• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Reklamera ett felaktigt köp på ny klocka?

Hehe, kanske skulle skrivit det här lite bättre. Men ja, fick en klocka i present och bytte i den mot en annan i samma butik. När jag sedan kommer hem har de debiterat mig för en annan klocka så försäkringen och kvittot stämmer inte samt att jag betalade för mycket. Därför känner jag eftersom butiken gjorde fel om jag kunde reklamera klockan och får pengarna tillbaka istället.

Förstår att en del blir förvirrade för du har svårt att skriva i klartext vad du egentligen menar.
Det klart du ska ha tillbaka om du betalat för en annan dyrare klocka än den du fick med dig. Tror inte butiken kan säga något om det.

Men jag vet inte vad du menar med reklamera. Vad är det du vill reklamera? Om det är nåt fel på klockan du köpte/bytte innan, kan du reklamera. Troligen inte annars. Det känns som du menar att du vill sälja den klockan du fick först till dem. Det vill säga lämna tillbaka den du bytte till dig och ha pengar för den du bytte in som du fick i present. Stämmer det?
Det är inte att reklamera. Sök på nätet för ordets betydelse.

Förstår att en del blir förvirrade för du har svårt at skriva i klartext vad du egentligen menar.
Det klart du ska ha tillbaka om du betalat för en annan dyrare klocka än den du fick med dig. Tror inte butiken kan säga något om det.

Men jag vet inte vad du enar med reklamera. Vad är det du vill reklamera? Om det är nåt fel på klockan du köpte/bytte innan, kan du reklamera. Troligen inte annars. Det känns som du menar att du vill sälja den klockan du fick först till dem. Det vill säga lämna tillbaka den du bytte till dig och ha pengar för den du bytte in som du fick i present. Stämmer det?
Det är inte att reklamera. Sök på nätet för ordets betydelse.
Jag kan ha helt fel angående att reklamera undrade mest om det var ett alternativ då affären gjort fel, då jag fick betala mer, felaktig försäkring och kvitto. Vet inte om det relevant till att reklamera men kändes som att det var en möjlighet och därför frågade jag här.

Jag skulle väl egentligen velat lämna tillbaka Oris klockan som jag fick i present men affären hade inget öppet köp eller liknande och därför använde jag den för att köpa en Longines klocka som jag mer ville ha. Så nu när jag som sagt upptäckte felet undrade jag om man kunde reklamera, då affären gjort fel.

Okej, fick en Oris klocka i present som jag sedan bytte in mot en Longines i butiken + pengar emellan. Butiken kan självklart lösa det hela men då måste jag köra hela dagen till dem för att åtgärda problemet, är ju inte direkt världens största problem men det blir rätt drygt då jag inte har möjligheten förräns nästa vecka på fredag. Jag skulle helst vilja reklamera det hela då de har gjort fel, anledningen är då att butikens priser är höga och jag kan hitta billigare klockor på andra ställen så om möjligheten finns tar jag gärna den.

Felet gjordes nog då klockorna var väldigt lika varandra, samma modell. Klockorna i frågan har aldrig använts och Oris klockan som jag fick först användes bara som inbyttes klocka då jag hittade Longines klockan. Så det jag egentligen undrar är om jag skulle kunna reklamera inget annat, bara undrar. Snackade som sagt med butiken och de skulle åtgärda felet om jag körde ner igen, men ville helst reklamera om möjligt.
Lite som jag misstänkte då, du har ångrat dig. Och den största anledningen till att du ångrar dig är att du har hittat samma klocka billigare på annat håll. Tror tyvärr att du får leva med det. Enligt konsumentköplagen har butiken rätt att först åtgärda eventuellt fel på varan innan återköp sker. Men i detta fall är det ju inget fel på varan, så du har inget att reklamera. Rätt klocka på kvittot och skillnaden i pengar mellan den du har på kvittot och den du har i handen är det som du rimligen kan vänta dig.
Läropengar brukar min farsa kalla det ;)

Lite som jag misstänkte då, du har ångrat dig. Och den största anledningen till att du ångrar dig är att du har hittat samma klocka billigare på annat håll. Tror tyvärr att du får leva med det. Enligt konsumentköplagen har butiken rätt att först åtgärda eventuellt fel på varan innan återköp sker. Men i detta fall är det ju inget fel på varan, så du har inget att reklamera. Rätt klocka på kvittot och skillnaden i pengar mellan den du har på kvittot och den du har i handen är det som du rimligen kan vänta dig.
Läropengar brukar min farsa kalla det ;)
Då vet jag, tack för hjälpen :)

Jag kan ha helt fel angående att reklamera undrade mest om det var ett alternativ då affären gjort fel, då jag fick betala mer, felaktig försäkring och kvitto. Vet inte om det relevant till att reklamera men kändes som att det var en möjlighet och därför frågade jag här.

Jag skulle väl egentligen velat lämna tillbaka Oris klockan som jag fick i present men affären hade inget öppet köp eller liknande och därför använde jag den för att köpa en Longines klocka som jag mer ville ha. Så nu när jag som sagt upptäckte felet undrade jag om man kunde reklamera, då affären gjort fel.

Men menar du då att de skulle köpa Orisen av dig och du lämnar tillbaka Longinesen och går därifrån med Orisen såld och Longinesen tillbakalämnad och du får pengarna? Eller att de skulle låta affären gå tillbaka, dvs att du får tillbaka det du betalat emellan och får Orisen med dig hem igen?

Det du felaktigt betalat för mycket ska du naturligtvis ha tillbaka, men att tro att de skulle vara tvungna att låta affären gå tillbaka för du fått fel kvitto och betalat för mycket när det rättas till är inte rimligt.

De vore i så fall om de gör det på nån slags good will men det kan bara butiken svara på, vilket det verkar som de redan gjorts.

Men menar du då att de skulle köpa Orisen av dig och du lämnar tillbaka Longinesen och går därifrån med Orisen såld och Longinesen tillbakalämnad och du får pengarna? Eller att de skulle låta affären gå tillbaka, dvs att du får tillbaka det du betalat emellan och får Orisen med dig hem igen?

Det du felaktigt betalat för mycket ska du naturligtvis ha tillbaka, men att tro att de skulle vara tvungna att låta affären gå tillbaka för du fått fel kvitto och betalat för mycket när det rättas till är inte rimligt.

De vore i så fall om de gör det på nån slags good will men det kan bara butiken svara på, vilket det verkar som de redan gjorts.
Grundtanken men att reklamera var då att jag skulle kunna häva Longines köpet som gjordes då de gjort fel för att få tillbaka pengarna på det hela. Oris klockan köptes i samma affär så den skulle de bara få tillbaka, samma med att lämna tillbaka Longines klockan då. Jag köpte Longines klockan genom att byta in en tidigare köpt klocka där.
Men tror jag har fått mitt svar från @BarbaBaba "Enligt konsumentköplagen har butiken rätt att först åtgärda eventuellt fel på varan innan återköp sker". Så kommer åka tillbaka till affären får felet åtgärdat, själva tanken bakom att reklamera var ju för att få en bättre affär på samma klocka fast vid en annan affär.

Du har ju egentligen betalat 12 300 för en klocka som kostar 34 200, efter reglering av det som blev fel vid köpet då. Det måste ju ses som bra.

Med tanke på att det är en ung person, som dessutom är ny på forumet, så tycker jag att det bör finnas en viss förståelse för att man kan råka klanta till det lite i början. Det har vi nog alla gjort någon gång. Det är bara att bryta ihop och gå vidare ;)
Nu överger jag denna tråd och önskar istället en trevlig lördag 🤙

Med tanke på att det är en ung person, som dessutom är ny på forumet, så tycker jag att det bör finnas en viss förståelse för att man kan råka klanta till det lite i början. Det har vi nog alla gjort någon gång. Det är bara att bryta ihop och gå vidare ;)
Nu överger jag denna tråd och önskar istället en trevlig lördag 🤙
vi har alla varit barn i början och det var nog inte lätt för nån av oss begynnelsen.

1654980719785.png

Tillbaka
Topp