• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Yema Superman Heritage

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Bakgrund
Yema är ett franskt bolag som grundades 1948 i Besancon av Henry Louis Belmont. Bolaget har genom åren genomgått ett flertal ägarstrukturer, bl.a. med Seiko som ägare, men är sedan några år tillbaka under franskt ägandeskap. Bolaget har aldrig tillhört de riktigt stora, men har gnetat sig kvar genom kvartskrisen och genom åren producerat ett flertal minnesvärda klockor.
Superman, med 300m WR redan 1963, har t.ex.varit franska flygvapnets val, Spationaute var första franska klockan i rymden 1982, North Pole var med på just Nordpolen 1986.
I år firar Yema 70 år som tillverkare och det firas med en återlansering av ett antal klassiska modeller varav min Superman är en.

IMG_7462.JPG


Specifikationer
WR: 300m
Bredd: 39mm, 42mm inkl krona
Höjd: 48mm
Tjocklek: 14mm
Bandhornsbredd: 19mm
Urverk: ETA 2824-2 Standard - 28800bph
Gångreserv: 38 timmar
Boett: 316L stål
Länk: Polerad, borstad 316L stål, dykförlängning
Glas: Safirglas, domeformat (mineral är standard)
Bezel: 120 klicks coin bezel, patenterat lås, alu insert med struktur
Lume: Superluminova
Pris: €949 för mineral och €1099 för Safir inkl. frakt

IMG_7469.JPG

Storleksjämförelse från vänster: SKX013, Superman, SXK007

IMG_7455.JPG

Safirglas

IMG_7447.JPG


Heritage vs original
Superman Heritage är inte baserad på den ursprungliga Superman från 1963 utan ref 53 00 16 som introducerades på 70-talet. Klockan är originalet troget genom att originalet 3D scannats och sedan lätt modifierats.
De skillnader som jag känner till är som följer:
  • ETA urverk
  • Ett (R) - Registered Trade Mark har lagts till Superman texten på tavlan
  • Lumedot har ersatt originalets fyllda triangel
  • Insert i alu isf bakelit
  • Enklare gravyr av Yemavapnet på baklocket
I boxen
Detta är ingen klocka för de som gillar stora boxar och tjocka manualer. Klockan kommer enkelt förpackad i ett snyggt resetui i läder. I etuiet finns ett garantikort (2 år world wide) samt en 'manual' för samtliga modeller. Superman får en sida.
Jag beställde direkt från Yemas hemsida vid Black Friday, tog cirka en vecka innan klockan dök upp. Då jag spanat på denna kan jag meddela att standard är 10% rabatt. Jul, Halloween etc ges typ 15% och/eller ett extra band. Jag fick t.ex. ett brunt läderband på köpet av god kvalitet. Mitt ordernummer låg på dryga 1000, så än har de nog inte sålt några jättevolymer.

IMG_7475.JPG
IMG_7476.JPG

'Manualen'

IMG_7477.JPG

Bandet som ingick, finns ett antal att köpa från hemsidan för €69

Byggkvalitet
Superman känns väldigt välarbetad. Bezeln har distinkta klick och en skön lätt struktur, vilket ökar kvalitetskänslan. Det patenterade vridringslåset kan tyckas vara en gimmick vid första åsyn, men fungerar riktigt bra genom att med hjälp av trycket från skruvkronan låsa mot vridringens tänder. Som en bonus så skvallrar den genom skrammel om man inte skruvat åt kronan tillräckligt. Toleranserna är extremt små och passformen på ändlänkarna är minst sagt fenomenal!
Länken är extremt vridstyv och låset imponerar också och tillsammans med dykförlängningen andas det kvalitet. Länken är femdelat och ömsom polerad och ömsom borstad.
IMG_7438.JPG

Baklocket

IMG_7428.JPG

Bezellåset

IMG_7423.JPG

Länken fullt utvecklad
IMG_7424.JPG

...och knäppt

IMG_7441.JPG

Superman - OBS, Håller i fullt utvecklat lås!
IMG_7442.JPG

SKX013 - Original Jubilee :bag:

Summering
Efter snart en månad med denna klocka så är jag väldigt nöjd! Den har en unik look och det är en fröjd varje gång man tittar ned på handleden. Då jag i stort sett uteslutande bär vintage så var det med kluvna känslor som jag slog till. Hade tittat en längre tid på originalet men bestämde mig i slutändan för att fördelarna överväger originalvärdet i detta fall. För en relativt liten peng får man en extremt välbyggd klocka, med ett beprövat urverk. Man får en genuin vintage look utan att behöva bekymra sig för delar eller badsäkerheten med hela 300m WR. Min enda kritik rör länken. Med de många delarna samt de fina toleranserna tenderar länken att dra en hel del i armhåren, särskilt då klockan är ganska tung. Tycker annars att den gör sig väldigt bra på länk, men överväger faktiskt att byta til läder. Summa summarum, kan varmt rekommendera Superman speciellt och Yema i stort!
Om man gillar tanken med originaltrogna nyutgåvor så rekommenderar jag att kika in på Yemas hemsida där Yachtingraf (mums), Rallygraf och Flightgraf även de finns i nyutgåvor och så sent som förra veckan lanserades en ny äldre variant av Superman med blå sunburst tavla och fejk bakelitinsert av safirglas - bara en sådan sak!

IMG_7467.JPG


Edit: Här är några bilder med Yemas läder på
8B06C5DB-E3E4-445E-A0C8-45431A0A171D.jpeg
08386708-9D5A-4553-8477-AE0404A6EB87.jpeg
35FE4FF5-B4B3-42C9-ADF8-04A0581AA630.jpeg
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Kul klocka och bra recension! Yema har ju verkligen ett gäng härliga modeller bakom sig, roligt att de gör såpass originaltrogna reissues.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Kul klocka och bra recension! Yema har ju verkligen ett gäng härliga modeller bakom sig, roligt att de gör såpass originaltrogna reissues.
Man får hoppas att kärleken för vintage håller i sig. Tycker att Yema är helt rätt ute med att hålla sig ganska strikt till originalet isf att bara inspireras. Börjar ju ske en tillbakagång i storlek och där är de spot-on, men de bör nog hålla sig till bara ett fåtal modeller så det inte blir urvattnat. Jag har redan börjat spara till en Yachtingraf :)
 

Oktogon

Panerai
Väntat på en recension på Superman! Snyggt skrivet, känns som ett bra köp. Upptäckte dock den blåa sumburst efter din text - jäkligt snygg alltså :nailbiting:
 

Jonvafan

Omega
Råkade få syn på recensionen nu när det skrevs här. Bra recension! Har sneglat på Yemorna som cirkulerar på köp och sälj. Knepigt att de skriver vattentrycket i feet på tavlan tycker jag när klockorna är från metersystemets hemland. Det var tydligen så när det begav sig också men ändå lika konstigt tycker jag :)
 

Vortex

Breitling
Har själv varit sugen på Superman ett tag och nu efter att ha läst din trevliga recension så är risken överhängande för att jag råkar beställa en i veckan. Har länge velat ha en dykare med blå urtavla, den mörkblå Yeman tickar dessa boxar och fler därtill. :happyhappy:
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Råkade få syn på recensionen nu när det skrevs här. Bra recension! Har sneglat på Yemorna som cirkulerar på köp och sälj. Knepigt att de skriver vattentrycket i feet på tavlan tycker jag när klockorna är från metersystemets hemland. Det var tydligen så när det begav sig också men ändå lika konstigt tycker jag :)
Har själv varit sugen på Superman ett tag och nu efter att ha läst din trevliga recension så är risken överhängande för att jag råkar beställa en i veckan. Har länge velat ha en dykare med blå urtavla, den mörkblå Yeman tickar dessa boxar och fler därtill. :happyhappy:
Riktigt trevlig läsning!
Tack för feedbacken, roligt att ni gillade recensionen, bjuder på en bild från idag
AADDEBC9-393A-405F-BE24-BAF554633BAA.jpeg
 

RJMG

Breitling
2-Faktor
Tillsist ramlade även min in. Den gör sig fint på ”sail cloth”-armband med.
 

Bilagor

  • 56CF7074-050F-42D1-A760-D533C5502381.jpeg
    56CF7074-050F-42D1-A760-D533C5502381.jpeg
    269.1 KB · Visningar: 35
  • 75AADF4F-24DF-461C-B757-19D1D8B4CAB7.jpeg
    75AADF4F-24DF-461C-B757-19D1D8B4CAB7.jpeg
    450.8 KB · Visningar: 35

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bakgrund
Yema är ett franskt bolag som grundades 1948 i Besancon av Henry Louis Belmont. Bolaget har genom åren genomgått ett flertal ägarstrukturer, bl.a. med Seiko som ägare, men är sedan några år tillbaka under franskt ägandeskap. Bolaget har aldrig tillhört de riktigt stora, men har gnetat sig kvar genom kvartskrisen och genom åren producerat ett flertal minnesvärda klockor.
Superman, med 300m WR redan 1963, har t.ex.varit franska flygvapnets val, Spationaute var första franska klockan i rymden 1982, North Pole var med på just Nordpolen 1986.
I år firar Yema 70 år som tillverkare och det firas med en återlansering av ett antal klassiska modeller varav min Superman är en.

IMG_7462.JPG


Specifikationer
WR: 300m
Bredd: 39mm, 42mm inkl krona
Höjd: 48mm
Tjocklek: 14mm
Bandhornsbredd: 19mm
Urverk: ETA 2824-2 Standard - 28800bph
Gångreserv: 38 timmar
Boett: 316L stål
Länk: Polerad, borstad 316L stål, dykförlängning
Glas: Safirglas, domeformat (mineral är standard)
Bezel: 120 klicks coin bezel, patenterat lås, alu insert med struktur
Lume: Superluminova
Pris: €949 för mineral och €1099 för Safir inkl. frakt

IMG_7469.JPG

Storleksjämförelse från vänster: SKX013, Superman, SXK007

IMG_7455.JPG

Safirglas

IMG_7447.JPG


Heritage vs original
Superman Heritage är inte baserad på den ursprungliga Superman från 1963 utan ref 53 00 16 som introducerades på 70-talet. Klockan är originalet troget genom att originalet 3D scannats och sedan lätt modifierats.
De skillnader som jag känner till är som följer:
  • ETA urverk
  • Ett (R) - Registered Trade Mark har lagts till Superman texten på tavlan
  • Lumedot har ersatt originalets fyllda triangel
  • Insert i alu isf bakelit
  • Enklare gravyr av Yemavapnet på baklocket
I boxen
Detta är ingen klocka för de som gillar stora boxar och tjocka manualer. Klockan kommer enkelt förpackad i ett snyggt resetui i läder. I etuiet finns ett garantikort (2 år world wide) samt en 'manual' för samtliga modeller. Superman får en sida.
Jag beställde direkt från Yemas hemsida vid Black Friday, tog cirka en vecka innan klockan dök upp. Då jag spanat på denna kan jag meddela att standard är 10% rabatt. Jul, Halloween etc ges typ 15% och/eller ett extra band. Jag fick t.ex. ett brunt läderband på köpet av god kvalitet. Mitt ordernummer låg på dryga 1000, så än har de nog inte sålt några jättevolymer.

IMG_7475.JPG
IMG_7476.JPG

'Manualen'

IMG_7477.JPG

Bandet som ingick, finns ett antal att köpa från hemsidan för €69

Byggkvalitet
Superman känns väldigt välarbetad. Bezeln har distinkta klick och en skön lätt struktur, vilket ökar kvalitetskänslan. Det patenterade vridringslåset kan tyckas vara en gimmick vid första åsyn, men fungerar riktigt bra genom att med hjälp av trycket från skruvkronan låsa mot vridringens tänder. Som en bonus så skvallrar den genom skrammel om man inte skruvat åt kronan tillräckligt. Toleranserna är extremt små och passformen på ändlänkarna är minst sagt fenomenal!
Länken är extremt vridstyv och låset imponerar också och tillsammans med dykförlängningen andas det kvalitet. Länken är femdelat och ömsom polerad och ömsom borstad.
IMG_7438.JPG

Baklocket

IMG_7428.JPG

Bezellåset

IMG_7423.JPG

Länken fullt utvecklad
IMG_7424.JPG

...och knäppt

IMG_7441.JPG

Superman - OBS, Håller i fullt utvecklat lås!
IMG_7442.JPG

SKX013 - Original Jubilee :bag:

Summering
Efter snart en månad med denna klocka så är jag väldigt nöjd! Den har en unik look och det är en fröjd varje gång man tittar ned på handleden. Då jag i stort sett uteslutande bär vintage så var det med kluvna känslor som jag slog till. Hade tittat en längre tid på originalet men bestämde mig i slutändan för att fördelarna överväger originalvärdet i detta fall. För en relativt liten peng får man en extremt välbyggd klocka, med ett beprövat urverk. Man får en genuin vintage look utan att behöva bekymra sig för delar eller badsäkerheten med hela 300m WR. Min enda kritik rör länken. Med de många delarna samt de fina toleranserna tenderar länken att dra en hel del i armhåren, särskilt då klockan är ganska tung. Tycker annars att den gör sig väldigt bra på länk, men överväger faktiskt att byta til läder. Summa summarum, kan varmt rekommendera Superman speciellt och Yema i stort!
Om man gillar tanken med originaltrogna nyutgåvor så rekommenderar jag att kika in på Yemas hemsida där Yachtingraf (mums), Rallygraf och Flightgraf även de finns i nyutgåvor och så sent som förra veckan lanserades en ny äldre variant av Superman med blå sunburst tavla och fejk bakelitinsert av safirglas - bara en sådan sak!

IMG_7467.JPG


Edit: Här är några bilder med Yemas läder på
8B06C5DB-E3E4-445E-A0C8-45431A0A171D.jpeg
08386708-9D5A-4553-8477-AE0404A6EB87.jpeg
35FE4FF5-B4B3-42C9-ADF8-04A0581AA630.jpeg
Hittade denna nu. Kul att du är nöjd! Jag beställde just en svart som jag ska ha som beater. Blir kul att få hem... I aug... ;)
YEMASupermanArmeedel_Airblackquartz_2048x.png
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hittade denna nu. Kul att du är nöjd! Jag beställde just en svart som jag ska ha som beater. Blir kul att få hem... I aug... ;)
YEMASupermanArmeedel_Airblackquartz_2048x.png
Wow, den var cool! Inte sett innan. Det har ju fullkomligt exploderat av modeller sista åren och har inte hängt med, men den här stod ut, PVD känns helt rätt! Man blir lite sugen själv. ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Wow, den var cool! Inte sett innan. Det har ju fullkomligt exploderat av modeller sista åren och har inte hängt med, men den här stod ut, PVD känns helt rätt! Man blir lite sugen själv. ;)
Ja den är ball. Ngn limiterad sak som är gjord i samarbete med franska militären (vilket jag dock struntar i) :)
Jag köpte kvarts för 550 eur. Dock har tydligen Zackrissons ur 20% på alla klockor med ngn kod
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Ja den är ball. Ngn limiterad sak som är gjord i samarbete med franska militären (vilket jag dock struntar i) :)
Jag köpte kvarts för 550 eur. Dock har tydligen Zackrissons ur 20% på alla klockor med ngn kod
Det låter som en bra deal, just som beater är ju kvarts perfekt! Synd att den kommer först i augusti, känns ju som en fet badklocka annars!
 
Topp