• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Sinn EZM9 TESTAF

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kort historik
D807FBE5-47ED-4908-B1B7-37C029A91348.jpeg

Sinn startades år 1961 av Helmut Sinn som var pilot under andra världskriget. Vid starten såldes klockor till cockpits och armbandsur. Det sägs att Mr Sinn endast ville ha direktförsäljning och att han endast ville sälja armbandsur direkt till piloter. Större delen av de tidigare modellerna var ”generiska” och påminde väldigt mycket om andra tillverkares klockor som använde samma MRP-SA boetter.

Under 80-talet tillverkade dock Sinn några riktigt coola yrkesspecifika modeller för bland annat minröjare. De tillverkade även klockor åt bland annat Bell & Rosa och lyckades köpa designrättigheterna till Breitlings Navitimer 806-809. Denna Sinn-modell finns även idag i Sinns modellprogram (Sinn 903).

År 1994 tog ingenjören Lothar Schmidt över Sinn och sedan dess har Sinn fullkomligen exploderat vad gäller tekniska innovationer. Tyvärr finns det inget utförligt register från tiden innan Schmidt vilket gör det lite lurigt att överblicka och datera vintagemodeller från Sinn.

Det skulle ta lång tid att lista alla innovationer Schmidt har varit involverad i så det tänker jag inte göra. För mer information om Sinns historik och tekniska utveckling, besök sinn.de


EMZ9 TESTAF
AABED11E-46D8-4CE2-926C-0E24C303B903.jpeg

Modellen är framtagen som en i EZM-paketet vilket i princip innebär att den har ett tydligt yrkessyfte, i detta fall som armbandsur till piloter. EZM-modellerna är även design- och funktionsmässigt optimerade för sitt specifika syfte.

7FB64A7E-F3E5-4B0D-983B-00A3A8B9558B.jpeg

TESTAF syftar på den certifieringsprocess som Sinn tagit fram i samarbete med ett Universitet i Tyskland som praktiserar aktionsforkning (praktisk forskning). TESTAF-certifieringen användes senare som grund för DIN 8330-1/8330-2 (tysk motsvarighet till ISO för flygarur.


Specifikationer
CEB52039-7853-4CBD-9452-58672C5D67DF.jpeg

Diameter: 44m
Tjocklek: 12mm
Bandbredd: 22mm
Glas: Safirglas med inre och yttre antireflexbehandling.
Urverk: Sellita SW200-1
WR: 20BAR / 200m
Vikt (boett): 71g


Boett
B6839D8E-3052-4B44-A2F1-274B3ADAC2AF.jpeg
22CDB298-14E3-4EDE-AF1E-199BF1756542.jpeg
BEC4AADD-641E-4F53-BD5A-F8383C76004F.jpeg
A0CD6312-E727-4FAC-BFD4-9048F8F2EFF0.jpeg
38E09354-4749-4F7B-BFB9-6E931CCCD7B9.jpeg

Boett, länk och lås är tillverkat i blästrad och kolstärkt (tegiment) titan. Kolstärkningen skapar en nästintill orepbar yta på både boett, länk och lås. Ytan blir även allergivänlig och lämpar sig därför även för personer med nickelallergi. Det är inte en ytbehandling, utan det är snarare materialet i sig som härdas genom att kolinnehållet på ytan ökas. Tyvärr är själva processen en väl bevarad branchhemlighet som kostat mig många timmars grävande utan att resultera i vägs ände.

CD6C4590-7B6D-41C1-B818-1A0F4C258647.jpeg

Det säger sig självt men boettens intryck är diskret och tooligt. Vid kronan döljer sig ett svart kronskydd som verkar vara tillverkat i PVD-behandlad metall.

24EFA5B0-6101-4F15-BF1E-7EF2BB2F349E.jpeg

För att skapa en bra miljö för utverket samt för att minimera risken för kondens vid temperaturförändringar använder Sinn AR-teknologi (ej i alla modeller). I korthet fylls klockan med gas vid montering, förses med extra starka packningar samt har en fuktindikator som blir blå när det finns fukt i klockan.


Länk och lås
4F5E7A30-CC0C-4E60-BED2-F1140FDB79E1.jpeg
054967A8-1573-4409-83E1-16E9E4F208E6.jpeg

Både länk och lås är genomtänkta och stabila men saknar den dolda mikrojustering som man snart börjar förvänta sig i denna prisklass. I låset finns en dold dykförlängning som varken syns eller stör i ihopfällt läge. Tjockleken är perfekt i förhållande till boetten. Det enda negativa är att länken har ett litet ”Titan-gnissel” vilket brukar försvinna när det gäller nya länkar.

Det finns även en viss färgskillnad mellan boett och länk eftersom länken är tillverkad i titan ”grade 2” och boetten är tillverkad i hårdare ”Grade 5”. Det finns ibland en liten färgskillnad mellan de två och Sinn försöker matcha färgerna mellan olika batcher. Då detta är en testklocka var de dock inte så noga med matchningen. Därav syns färgskillnaderna mer på detta exemplar än vad som är normalt.

Sinn är schyssta och skickar med verktyg för demontering och längdjistering samt Locktite.


Vridring och glas
3EBD1B4B-70D1-4C2E-A15F-A9D30872C343.jpeg
61FFF45B-766F-4D8F-9378-B65141B07F06.jpeg

Vridringen saknar troligtvis gummipackning under sig vilket ger en ganska rudimentär känsla vid rotering, det eliminerar dock ett riskmoment (torka & sand/grus) vilket jag uppskattar. Jag gillar känslan i vridningen men kan tänka mig att vissa tycker den känns lite grov i klicken. Personligen tycker jag den är väldigt välgjord med tanke på att den går att vrida åt båda håll och att den är tillverkad i titan.

Inlägget är tillverkat i safirglas (med yttre AR) och har även lyspasta under glaset.


På handleden
0FAE0992-6B16-414B-A366-3A77A6EF9C58.jpeg
714CD277-90E4-4F0B-B8A2-1AD817B3D0D4.jpeg
E4FF195A-C30C-4657-B766-D64E1F7DEF00.jpeg

För de ej titanfrälsta kan jag meddela att en ”stor” klocka i titan med välbalanserad vikt är det skönaste som finns att bära. Storleksmässigt är den klockren för min 18cm handled. Trots tydlig närvaro gör den låga vikten och den tunna boetten att att klockan knappt märks. Klockan blir snabbt handledsvarm och därefter glömmer jag bort att av bär den. Titanet klibbar inte heller likt metall med pålagd ytbehandling.


Slutsats
0FA8D6F3-0CD4-4C2E-9678-614898116C48.jpeg

Jag har ägt några Sinn-modeller tidigare (4st?) men ingen som fallit mig så klockrent i smaken som EZM9. Vissa Sinnmodeller är så avskalade att de blir tråkiga men det gäller absolut inte EZM9. Den är diskret utan att bli tråkig, mycket tack vare vridringsinlägget i safirglas och att den är oerhört bekväm. Modellen näst intill personifierar termen ”tacticool” och ger det oförstörbara intrycket vi uppskattar Sinn för.

Nu finns just denna modell endast i ”Tegiment”-utförande men om valet finns så kan jag starkt rekommendera detta tillägg. I kombination med titan ger det alla fördelar med titan (låg vikt, allergivänligt, varmt) samtidigt som det är extremt och jag menar extremt reptåligt. Att jämföra med Diashield, Duralect och andra ytbehandlingar blir nästan löjligt. Dels för att de behandlingarna inte är reptåliga ”på riktigt” och dels för att de dessutom ofta klibbar vilket inte Tegiment-titan gör.

Det finns egentligen bara två saker att beakta innan köp. Den yttre AR-behandlingen blir lätt kladdig och du får inget fancy urverk. Urverksvalet ser jag dock som väldigt logiskt utifrån ett ”Sinn-perspektiv”. Det är hållbart, håller tiden väl, är ”billigt” att serva och att hitta delar lär inte bli ett framtida problem.

Är du sugen på din första Sinn eller letar efter en ingenjörsmässigt genomtänkt och tålig klocka tycker jag definitivt att du ska fundera på denna doldis.

Mer info om modellen

Tack för att du orkade läsa och tack till Sinn för lånet!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Grym recension, fina bilder och roligt att du lyfter fram en doldis i sortimentet. Tycker gott att de kunde låta dig behålla den :)
Om Ezm9 är Tacticool i sin enkelhet är storebrodern Ezm10 Tacticool med en tekniskt fullproppat spec. Hade varit suveränt om Tim hade kunnat skicka även den till dig, (även om jag vet att den inte är någon direkt favorit för dig), för att recenseras.
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Kort historik
D807FBE5-47ED-4908-B1B7-37C029A91348.jpeg

Sinn startades år 1961 av Helmut Sinn som var pilot under andra världskriget. Vid starten såldes klockor till cockpits och armbandsur. Det sägs att Mr Sinn endast ville ha direktförsäljning och att han endast ville sälja armbandsur direkt till piloter. Större delen av de tidigare modellerna var ”generiska” och påminde väldigt mycket om andra tillverkares klockor som använde samma MRP-SA boetter.

Under 80-talet tillverkade dock Sinn några riktigt coola yrkesspecifika modeller för bland annat minröjare. De tillverkade även klockor åt bland annat Bell & Rosa och lyckades köpa designrättigheterna till Breitlings Navitimer 806-809. Denna Sinn-modell finns även idag i Sinns modellprogram (Sinn 903).

År 1994 tog ingenjören Lothar Schmidt över Sinn och sedan dess har Sinn fullkomligen exploderat vad gäller tekniska innovationer. Tyvärr finns det inget utförligt register från tiden innan Schmidt vilket gör det lite lurigt att överblicka och datera vintagemodeller från Sinn.

Det skulle ta lång tid att lista alla innovationer Schmidt har varit involverad i så det tänker jag inte göra. För mer information om Sinns historik och tekniska utveckling, besök sinn.de


EMZ9 TESTAF
AABED11E-46D8-4CE2-926C-0E24C303B903.jpeg

Modellen är framtagen som en i EZM-paketet vilket i princip innebär att den har ett tydligt yrkessyfte, i detta fall som armbandsur till piloter. EZM-modellerna är även design- och funktionsmässigt optimerade för sitt specifika syfte.

7FB64A7E-F3E5-4B0D-983B-00A3A8B9558B.jpeg

TESTAF syftar på den certifieringsprocess som Sinn tagit fram i samarbete med ett Universitet i Tyskland som praktiserar aktionsforkning (praktisk forskning). TESTAF-certifieringen användes senare som grund för DIN 8330-1/8330-2 (tysk motsvarighet till ISO för flygarur.


Specifikationer
CEB52039-7853-4CBD-9452-58672C5D67DF.jpeg

Diameter: 44m
Tjocklek: 12mm
Bandbredd: 22mm
Glas: Safirglas med inre och yttre antireflexbehandling.
Urverk: Sellita SW200-1
WR: 20BAR / 200m
Vikt (boett): 71g


Boett
B6839D8E-3052-4B44-A2F1-274B3ADAC2AF.jpeg
22CDB298-14E3-4EDE-AF1E-199BF1756542.jpeg
BEC4AADD-641E-4F53-BD5A-F8383C76004F.jpeg
A0CD6312-E727-4FAC-BFD4-9048F8F2EFF0.jpeg
38E09354-4749-4F7B-BFB9-6E931CCCD7B9.jpeg

Boett, länk och lås är tillverkat i blästrad och kolstärkt (tegiment) titan. Kolstärkningen skapar en nästintill orepbar yta på både boett, länk och lås. Ytan blir även allergivänlig och lämpar sig därför även för personer med nickelallergi. Det är inte en ytbehandling, utan det är snarare materialet i sig som härdas genom att kolinnehållet på ytan ökas. Tyvärr är själva processen en väl bevarad branchhemlighet som kostat mig många timmars grävande utan att resultera i vägs ände.

CD6C4590-7B6D-41C1-B818-1A0F4C258647.jpeg

Det säger sig självt men boettens intryck är diskret och tooligt. Vid kronan döljer sig ett svart kronskydd som verkar vara tillverkat i PVD-behandlad metall.

24EFA5B0-6101-4F15-BF1E-7EF2BB2F349E.jpeg

För att skapa en bra miljö för utverket samt för att minimera risken för kondens vid temperaturförändringar använder Sinn AR-teknologi (ej i alla modeller). I korthet fylls klockan med gas vid montering, förses med extra starka packningar samt har en fuktindikator som blir blå när det finns fukt i klockan.


Länk och lås
4F5E7A30-CC0C-4E60-BED2-F1140FDB79E1.jpeg
054967A8-1573-4409-83E1-16E9E4F208E6.jpeg

Både länk och lås är genomtänkta och stabila men saknar den dolda mikrojustering som man snart börjar förvänta sig i denna prisklass. I låset finns en dold dykförlängning som varken syns eller stör i ihopfällt läge. Tjockleken är perfekt i förhållande till boetten. Det enda negativa är att länken har ett litet ”Titan-gnissel” vilket brukar försvinna när det gäller nya länkar. Det finns även en viss färgskillnad mellan boett och länk. Min gissning är att länk och boett blivit behandlade i olika batcher.

Sinn är schyssta och skickar med verktyg för demontering och längdjistering samt Locktite.


Vridring och glas
3EBD1B4B-70D1-4C2E-A15F-A9D30872C343.jpeg
61FFF45B-766F-4D8F-9378-B65141B07F06.jpeg

Vridringen saknar troligtvis gummipackning under sig vilket ger en ganska rudimentär känsla vid rotering, det eliminerar dock ett riskmoment (torka & sand/grus) vilket jag uppskattar. Jag gillar känslan i vridningen men kan tänka mig att vissa tycker den känns lite grov i klicken. Personligen tycker jag den är väldigt välgjord med tanke på att den går att vrida åt båda håll och att den är tillverkad i titan.

Inlägget är tillverkat i safirglas (med yttre AR) och har även lyspasta under glaset.


På handleden
0FAE0992-6B16-414B-A366-3A77A6EF9C58.jpeg
714CD277-90E4-4F0B-B8A2-1AD817B3D0D4.jpeg
E4FF195A-C30C-4657-B766-D64E1F7DEF00.jpeg

För de ej titanfrälsta kan jag meddela att en ”stor” klocka i titan med välbalanserad vikt är det skönaste som finns att bära. Storleksmässigt är den klockren för min 18cm handled. Trots tydlig närvaro gör den låga vikten och den tunna boetten att att klockan knappt märks. Klockan blir snabbt handledsvarm och därefter glömmer jag bort att av bär den. Titanet klibbar inte heller likt metall med pålagd ytbehandling.


Slutsats
0FA8D6F3-0CD4-4C2E-9678-614898116C48.jpeg

Jag har ägt några Sinn-modeller tidigare (4st?) men ingen som fallit mig så klockrent i smaken som EZM9. Vissa Sinnmodeller är så avskalade att de blir tråkiga men det gäller absolut inte EZM9. Den är diskret utan att bli tråkig, mycket tack vare vridringsinlägget i safirglas och att den är oerhört bekväm. Modellen näst intill personifierar termen ”tacticool” och ger det oförstörbara intrycket vi uppskattar Sinn för.

Nu finns just denna modell endast i ”Tegiment”-utförande men om valet finns så kan jag starkt rekommendera detta tillägg. I kombination med titan ger det alla fördelar med titan (låg vikt, allergivänligt, varmt) samtidigt som det är extremt och jag menar extremt reptåligt. Att jämföra med Diashield, Duralect och andra ytbehandlingar blir nästan löjligt. Dels för att de behandlingarna inte är reptåliga ”på riktigt” och dels för att de dessutom ofta klibbar vilket inte Tegiment-titan gör.

Det finns egentligen bara två saker att beakta innan köp. Den yttre AR-behandlingen blir lätt kladdig och du får inget fancy urverk. Urverksvalet ser jag dock som väldigt logiskt utifrån ett ”Sinn-perspektiv”. Det är hållbart, håller tiden väl, är ”billigt” att serva och att hitta delar lär inte bli ett framtida problem.

Är du sugen på din första Sinn eller letar efter en ingenjörsmässigt genomtänkt och tålig klocka tycker jag definitivt att du ska fundera på denna doldis.

Tack för att du orkade läsa och tack till Sinn för lånet!
Trevlig och informativ recension, kul att även du är en hängiven Sinn lover!
 

mega

Rolex
Grymt Yonsson!
Den Sinnen hade jag inte alls koll på. Gillar den vekligen.
Mycket detaljer men inte så det skriker och spretar.
Skulle absolut kunnna tänka mig en sån.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Fin recension.

Klämde lite på den då jag besökte Sinn förra sommaren. Minns att jag slogs av att den verkligen var bättre live än på bild, framförallt pga. vridring och vridringsinlägget.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bra recension och snygga bilder som vanligt!
Sinn verkar vara ett gediget märke som kör sitt eget race - overengineering paketerat med en mycket behaglig tavla att titta på.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Lätt att serva är den nog, och delar lär gå att få tag i. Men eftersom den gasfylld blir man ändå hänvisad till Frankfurt när det är dags. Summa summarum lär servicen vara problemfri. Sinn har dessutom synnerligen fördelaktiga servicepriser.
 
Topp