiskt fortfarande vara. Men det är snarare en fråga om upplevd storlek. Som jag nämnde ovan så är det stor skillnad mellan Radiomir-caset med wire lugs och Radiomir 1940-caset i hur de upplevs på handleden. I mitt fall sitter Radiomir mycket bättre och Radiomir 1940 upplevs för stora. Faktumet är att min 610a inte upplevs särskilt stor, snarare tydlig. Skulle till och med vilka dra det så långt och hävda att en 47 mm med wire lugs bärs mindre på mig än en 45 mm med vanliga bandhorn.
Vad ska bort?
Något måste väl vara fel? Japp. Om jag skulle få ändra på två saker designmässigt på min 610a så skulle jag 1) ta bort texten ”8 days” och 2) sätta på en stålbaksida. Om nu klockan ska vara enkel i utförandet så ska allt onödigt bort från urtavlan. Att det står ”Radiomir Panerai” räcker gott och väl. Sen var det den genomskinliga baksidan. Om det hade rört sig om ett dekorerat urverk eller ett urverk med många komplikationer så hade jag uppskattat glasbaksida. Nu tillför genomskinligheten faktiskt inget. Klockan hade faktiskt, i mitt tycke, blivit ännu mer spännande om man inte sett vad som ”döljer sig under huven”.
Vad ska läggas till?
Det hade ju varit nice med sandwich-dial…
Slutsats Design: Designen var främsta anledningen till att jag köpte klockan. Jag ger den 9/10 pannor
På handleden:
Urverk
Denna del av recensionen blir kort då jag kan alledeles för lite om urverk för att kunna skriva en uppsats. Det mekaniska in-house verket P.5000 med manuell uppvridning introducerades 2013. Som jag förstått det är verket inte det mest avancerade in-houseverket Panerai producerat.
Urverket:
(stulen bild)
Om standardkommentaren kring en Panerais storlek är att ”den ska vara stor” så är standardkommentaren kring urverket att ”det ska vara manuellt”. Kan vara beredd att hålla med till viss del. Det ligger i arvet att Panerais har ett manuellt verk och det tillför en viss känsla. Innan köpet var jag lite tveksam till detta och hade av lathetsskäl velat ha ett automatiskt (förlåt fellow Paneristis) som jag slapp dra upp. Men det var ju det här med att klockan hade ett P.5000 under huven med en gångreserv på 8 dagar. För en bekvämlighetssjäl som jag själv, lät det tillräckligt långt för att jag skulle känna att jag inte behövde göra annat än att vrida upp klockan (sen ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag nog kunnat nöja mig med en tredagarsreserv så här i efterhand).
Hur går verket då? Det är ju inte COSC-certifierat, vilket få (om ens några?) av Panerais egna verk är. Har inte testat verket i time grapher men skulle tippa på att avvikelsen inte är noll men tillräckligt liten för att jag inte ska märka av den. Men som jag inledde detta stycke med – jag är inte särskilt bra på urverk. Det ska även sägas att P.5000 inte går på topp-prestanda när det dragits upp fullt (knappast unikt för detta manuella verk dock) och man kan se på baksidan att verket under en minut löper lite amok när fjädern strechas till max.
Slutsats: Vill nästan inte ge ett betyg när det kommer till urverk. Men om jag måste klämma fram något så får det bli en 7/10 pannor. Plus för att det är manuellt och har en lång gångreserv och minus för ej COSC/gångavvikelse. Men hoppa inte på mig ang detta, erkänner att jag inte är urverksspecialist
In action – hur är det med bärbarheten?
Den sitter som en smäck! Som jag skrev ovan så känns storleken (diametern) bra. På plussidan ligger även att den enbart är 12 mm hög. Tack vare flat baksida ligger den väldigt skönt på handleden. Jag bär skjorta och kavaj till vardags och skjorta eller t-shirt på helgen och klockan passar fint till bägge outfits, mao riktigt all round. Då den trots allt är 45 mm kan den ha lite svårt att smita in under de tightaste manchetterna, men det kan jag leva med. Känslan den ger på handleden skulle jag beskriva som sportigt elegant, perfekt för en f.d. anglofil som jag själv som bestämt mig för att bli mer italiensk i min framtoning. På minussidan måste jag dock ändå lägga till att vissa nog tycker att den är för stor, tyvärr.
Slutsats: På handleden blir det 9/10 pannor
På handleden klädd i nylon:
Övrigt
Vattentätheten är 100 m. Duger gott men klockan är knappast dykarmaterial. Betyg 7/10 pannor
Prisvärdhet? Så här, om du ska få best value for money i termer av funktioner och urvek ska du inte köpa PAM00610. För 60 k får du inte heller några exklusiva material. Klockan kan nog närmast ses som lite för dyr givet funktionalitet och material. Men det var inte det jag betalade för. Jag ville åt känslan och designen först och främst. Och när det kommer till just design så tycker jag vi verkligen kan prata om value for money. Jag ger den 7/10 pannor just för att designen är kick-ass.
Summering
Motsvarande klockan mina förväntningar? Ja, t.o.m. överträffade dem
Är jag nöjd? Mycket
Har jag tröttnat och kommer flippa klockan snart: Nej
Skulle jag köpa klockan igen: Ja
Plus: Design, bärbarhet, 8 dagars gångreserv, in-houseverk
Minus: Kunde haft sandwich, gjorts ännu renare i designen, kan upplevas för stor för vissa och inte det mest avancerade urverket
Slutbetyg Radiooir Black Seal 8 Days Acciaio ref PAM00610: 8/10 pannor
Tack för att du tog dig tid att läsa!
Mvh Martin
Vidare läsning:
A blog to watch recension http://www.ablogtowatch.com/panerai-radiomir-black-seal-8-days-pam610-watch-review/
Panerais hemsida http://www.panerai.com/en/collectio...lack-seal-8-days-acciaio---45mm_pam00610.html
Panerais hemsida om urverket http://www.panerai.com/en/in-house-movements/hand-wound-movement/p5000-calibre.html
Nymans ur http://www.nymansur.com/sortiment/o...0/radiomir-black-seal-8-days-acciaio-pam00610
Första bilden på klockan:
Kort om modellen:
Referens: PAM00610, PAM610
Material: Stål, polerat
Diameter: 45 mm
Boett: Radiomir (tidigare ”historic”)
Höjd: 12 mm
Urtavla: Svart
Funktioner: Timmar, minuter
Urverk: P.5000 kaliber, manuellt mekaniskt
Gångreserv: 8 dagar
Baksida: Genomskinlig
Vattentäthet: 100 m
Listpris: Ca 60 k hos AD
Design – understated elegance
Ett val mellan två modeller – enkelheten vann
När jag var i köptagen så stod det slutligen mellan två modeller: Radiomir Black Seal 8 Days Acciaio ref PAM00610 och Radiomir Black Seal 8 Days Acciaio ref PAM00609. Vad var då skillnaden? Utöver brunt kalvläder på 609 och svart kalvläder på 610 så var den egentliga skillnaden att det stod ”Black Seal” på 609 samt att densamma hade liten sekundvisare. Frågan är nu, är jag fortfarande nöjd med mitt val mellan de två? Svaret är ja. Anledningen, vilken även är förklaringen till att jag föll för klockan från första början, är enkelheten. När du tar en klocka och skalar av alla extrafunktioner, vad finns då kvar? Minut och timvisning! Detta är även väldigt ”Panerai”. Som Adams på ABTW sa ”Bearing the classic look of what most people associate with a Panerai dial, along with the simplicity of just two hands on the face indicating only the hours and minutes - for many watch lovers, this Panerai Radiomir Black Seal 8 Days watch (aka PAM610) represents one of the purest Panerai designs available.” Kan inte annat än hålla med. Om jag skulle beskriva uttrycket skulle jag säga Understated elegance.
Jämförelse 609 och 610:
(stulen bild)
Material
Klockan är i polerat stål (blandningen heter AISI 316L och ska bland annat vara hyppallergenic) vilket jag tycker passar finfint designmässigt ihop med den svarta tavlan och övriga formspråket. Hade ju varit kul med lite mer exklusiva material, men det var en trade off jag gjorde när jag köpte en instegs-Panerai som listar på ca 60 k.
Wire lugs
När vi ändå pratar om designen så kan även nämnas en detalj som gör att denna klocka skiljer sig lite från många andra klockor, nämligen wire lugsen. Dessa återfinns på alla klockor i Panerais Radiomir-kollektion (ska inte förväxlas Radiomir 1940-kollektionen, tidigare Contemporary). Kan erkänna att jag var lite tveksam innan köpet, inte så mycket till designen utan mer till funktionen. Skulle de hålla, de ser så tunna ut? Var det lätt att byta band? Än så länge är svaret ja på båda frågorna. De känns stabilare än de ser ut vid första ögonkastet och byte av band var en högst överkomlig historia. Inte lika lätt som på många Luminors, men ändå helt ok.
Jämförelse vanliga bandhorn och wire lugs:
(stulen bild)
Är de till någon annan nytta då? Ja faktiskt. Om du jämför en Radiomir 1940 45 mm med en Radiomir 45 mm kommer du märka att den senare kan upplevas lite nättare. Bra eller dåligt? Smaksak! Jag gillar det då 45 mm blev mycket mer överkomligt än jag tidigare trott. Och jag har sedan köpet inte bytt åsikt.
Storleken har betydelse, ibland…
45 mm. Jäkligt stort! Eller? Vanligaste kommentarerna när man pratar storlek och Panerai skulle jag säga är följande;
Rolex-kille ”Panerai är för stora. Allt över 40 mm går bort”
Paneristi: ”Panerai ska vara stora”
Detta är min första Panerai jag äger. Har provat fler än jag kan komma ihåg. Till en början var jag väldigt tveksam till att sätta något som var 45 mm på handleden. Och det kan jag faktiskt fortfarande vara. Men det är snarare en fråga om upplevd storlek. Som jag nämnde ovan så är det stor skillnad mellan Radiomir-caset med wire lugs och Radiomir 1940-caset i hur de upplevs på handleden. I mitt fall sitter Radiomir mycket bättre och Radiomir 1940 upplevs för stora. Faktumet är att min 610a inte upplevs särskilt stor, snarare tydlig. Skulle till och med vilka dra det så långt och hävda att en 47 mm med wire lugs bärs mindre på mig än en 45 mm med vanliga bandhorn.
Vad ska bort?
Något måste väl vara fel? Japp. Om jag skulle få ändra på två saker designmässigt på min 610a så skulle jag 1) ta bort texten ”8 days” och 2) sätta på en stålbaksida. Om nu klockan ska vara enkel i utförandet så ska allt onödigt bort från urtavlan. Att det står ”Radiomir Panerai” räcker gott och väl. Sen var det den genomskinliga baksidan. Om det hade rört sig om ett dekorerat urverk eller ett urverk med många komplikationer så hade jag uppskattat glasbaksida. Nu tillför genomskinligheten faktiskt inget. Klockan hade faktiskt, i mitt tycke, blivit ännu mer spännande om man inte sett vad som ”döljer sig under huven”.
Vad ska läggas till?
Det hade ju varit nice med sandwich-dial…
Slutsats Design: Designen var främsta anledningen till att jag köpte klockan. Jag ger den 9/10 pannor
På handleden:
Urverk
Denna del av recensionen blir kort då jag kan alledeles för lite om urverk för att kunna skriva en uppsats. Det mekaniska in-house verket P.5000 med manuell uppvridning introducerades 2013. Som jag förstått det är verket inte det mest avancerade in-houseverket Panerai producerat.
Urverket:
(stulen bild)
Om standardkommentaren kring en Panerais storlek är att ”den ska vara stor” så är standardkommentaren kring urverket att ”det ska vara manuellt”. Kan vara beredd att hålla med till viss del. Det ligger i arvet att Panerais har ett manuellt verk och det tillför en viss känsla. Innan köpet var jag lite tveksam till detta och hade av lathetsskäl velat ha ett automatiskt (förlåt fellow Paneristis) som jag slapp dra upp. Men det var ju det här med att klockan hade ett P.5000 under huven med en gångreserv på 8 dagar. För en bekvämlighetssjäl som jag själv, lät det tillräckligt långt för att jag skulle känna att jag inte behövde göra annat än att vrida upp klockan (sen ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag nog kunnat nöja mig med en tredagarsreserv så här i efterhand).
Hur går verket då? Det är ju inte COSC-certifierat, vilket få (om ens några?) av Panerais egna verk är. Har inte testat verket i time grapher men skulle tippa på att avvikelsen inte är noll men tillräckligt liten för att jag inte ska märka av den. Men som jag inledde detta stycke med – jag är inte särskilt bra på urverk. Det ska även sägas att P.5000 inte går på topp-prestanda när det dragits upp fullt (knappast unikt för detta manuella verk dock) och man kan se på baksidan att verket under en minut löper lite amok när fjädern strechas till max.
Slutsats: Vill nästan inte ge ett betyg när det kommer till urverk. Men om jag måste klämma fram något så får det bli en 7/10 pannor. Plus för att det är manuellt och har en lång gångreserv och minus för ej COSC/gångavvikelse. Men hoppa inte på mig ang detta, erkänner att jag inte är urverksspecialist
In action – hur är det med bärbarheten?
Den sitter som en smäck! Som jag skrev ovan så känns storleken (diametern) bra. På plussidan ligger även att den enbart är 12 mm hög. Tack vare flat baksida ligger den väldigt skönt på handleden. Jag bär skjorta och kavaj till vardags och skjorta eller t-shirt på helgen och klockan passar fint till bägge outfits, mao riktigt all round. Då den trots allt är 45 mm kan den ha lite svårt att smita in under de tightaste manchetterna, men det kan jag leva med. Känslan den ger på handleden skulle jag beskriva som sportigt elegant, perfekt för en f.d. anglofil som jag själv som bestämt mig för att bli mer italiensk i min framtoning. På minussidan måste jag dock ändå lägga till att vissa nog tycker att den är för stor, tyvärr.
Slutsats: På handleden blir det 9/10 pannor
På handleden klädd i nylon:
Övrigt
Vattentätheten är 100 m. Duger gott men klockan är knappast dykarmaterial. Betyg 7/10 pannor
Prisvärdhet? Så här, om du ska få best value for money i termer av funktioner och urvek ska du inte köpa PAM00610. För 60 k får du inte heller några exklusiva material. Klockan kan nog närmast ses som lite för dyr givet funktionalitet och material. Men det var inte det jag betalade för. Jag ville åt känslan och designen först och främst. Och när det kommer till just design så tycker jag vi verkligen kan prata om value for money. Jag ger den 7/10 pannor just för att designen är kick-ass.
Summering
Motsvarande klockan mina förväntningar? Ja, t.o.m. överträffade dem
Är jag nöjd? Mycket
Har jag tröttnat och kommer flippa klockan snart: Nej
Skulle jag köpa klockan igen: Ja
Plus: Design, bärbarhet, 8 dagars gångreserv, in-houseverk
Minus: Kunde haft sandwich, gjorts ännu renare i designen, kan upplevas för stor för vissa och inte det mest avancerade urverket
Slutbetyg Radiooir Black Seal 8 Days Acciaio ref PAM00610: 8/10 pannor
Tack för att du tog dig tid att läsa!
Mvh Martin
Vidare läsning:
A blog to watch recension http://www.ablogtowatch.com/panerai-radiomir-black-seal-8-days-pam610-watch-review/
Panerais hemsida http://www.panerai.com/en/collectio...lack-seal-8-days-acciaio---45mm_pam00610.html
Panerais hemsida om urverket http://www.panerai.com/en/in-house-movements/hand-wound-movement/p5000-calibre.html
Nymans ur http://www.nymansur.com/sortiment/o...0/radiomir-black-seal-8-days-acciaio-pam00610