• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Timex Acadia - kvarts i harts

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
IMG_1356.jpg


Timex är ingen ny spelare i klockvärlden. Företaget grundades redan 1854 i USA som Waterbury Clock Company och lever, om än efter ett par ombildningar och namnbyten, kvar än i dag. Timex är väldigt glada i sin långa historia och flera nutida modeller är antingen nytolkningar eller uppdateringar av äldre klockor. Mest känt är företaget för sina rimligt prissatta kvartsklockor och det är precis en sådan jag har provat under de senaste tio dagarna.

Snabba fakta:
- Boettmaterial: harts.
- Storlek: 40 mm.
- Kvartsurverk, japanskt.
- Vattenresistens: 50 meter.
- Indiglo – urtavlan kan lysa som på en digitalklocka.
- Bredd mellan bandhorn: 20 mm.

IMG_1358.jpg

Bra storlek, men mycket större än så här kan den här typen av klocka inte bli

Förpackning
Timex har gjort mer än nödvändigt när det gäller förpackningen. I den här prisklassen förväntar åtminstone inte jag mig något mer än en enkel ask. Klockan tillhör Archive-serien och Timex har för denna skapat en låda som ser ut som en arkivask. Klockan sitter fast inuti asken och presenteras snyggt. Ett bandstiftverktyg medföljer.

IMG_1286.jpg

Stiligt, Timex!

IMG_1287.jpg

Klockan är gjord för ett liv på natoband. Ett bandstiftverktyg medföljer ifall vanliga klockband ska användas, vilket är bra.

Boett
Boetten är tillverkad i mörk brungråfärgad harts. Färgen ger nästan känslan av att materialet är biologiskt nedbrytbart. Är det ett bra eller dåligt intryck? Tja, smaken är som baken. Finishen är i det närmsta obefintlig – det är formad plast och det ser bra ut på håll men det är ingen skönhet vid närmare granskning. Fördelen är att klockan är lätt – väldigt lätt! Dessutom är det få som köper den här klockan för att matcha med kostym eller glida på stranden i ett soligt Sydfrankrike. Nej, de som köper den här klockan är nog mer praktiskt lagda och för dem är det här en alldeles lysande klocka, bokstavligt talat. Timex har nämligen en väldigt bra funktion i sin Indiglo: ett lätt tryck på kronan gör att hela urtavlan lyser upp i mörkret. Tänk belysning i en digitalklocka men på en analog klocka i stället. Det är en bra lösning som helt tar bort behovet av lysmassa på index och visare.

IMG_1352.jpg

Brungrå harts. Ett... ovanligt val.

Storleken är på moderna 40 mm, exklusive krona. Det är med andra ord ingen liten klocka men jag upplever den som bra i storleken. Urtavla och boett är nära varandra i nyans så känslan av en jättestor urtavla uteblir – något som annars lätt kan hända när en trehandad klocka går mot eller förbi 40 mm.

IMG_1354.jpg

Ett tryck på kronan och hela urtavlan lyser upp. Väldigt praktiskt!

IMG_1359.jpg

Klockans baklock är i metall och sitter fast med fyra små skruvar in i boetten. Det kräver inte mycket mer än en skruvmejsel för att byta batteriet vilket sänker driftskostnaden avsevärt. Glöm dyra batteribyten hos urmakaren.

Urtavla
Urtavlan är en klassisk fälttavla, lättläst och indikerar både 12 och 24 timmar. Det senare med mindre index innanför 12-timmarsindexen. Datumrutan finns i linje med kronan och är snyggt integrerad med sitt färgmatchade datumhjul. Datumrutan saknar ram och smälter in helt perfekt i urtavlan. Den enda nackdelen är att datumrutan ersätter indexet klockan 15, alltså innanför index klockan 3, mitt i 24-timmarsvisningen. Det går nästan inte urskilja datumsiffran från övriga index och det blir förvirrande när det inte står siffran 15 innanför index klockan 3. Snyggt gjort alltså, men inte optimalt. Urtavlan skyddas av ett plant akrylglas som helt saknar antireflexbehandling.

IMG_1351.jpg

Klassisk fältklockedesign. Både 12- och 24-timmarsvisning. Klockan 1 på eftermiddagen är 13 i militärtid. Klockan 2 är 14 på eftermiddagen. Klockan 3 är 19. Eller vänta nu. I går var det ju 18. Dåligt designval att sätta datumfönstret rakt i 24-timmarsvisningen.

IMG_1337.jpg

Ingen antireflexbehandling innebär att urtavlan ofta blir oläslig.

Armband
Klockan levereras på ett natoband med svart hårdvara. Jag personligen gillar inte natoband och kommer inte överens med vare sig passform eller utseende. Det passar däremot klockans utformning och syfte bra. Under mina tio dagar med klockan har jag testat klockan på läderband och tropicliknande gummi. Det sistnämnda är det som passar klockan allra bäst, enligt mig. Låg vikt, pragmatiskt utformat och bra matchat med boettens färg.

Hålen för bandstiften sitter närmare boetten än vanligt. Det gör att natoband sitter bättre men nackdelen är att vanliga klockarmband får det trångt. Tjocka läderband fungerar helt enkelt inte. Klockans låga vikt gör att den sitter fast på armen även med ett löst sittande armband.

IMG_1355.jpg



Urverk
Inuti den brunsvarta boetten tickar ett ”japanskt kvartsurverk”. Det är klocktillverkarspråk för ”billigaste möjliga urverket som är tillräckligt bra ihopsatt för att hålla i flera år, åtminstone fler än garantiperioden”. Och mer än så krävs faktiskt inte. Urverket gör sitt jobb och håller tiden som ett kvartsverk bör. Det enda problemet? Tickandet. Detta ofattbara tickande. Timex delar tronen med Swatch när det kommer till högljutt tickande och i mitt fall slutade det med att klockan inte fick vara i närheten av sovrummet.

IMG_1331.jpg

Var beredd på att störningsjouren kommer!

TLDR-delen

Fördelar:

Kvarts är bekvämt och håller tiden föredömligt bra.
Indiglo är lysande.
Låg vikt – det här är ingen klocka du märker av på armen.
Klockan är tåligare än den ger sken av.

Nackdelar:

Det är riktigt tight mellan boett och bandstift.
Tickandet kommer att väcka de döda. Red ut juridiken kring påtvingad återuppståndelse innan du går med en Timex i närheten av, eller på, en kyrkogård.
Billig känsla – eller praktiskt utformad. Det är upp till bäraren själv.
Sekundvisaren är sladdrig. Tänk väggklockan i klassrummet anno 1988. Kan du inte relatera till det så tänk så här: sekundvisaren darrar som en riksdagspolitiker som dragit av ett par privata fester som arbetsrelaterade kostnader och har Aftonbladet alldeles utanför dörren.

Sammanfattning
Vill du ha en enkel klocka som du snabbt kan ta på dig utan att tänka på att ställa tiden eller vrida upp den? Vill du ha en klocka som inte ens märks på armen? Vill du ha en klocka som inte kostar som insatsen till en etta i innerstaden, eller för den delen som en normalstor villa i obygden? Är blankpolerad metall det värsta du vet? Vill du att alla med normalbra hörsel ska veta när du i närheten? Tittar du ofta på klockan efter mörkrets inbrott? Har du runt en femhundring över och vet inte vad du ska köpa men har den där känslan av att du bara måste spendera pengarna omgående för annars kanske de försvinner eller devalveras eller ännu värre: spenderas på mat och husrum? Har du ett fack över i en klocklåda som bara måste fyllas?

Har du svarat ja på minst en av frågorna så är detta en klocka för dig! Köp – den kostar trots allt inte många kronor.

IMG_1332.jpg

Kul klocka! Kostar ungefär som en hopplöst konstigt namngiven kaffe som knappt innehåller ett spår av kaffebönor på valfritt trendigt café där personalen kan lite för mycket om rawfoodbollar och lite för lite om klockor.
 

Bilagor

  • IMG_1285.jpg
    IMG_1285.jpg
    88.7 KB · Visningar: 2
  • IMG_1298.jpg
    IMG_1298.jpg
    88.2 KB · Visningar: 2
  • IMG_1299.jpg
    IMG_1299.jpg
    90.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_1300.jpg
    IMG_1300.jpg
    87.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_1334.jpg
    IMG_1334.jpg
    93.8 KB · Visningar: 2
  • IMG_1335.jpg
    IMG_1335.jpg
    121.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_1336.jpg
    IMG_1336.jpg
    107.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_1353.jpg
    IMG_1353.jpg
    113.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_1357.jpg
    IMG_1357.jpg
    181.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för en intressant, informativ och rolig recension @thewordfox!

Underbar avslutning "Har du runt en femhundring över och vet inte vad du ska köpa men har den där känslan av att du bara måste spendera pengarna omgående för annars kanske de försvinner eller devalveras eller ännu värre: spenderas på mat och husrum?" :happyhappy:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kul recension och jag håller med dig på alla punkter. :D Ska tilläggas att jag köpte den på Caliroots när de hade rea så den kostade modesta 240kr, väldigt prisvärt!

Ska också påpeka att det är jag som har skickat med de extra bandstiften och vertyget i lådan, de fanns inte där när jag köpte den. :)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Det finns något ganska mysigt med tanken att recensionen är "dyrare" än klockan (sett till tid du lagt ned). Härligt skrivet och helt klart en cool klocka!
Vad ska jag säga, alla klockor är lika mycket värda:p

Tack för en intressant, informativ och rolig recension @thewordfox!

Underbar avslutning "Har du runt en femhundring över och vet inte vad du ska köpa men har den där känslan av att du bara måste spendera pengarna omgående för annars kanske de försvinner eller devalveras eller ännu värre: spenderas på mat och husrum?" :happyhappy:
Tack, vad roligt att du gillade recensionen :)

Kul recension och jag håller med dig på alla punkter. :D Ska tilläggas att jag köpte den på Caliroots när de hade rea så den kostade modesta 240kr, väldigt prisvärt!

Ska också påpeka att det är jag som har skickat med de extra bandstiften och vertyget i lådan, de fanns inte där när jag köpte den. :)
Oj, där ser man. Lyckligtvis är klockan lika prisvärd även utan bandstiftverktyget! Tack för lånet av klockan :)

Tack för den! En boett i samma utförande som diverse pallbrickor i byggsvängen, sekundvisare som en gummisnoddsmatad vindrutetorkare på valfri ´60 tals Citroen och ett tickande som skulle få vilken pianolärare som helst att dregla :p
Pallbrickor_.jpg maxresdefault.jpg gammal-metronom-klassisk-bildbyrå_csp27998202.jpg = TIMEX :cigar:
Din recension var lite kortare än min, haha!
 
Topp