• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Rolex GMT Master 116710 BLNR

Önskar verkligen jag gillade GMT 2an mer (Ägt 2 st)
Den är verkligen så ruskigt snygg på bild, och även vid första anblicken i verkligheten..
Men bezelen snor verkligen all uppmärksamhet ifrån klockan förövrigt... Jag uppskattade aldrig klockan i sin helhet..
T.o.m när man kollar tiden så slutar det med att ögonen drar sig till bezelen (inlägget)

Slutade med att jag sålde min! Men man blir allt bra sugen igen när man ser billder.
 

CK_Solna

Breitling
Modellnamn: GMT Master II Ceramic
Tillverkare: Rolex
Referens: 116710 BLNR
Årsmodell: 2014
Urverk: Rolex 3186, med datum samt GMT-funktion
WR: 100 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: Oyster, med polerade mittlänkar
Urtavla: Svart
Glas: safirglas, AR under datumbubblan som ger 2,5 ggr förstoring
Bezel: Keramisk ("Cerachrom") med 24h skala, vridbar åt båda hål med 24 klick
Datumangivelse: Datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona

År 2005 lanserades den senaste generationen av GMT Master på mässan i Basel, och då i helguld. Året efter 2006 kom TT-versionen (guld och stål). År 2007 var det, enligt Rolex sätt att lansera modeller, dags för stålvarianten 116710 LN. GMT-C (alltså den keramiska GMT-mastern) kom att staka ut vägen för Rolex designfilosofi framöver, med maxicase och keramisk (cerachrom på Rolex-språk) vridring. På samma sätt som Yachtmaster och 16610 LV så hade tavlan maxi dial (stora timindex) samt större visare (speciellt minutvisaren)

Det initiala mottagandet blev blandat, puritaner förfasades över den större boetten samt den mer glänsande vridringen. Föregående genrationer hade haft en mattare visuell framtoning och bestod av ett inlägg i aluminium. Andra gillade den mer markanta boetten och att den gav intrycket att vara större. Dock är diametern fortfarande 40mm – samma som föregående generation 167XX – men de grövre luggarna ger ett större intryck. Utan att kunna referera till Rolex's hemliga försäljningssiffror, vill jag hävda att GMT-C är en mkt stor succé för Rolex och är en volym-modell

Även länken var kraftigt förbättrad, borta var den lite rassliga oysterlänken (inte utan sin charm och beprövade konstruktion) och låset i bockad metall. På den nya generationen finns nu ett rejält spänne som ger ett mycket solitt intryck! Utöver den mer solida länken, så finns även praktiska tillämpningar så som Easy Link. Denna finess gör det möjligt att snabbt justera längden på länken med 5mm – perfekt en varm sommardag

Åren gick och massorna törstade efter en två-färgad vridring som de klassiska Coke och Pepsi-modellerna hade under sina glansdagar. Dock lanserades dessa varianter aldrig, och det skvallrades om att Rolex hade stora problem att få till en tvåfärgad keramisk vridring, speciellt den röda färgen var ett bekymmer.

Men så händer något... under Basel-mässan 2013 lanseras en ny GMT-C med en tvåfärgad vridring (ref 116710 BLNR)! Rolex ingenjörer har slitit i sina vita rockar och lyckas äntligen knäcka nöten. Däremot är färgvalet något helt nytt – blått och svart. Denna färgkombination har ingen GMT Master haft innan - det som har funnits är helsvart, blå/röd ("pepsi") samt röd/svart ("coke"). Det fanns dock en helblå vridring på den gamla referensen 1675, som är mycket ovanlig (och därmed sjukligt dyr). Den blå delen på den nya vridringen på GMT-C ska representera dagtid (06-18) medan den svarta representerar natt.

Lösningen med en tvåfärgad keramisk vridring är inte, som man kan tro, två olikfärgade bitar som sätts ihop till en ring. Nix, utan lösningen var att göra en helt blå vridring, och medan denna fortfarande är porös, så. färgas den ena halvan svart. Processen är så pass avancerad att den är patenterad av Rolex. Siffrorna på vridringen har ett tung lager av platinum på sig, vilket ger en väldigt fin finish. Nytt för 116710 BLNR är även att 24-timmarsvisaren är blå i stället för grön. Texten "GMT Master" är nu vit i stället för grön på 116710 LN.

Även om många ivrigt väntar på att Rolex ska släppa en pepsi-version av GMT-C, så tycker jag att den blå/svarta-versionen är väldigt lyckad. Dels för att jag älskar blått, men även för att den är lite mer nedtonad än vad en blå/röd-version skulle vara.

Så vad är då mina intryck efter några dagars ägande? Tänkte sammanfatta i några punker:
  • Otroligt solid känsla på hela klockan, osar kvalitet rakt igenom
  • Länken är mycket bättre än den föregående generationen, låset spelar i en helt annan liga nu
  • Easy Link-systemet som möjliggör snabb justering av länken på 5mm är väldigt bra
  • Vridringen är magisk, från starkt blå i direkt soljus till gråskimmrande i dunkelt ljus. Gillar de distinta klicken när man vrider på den
  • Maxi caset är verkligen rejält, det ger en biffig look utan att diametern faktiskt är större. Den känns mkt större än min sub 1680 som också är 40mm
  • Både gillar och inte gillar de polerade mittlänkarna, de ger en mer dressad och exklusiv look samtidigt som repor och fett & smuts väldigt tydligt
  • En negativ sak är att datumet ej har quick-set, vilket jag finner lite märkligt. Kanske är en eftergift för 24-timmarsfunktionen, vad vet jag...
Rekommenderar denna klocka varmt till alla som är intresserade av en mångsidig klocka i en snygg förpackning!


(om det finns faktafel i ovan text för ni gärna hojta till!)

I dagsljust är den blå färgen väldigt tydlig
bild.JPG


I lite mörkare belysning, tex inomhus, så blir den blå färgen mer gråaktig
image-7.jpeg


Apan Affe visar upp GMT'n i hela sin prakt, här ser man hur reflekterande vridringen är (se kl 12)
image-3.jpeg


På nedan bild syns tydligt hur bredda bandhornen är
image-6.jpeg


GMT-visaren är nu blå i stället för grön
image-2.jpeg


Antireflex-behandling under förstoringsbubblan ger ett väldigt lättavläst datum (2,5 ggr förstoring)
image-1.jpeg


Tvåfärgade keramiska vridringen (cerachrom) som är gjort i ett enda stycke, siffror med ett lager av platinum
image-4.jpeg


Rejäl länk med ett solitt lås med Easy-Link
image-5.jpeg


Snyggt till blå kläder (som jag har för mkt av....)
image.jpg


Perfekt till en international business man
image (2).jpg


Vem kan säga nej till denna?
image (1).jpg

Nice! vill ha!
 

Bas

Patek
Finns även AD med noll kö samt en drös av dem hos gråhandlare...även flera här på Ks har ju dykt upp nu...tror inte att denna GMT är speciellt svårfångad faktiskt.
Finns överallt hos gråhandlare och på KS som du säger, så svårfångad är den absolut inte! Sen om någon AD har en liggandes eller inte har jag ingen aning om. Men på dom flesta stålrolex är det nån form av väntetid på lite överallt som jag förstått det.
 

Elajas

Breitling
Har frågat på Nymans, hos Rob E och Krons Ur i Stockholm. Alla har så lång väntelista att de inte längre skriver upp fler namn. Så du är lyckligt lottad :)
 

Bas

Patek
Har frågat på Nymans, hos Rob E och Krons Ur i Stockholm. Alla har så lång väntelista att de inte längre skriver upp fler namn. Så du är lyckligt lottad :)
Du kanske birde kontakta AD på mindre orter om du vill ha en från AD, tror det är större chans att få en där. Annars finns dom överallt hos gråhandlare som sagt :)
 
Topp