• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Hej!

Fick nyligen min första Yema nånsin när jag bytte bort min Seiko Sumo. Var inte så insatt angående Yema men en liten Google-undersökning väckte mitt intresse. En pilotklocka för 500-700 euro, som får till och med Sinn 556:an att se dålig ut med tanke på specs? Wow! Med safirglas, in-house och hi-beat (28 800 bph) urverk och 300M vattentålighet är det frågan om ett rätt så imponerande paket.

Som en Sinn 556A ägare, gillar jag verkligen lite mindre pilotklockor som fortfarande är robusta, dvs. specs för att klara av så gott som vad som helst. Designen på denna är lite unik, men samtidigt ren och delvis klassisk. Det som fångar blicken direkt är den breda platta bezeln med vertikalt borstad yta. Påminner lite grann om utseendet på en Nautilus eller AP RO, konstigt som det låter på en pilotklocka :) Jämfört med Sinn 556:an, är Flygrafen lite stor trots dess diameter på 39mm. Längden är 48mm och den relativt tjocka boetten är fint formad, men dess höjd får klockan att sitta lite högt på handleden. Inte farligt mycket, men stor skillnad till Sinn 556:an. Sitter fortfarande rätt bra på min 16-17cm handled och ser bra ut överlag!

Urtavlan har också en vertikalt borstad yta, vilket jag aldrig sett förut. Väldigt snygg detalj som fångar blicken i rätt ljus. Lysmassa finns rikligt på indexen och visarna, och lyser i en snygg blå färg. En av dom mest (i mörkret) läsbara urtavlorna jag sett, främst alltså hur detaljerat man kan läsa tiden i mörkret. Själva lysmassan håller inte lika länge som t.ex. Seikos lumibrite.

Läderbandet var en klar besvikelse för mig. Väldigt tunn och den övre ögglan är såpass tight att det är konstigt jobbigt att få den så som man vill. Vill inte ens kommentera 19mm bredden på bandet. Förstår inte varför tillverkare gör detta i udda storlekar. Det har säkerligen något att göra med ett bra förhållande mellan boettstorlek och bredd på bandet. Väldigt jobbigt när man inte äger andra 19mm breda band :)

Resten kan ni kolla på min video-recension! Svarar gärna på frågor ifall ni har något :)
-Anders

 
Topp